Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osakesäästäjät yms: mikä koulutus sulla on?

Vierailija

Mä en ole ikinä kuullutkaan tuollaisista, ja olen 29-vuotias yliopisto-opiskelija. Senttiäkään ei ole säästössä.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Akateeminen koulutus, mutta ei taloustieteen opintoja yhtään takana.

Olen harrastanut asuntoasioiden seuraamista noin 10 vuotta (en tosin sijoitusmielessä noin kauaa), mutta nyt viimeisen vuoden ajan olen harrastanut sitten muidenkin talousasioiden seuraamista (lue: käynyt muutamassa koulutuksessa, lukenut taloussanomia, talouselämää, kauppalehteä, arvopaperia ja muutamia talousalan kirjoja). Harrastus on osoittautunut tosi mukavaksi.

Osakesijoittamisen aloitin lokakuussa ja tarkoitus on jatkaa sijoitusharrastusta.

Vierailija

Jos sinulla on yhtään säästössä rahaa, niin ei sitä kannata tavallisella tilillä makuuttaa. Rahan arvo laskee inflaation myötä.

Kyllä ne pankissa sinua osakesäästämisessä neuvoo. Itse teen niin, että seuraan vähän yritysten taustoja ja ostan sitten sitä mukaa, kun osake on sopivan hintainen mielestäni. Soitan vaan pankkiin virkailijalleni ja hän hoitaa käytännön puolen. Rahat saa olla osakkeissa kunnes niitä tarvitsen. Minulla on velaton asunto, pari autoa ja käyttörahaa, joten en aio myydä osakkeita mitenkään ihan lähiaikoina.

Onko oikeasti niin, ettet haluaisi asuntoa tai autoa? Tao rahaa matkusteluun? Jos olet tyytyväinen rahatilanteeseesi, niin eihän osakkeisiin kukaan pakota sijoittamaan. Ja onhan muut asiat elämässä rahaa tärkeämpiä.

Vierailija

Sijoittamisen mielekkyys lähtee mielestäni paljon siitä, että kiinnostaako asia vai ei.

Eihän suurin osa naisista harrasta seksiäkään, juuri tästä syystä, eli ei vain kiinnosta.

Jos taas kiinnostaa, niin lukee ja seuraa maailman tapahtumia.

Itse aloitin opintojeni jälkeen "sijoittamisen" rahastoihin noin 6 vuotta sitten.

Ihan pienillä summilla muutama kerta vuodessa ostin rahasto-osuuksia. Palkan noustessa entistä suuremmilla summilla. Asuntolainaa lyhennän mahdollisimman pienellä summalla, jotta jää rahasto-osuuksiin enemmän laitettavaa.

Koska seuraan maailman tapahtumia ja olen kiinnostunut raha-asioista, siirsin parissa osassa rahani riskipitoisemmista sijoituksista vähemmän riskipitoisiin sijoituksiin viime vuonna 2007. Viime syksyyn asti, lähes kaikki rahani olivat noin vuoden verran korkeakorkoisilla 3 kk määräaikaisilla tileillä.

Syksynä, tämä romahduksen jälkeen, olen taas aloittanut "ajallisen hajautukse" ; ), eli olen ostanut rahastoja taas. Ensi vuonna tulee varmasti rahastoja ostettua paljon. Asunnon osto on mielessä.

Osakkeita ostan suoraan vasta siinä vaiheesa, kun ymmärrän niiden päälle riittävästi. seuraan asioita ja uskon että ensi vuonna saattaisin ostaa ensimmäisen kerran suoria osakkeita.

Asioihin kannattaa oikeasti perehtyä, itse olen siis jo useamman vuoden ajan seurannut maailman taloutta mielenkiinnolla, enkä vieläkään aio ostaa osakkeita, olenkin kohtuu varovainen, vaikk arahastoni tulevatkin olemaan osakerahastoja pääsääntöisesti. Rahastoissakin hajautan eri rahastoihin.

Omat vanhempani ovat köyhiä kuin kirkonrotat, eivätkä ole koskaan osanneet hoitaa raha-asioitaan, joten kaiken olen joutunut opiskelemaan itse ja kantapään kautta. Olisi todella kiva keskustella jonkun kanssa sijoittamisesta (Melba, HU HUUU).

Vierailija

Sijoitamme molemmat rahastoihin, ja miehellä on joitakin osakkeita.

Ja tunnustan, ettei oikeasti yhtään tajua, mihin laitan rahaa summalla x per kk, en edes seuraa niitä lappuja, jotka tulee Tapiolasta, mutta luotan siihen, että mies taitaa homman ja sanoo, koska mun kannattaa realisoida rahat.

Ts. koko homma ei kiinnosta pätkääkään, mutta ei kai tästä nyt mitään haittaakaan ole, koska sijoittaminen näin pienillä summilla ei vaikuta rahapussissa yhtikäs mitään.

Vierailija

Oletko kuullut kenestäkään rikkaasta, joka ei olisi koskaan ottanut mitään riskejä? Entä oletko kuullut kenestäkään köyhästä, joka olisi rikastunut (muuta kuin perimällä) ilman, että olisi ottanut riskejä.

Riskien hallinta on täysin mahdollista. Asioihin pitää suhtautua pitkällä aikajänteellä vaan ja ymmärtää se, että jokaisen on varmaan joskus maksettava oppirahat.

Jos kuvitellaan, että minulla ja sinulla ja Liisalla (olkoot kuka tahansa) on rahaa nyt 10000 e ja sinä pistät sen 25 vuodeksi pankkitilille, niin sinulla on luultavasti 20000 e 25 vuoden päästä, minä pistän sanotaan vaikka rahastoihin, niin minulla on 50000e ja Liisalla, joka pistää omaisuuden osakkeisiin on luultavasti 100000e.

Mutta on osakemarkkinoilla mahdollista köyhtyäkin, jos ei osaa toimialahajautusta ja ajallista hajautusta ja tekee vielä äkkinäisiä liikkeitä, niin kummasti voi laskea vaikka sijoitetun pääomansa puoleen tai enemmänkin. Suurin osa ihmisistä ostaa kalliilla ja myy halvalla. Osakesäästäminen ei ole sen vaikeampaa kuin tehdä niin yksinkertaisesti, että ostaa halvalla ja myy kalliilla, ainut vaan, että pitäisi huomata ne hetket. Mitään rakettitiedettä taloustiede ei kuitenkaan ole.

Vierailija

ja itse luotan pitkän aikavälin sijoituksiin. En siis harrasta pelaamista, vaan mieluummin istun tukevasti ostosteni päällä (yleensä ovat olleet hyviä osingonmaksajia). Nyt on tultu alas, mutta pitkällä aikavälillä osakkeet ovat tuottaneet parhaiten. (Ihan tutkittu juttu..)

Vierailija

Uskon, että noin voi olla mahdollista lyhyellä jänteellä, mutta onko missään vaiheessa historiaa ollut niin, että 25 vuoden päästäkin olisi tilanne noin?

Toisaalta historia ei ole mikään tae tulevasta ja mistä sitä tietää mitä elämässä tapahtuu. On riskinä myös kuolla vaikka huomenna jäädessään auton alle. Elämässä on otettava joitain riskejä, jos meinaa elää. Jokainen saa määrittää oman riskinsietokykynsä, mutta moni on kotiinsakin kuollut ja harva palkkatuloillaan sukan varressa ne pitämällä rikastunut. Minusta se ruotsalaisten sääntö, että 10% tuloistaan sijoittaa kuulostaa varsin siedettävältä. Harvan taloutta kaataa, mutta toisaalta harva saa edes tuommoista määrää syrjään, taitaa aika moni elää "tili tuli tili meni" vaikka tulot nousisikin tms.

Niin ja jos menneitä ruvetaan muistelemaan, niin onhan sitä sellaisiakin aikoja eletty, että esim. setelit piti leikata kahtia ja niiden arvo tipahti puoleen. Silloin tai jos inflaatio on luokkaa Zimbawe (2 200 000 % 2008) taitaisi taas toivoa, että omaisuus olisikin kultaharkoissa.

Jos haluaa olla ihan varmoilla vesillä, niin kannattanee sijoittaa useisiin eri omaisuuslajeihin. Kauhean monella suomalaisella on kaikki sijoitettuna omaan asuntoon, joka toki on sijoitus, mutta ei tuottava moinen. Jos kovasti pelkää hintojen tippumista, niin nyt ei varmaan ainakaan kannata sitten asua omistusasunnossa eikä myöskään omistaa autoa. Jälkimmäisessä ainakin arvo tuntuu tippuvan melkoista vauhtia suhdanteista huolimatta.

Vierailija

Töissä olen ja tienaan rahaa. Rahalla ostan niin, että pystyn elämään. Ihan hyvin oon pärjännyt. Joo, kyllä mä tiedän että mikä on osake, mutta en mä tiedä miten niiden kanssa pelataan tms.

Ap

Vierailija

Mulla sama tilanne eli vaikka isäni on mutkan kautta oikein talousalan ihminen, hän on kuin Kiyosakin kirjan Rikas isä, köyhä isä se köyhä isä. Luulisin, että isälläni ja äidilläni on vähemmän omaisuutta kuin meillä, joten se mielestäni kertoo rahan käytöstä, jos heillä on kuitenkin yli 30 vuotta enemmän aikaa ollut kerryttää (tai tässä tapausessa hassata) omaisuutta. Mieheni isä on taas kuin se kirjan rikas isä eli tulot olleet pienet, mutta on taas onnistunut talousasioiden pyörittämisessä yllättävän hyvin. Ainut vaan sillä erolla, että ei ole siirtänyt yhtään tietoutta sinne seuraavaan polveen eli ihan tyhjällä tiedolla on joutunut miehenikin tähän lähtemään. Itse asiassa minä olen meillä se, joka on enemmän taloudesta kiinnostunut, mutta hyvin suopeasti tuo mies on harrastuksessani mukana.

Mielelläni keskustelen sijoitusasioista, mulle voi laittaa sähköpostiakin: melbatosca @ hotmail com on osoite.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat