Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietitkö onko lapsesi "oikean" kokoinen???

Vierailija

Niin, kun näitä kyselyitä on täällä koko ajan. "Mun 7v on senjasen kokoinen, minkäkokoisia teidän on, onko liian iso?". "Mun 2v on tänjatän kokoinen onko liian pieni".

No älä hyvä ihminen täällä sitä ihmettele vaan mene katsomaan täältä: http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/

Käy välillä rasittamaan nämä gallupit ja hätää kärsivät äidit joiden naapurin Nico-Petteri-Jannica-Jessica on isompi/pienempi/painavampi/laihempi kuin oma Untamo-Ylervö-Emmiina-Armeliina ja sitten ollaan niin huolissaan.

Kommentit (12)

Vierailija

kasvukäyrä antaa tyrmäävän tuomion, jota ei haluta niin vain niellä. Näin ollen haetaan apua kanssakärsijöiltä, että onhan teillä muillakin isoja punkerolapsia. Ja eiks tämä ole ihan ok, jos lapsi on näin lihava. Sitten saadaan taas mättää lapsen suuhun ruokaa, niin että korvista pihisee, kun ollaan saatu täältä vahvistus, että eihän tuo nyt mikään iso ole, meilläkin kun on sellainen ja ihan terve ja iloinen lapsi. Joten voidaan vaikka viis veisata, mitä se terveydenhoitaja on sanonut ja mahdollinen asiasta tietoisuuteen hiipivä huoli saadaan sysättyä taka-alalle uudestaan.

Jos taas lapsi pieni, niin oikeasti vanhemmat huolissaan ehkä liikaakin ja gallupilla saadaan esille kommentteja, joissa on vastaavia pienikokoisten äitejä ja kuullaan kuulumisia, mitä vaikeuksia siitä on tullut ja miten selvinneet. Kanssaihmisten kanssa huolien jakaminen on lohduttavaa.

Laitoin nämä pieni ja lihava näin päin, vaikka lihavuudestakin voi vanhemmat olla liikaa huolissaan. On vaan yleistä se, että oletetaan pienen ja laihan lapsen olevan oikeasti sairas, lihavan vaan oletetaan olevan hyväruokainen ja lihavuuden kuvitellaan menevän ohi tekemättä mitään. Voivat siis olla toisinkinpäin.

Yhteenvetona: Tieteelliset käyrät eivät anna siis lohtua.

Vierailija

hyvinvoinnista paljoa. Kyse pitäisi kuitenkin olla pituuden ja painon suhteesta. Ei niitä voi katsoa erikseen, kuten tuossa tehdään. Antaa ihan väärän kuvan vanhemmille, hus, pois tuollaiset!

Vierailija

toista lastani odottaessa, että mitenkähän iso syntyy. No 4 kg.

Kolmatta odottaessani olin ainakin yhtä paljon huolissani, että mitenkä pieni lapsi syntyy. No 2,8 kg.

Syntymien jälkeen en ole ollut niin huolestunut.

Vierailija

jos näkisitte lapseni kukaan teistä ei väittäisi häntä lihavaksi. Siitä olen satavarma, neiti näyttää joidenkin mielestä sairaaloisen laihalta. Siitä olen saanut kommentteja. Pystyy käyttämään esim 98cm kokoa olevia farkkuja kun pituus vaatii jo koko128cm olevat vaatteet. Neiti on todella siro. Tätä kommenttiahan ei av:lla niellä mutta neiti on todella jänteävä, lihaksikas, joissa tuo "massa" on.

Toinen asia on se, että nuo mittaukset ei todellakaan ole luotettavia. Itse olen neidin mitannut paljon pidemmäksi, nyt en ollut neuvolassa mukana kun mittaus tehtiin. Eli noissa kokoluokissa tuo painon ja pituuden suhteellinen käsite on harhaanjohtava. Pituudessa parinkin sentin mittausvirhe antaa väärän tuloksen. Painoonkin saa mukavan nousun syömällä juuri ennen neuvolaa ja jättämättä vessakäynnin väliin.

Summa summarum noita käyriä on normaali tapauksissa turha tuijotella kyllä silmä näyttää sen mikä vielä on normaalin rajoissa

Vierailija

pituudelle ei voi mitään, se on. paino suhteutuu kasvukäyrissä siihen. Eli sinulla nro 5 on pitkä lapsi, mutta hänen suhteellinen painonsa on sitten isoillekin aika paljon. Se kakkoskäyrä on vähän niinkuin raja -- sen yli kun mennään suhteellisessa painossa niin alkaa olla liikaa, oli lapsi sitten pitkä tai lyhyt.

Vierailija

+2 on erittäin lähellä 0-käyrää.

Oman pojan paino menee -15 käyrällä ja on kieltämättä laiha. Mutta niin lasten kuuluukin olla, eikä mitään plösöjä (eri asia kuin roteva, joita monet suomaislapset on).

Vierailija

Lainaus:

Käy välillä rasittamaan nämä gallupit ja hätää kärsivät äidit joiden naapurin Nico-Petteri-Jannica-Jessica on isompi/pienempi/painavampi/laihempi kuin oma Untamo-Ylervö-Emmiina-Armeliina ja sitten ollaan niin huolissaan.

Mutta nyt kyllä joku aaveemamma löysi ihanan uuden nimen.

Uusimmat

Suosituimmat