Raskaus/raskauden suunnittelu + masennus/mielialalääkitys. Kokemuksia?

Vierailija

Kaipailen kokemuksia kyseisestä aiheesta. Itsellä mielialalääkitys. Taustalla lapsuuden asioita ja ensimmäisen lapsen kanssa rankkoja aikoja. Nyt oma olotila suht normaali, välillä hiukka ahdistaa.

Miten olette yhdistäneet kyseiset asiat? Onko ollut joku lääkitys raskauden ajan? Lääkitys lopetettu raskauden ajaksi? Nykyistä lääkettä ei voi käyttää raskauden aikana. Muita kokemuksia? Otan kiitollisena vastaan.

Kommentit (3)

Vierailija

Kerroin lääkärilleni hyvissä ajoin että haluan perheenlisäystä. siis mulla ollu lääkitys jo nelisen vuotta. Syön kahta mielialalääkettä. toinen vaihdettiin jotta ei ole estettä raskaaksi tulon kanssa. Kannattaa keskustella lääkärin kanssa. Itse odotin niin kauan että lääkkeeni todettiin vaarattomaksi raskausaikana. Siis Efexorista ei ollut riittävästi tutkittua tietoa, kun lääkeestä oli riittävästi tietoa hankkiuduin raskaaksi ja toinen lääke vaihdettiin sopivaksi. Itse en edes harkinnut lääkkeetöntä aikaa, eikä myöskään lääkärini. Kannattaa miettiä onko lääkitystä viisasta ruveta lopettamaan ellei sitä voida vaihtaa. Äidin hyvä vointi on kuitenkin lapsenkin etu. Jouduin lykkäämään raskaus haaveitani mutta en voisi lapsen terveyttä tietentahtoen vaarantaa. Nyt olen onnellinen äiti ja lääkitys jatkuu edelleen. Minulla kans rankkoja asioita lapsuudessa ja nuoruudessa sekä ensimmäinen lapsi nosti tunteita pintaan.

Tsemppiä

Vierailija

Raskauden aikana olisi hyvä olla ilman lääkitystä jos vain voi. Ainakin eka kolmannes olisi hyvä sinnitellä ilman. Itse jouduin syömään sitalopraamia viimeiset kaksi kolmannesta, kun alkoi liikaa tehdä mieli kävellä bussin alle... Kolme eri lääkäriä vakuutti, että sitä saa syödä raskaus- ja imetysaikana nykytietämyksen mukaan, ja soitin asiasta teratologiseen tietopalveluunkin.

Raskautta suunnitellessa voi myös syödä joitakin lääkkeitä, mm. fluoksetiinia ja sitalopraamia. Lääke pitäisi sitten lopettaa, kun tulee raskaaksi - siis jos pystyy olemaan ainakin sen eka kolmanneksen ilman.

Vierailija

Mitä lääkettä syöt. Meinaan kaikista lääkkeistä sanotaan noin. Mun epilepsialääkkeestäkin sanottiin, että viimeistään 4kk ennen raskautta on lopetettava ko lääkkeen käyttö. Raskaus alkoi ja lääkäri katsoi, että koska kasvan jatkuvasti ( pitoisuuksia seurattiin verikokein) annosta nostettiin lopulta viisinkertaiseksi normaalisti ottamaan annokseeni nähden, koska veren lisäys ym vaikuttaa lääkkeiden toimivuutta laimentavasti. Ihan normaali ipana sieltä putkahti maailmaan. Masennuslääkkeitä söin koko raskauden ajan ihan normaaliannoksen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat