Ruuanlaitto ahdistaa ja kyllästyttää

Vierailija

Onko muilla samaa ongelmaa.? Tosi rasittavaa miettiä mitä tekee ruuaksi ja samat ruoat kyllästyttävät. Aina miettiä mitä tekee ruuaksi, onko kaapissa valmista ruokaa vai pitääkö taas tehdä jotain uutta lounaaksi tai päivälliseksi jne. Onkohan mulla päässä vikaa?

Kommentit (9)

Vierailija

Joka ei ole ehkä kovin jännittävä, mutta toimii! Itsestänikin tuntui aina että meni hirveästi aikaa siihen että vaan MIETTI mitä tehdä ruuaksi, saatikaan että olis päässyt edes kauppaan tai tekemänn sitä. Kaupassa ei ollut ideoita ja käteen jäi kalapuikkoja ja jauhelihaa, vaikka olis kaivannut jotain uutta ja piristavää. Sitten meni hermo kun tuntui että ruuanlaitton meni aivan liikaa energiaa suhteessa siihen kuinka usein sitä sai edes tarjolle asti.. Usein luovutettiin jo mietintävaiheessa ja lähdettiin hakemaan sitä jostain hesestä. Ihan ok jos tekee oikeasti mieli, mutta ei se vaan oikein kunnon kotiruokaa korvaa.

Niimpä tein pitkän listan, mihin kirjoitin KAIKKI ruuat mitä meillä syödään ja tehdään. Ja pistin siihen myös kaikki ideat ja reseptit mitä tahdon kokeilla. Tulikohan niistä yhteensä joku 40 ateriaa. Nykyään teen niin että katson listasta 5-7 ateriaa, kirjoitan niistä kauppalistan ja painelen kauppaan. Otan kaiken mitä niiden tekemiseen tarvitsee, plus kaikkea muuta esim. lihoja jotka on tarjouksessa. Muutaman seuraavan päivän satsin jätän jääkaappin, muut lihat pakastan. Säästän myös tosi paljon rahaa koska pystyn hyödyntämään tarjoukset ENKÄ mee nälkäisenä kauppaan. Lisäksi on tosi helppo säädellä sitä mitä syödään, ei taatusti tarvi syödä samoja ruokia jatkuvasti, kun itse en ainkaan vaan usein muistanut että mitä ruokia sitä voisikaan tehdä. Lisäksi on helppo tehdä erilaisia painotuksia, jo välillä halutaan syödä kevyemmin tai edullisemmin niin valmiista listasta on helppo valita sopivia ruokia. Itse tulostin listat ja laitoin keittön ruokakaapin siäpuolelle kiinni sinitarralla. Toimii kun häkä, ainakin mulla :) Pinkka paperi ja kaunis fontti, niin ei tee edes pahaa katoa sitä listaa! Lisäksi sinne on helppo kiireessä aina lisätä ideoita jos jotain tulee mieleen, on kaikki tallessa samassa paikassa.

Vierailija

mutta on ollut siitä ihan hiljaa, sen jälkeen kun sanoin, että jos ei menyy kelpaa, niin sopii itse ruveta ideoimaan lisää. mutta ei, niin se vaan kantaa sitä samaa kamaa kaupasta kotiin: porsaankyljyksiä, kanaa, jauhelihaa. No siitä sitten tulee just sitä samaa kuin tähänkin asti. Mistäs minä uusia reseptejä oppisin, kun en ikinä pääse ravintolaan syömään, enkä pirkkalehden reseptejä ala kokeilemaan tietämättä miltä se tulee maistumaan. siinä sitten seison homejuusto-pestobroilerin kanssa ja se ei kellekään kelpaa.

Vierailija

- Hae ideoita vaikkapa koulun ruokalistoista tms.

- Voit tehdä myös itsellesi viikkosuunnitelman tyyliin

yksi keittopäivä, pari kalapäivää, yksi makaronipäivä .....

- Ja osta hyvä kotikeittoruokakirja, jota selaat usein!

Vierailija

Lainaus:

Mistäs minä uusia reseptejä oppisin, kun en ikinä pääse ravintolaan syömään, enkä pirkkalehden reseptejä ala kokeilemaan tietämättä miltä se tulee maistumaan. siinä sitten seison homejuusto-pestobroilerin kanssa ja se ei kellekään kelpaa.

¨

Jos ei koskaan rohkeasto kokeile jotakin uutta, niin sitten on tuomittu ikuisiksi ajoiksi syömään aina vaan sitä samaa. Vahinko on aika pieni, jos yksi kokeiltu ruokalaji ei sitten miellytäkään.

Ruoanlaittokokemuksen karttuessa oppii ajan myötä arvioimaan jo reseptin perustella, onko ruoka oman perheen makuun vai ei. Nyt vaan rohkeutta ja nettikeittokirjat auki.

Kokeile vaikkapa ensiksi www.pirkka.fi ja www.valio.fi Molemmista voit valita pääraaka-aineen. Vaikkapa sen porsaankyljykset tai jauhelihan. Takaan, että reseptihaun listasta löytyy jotakin hieman uudelta vivahtavaa.

Todennäköisesti joudut ostamaan kaappiin ison satsin mausteita, mutta kun ne on kerran ostanut, niin niitä voi käyttää toistekin. Garam masala -broileri on ihan erimakuista kuin currybroileri...

Vierailija

Tee välillä iso satsi jotain ruokaa niin että voitte syödä sitä useammin kuin kerran.

Etsi myös uusia, helppoja reseptejä. Etsintään ei kannata ryhtyä silloin kun on jo nälkä ja pitäisi saada nopeasti ruokaa.

Jos ei keksi sopivaa ruokaa, voi hakea kaupan tarjouksista sopivan vaihtoehdon. Saa halvemmallakin.

Joskus ruoka voi olla vaikka puuro ja kiisseli.

Lisää kasvisruokia ja kasviksia yleensäkin. Salaattikin kelpaa ateriaksi.

Vierailija

siis pinkkiä paperia piti kirjoittamani.. :)

p.s. sama toimii kans jälkkärien kanssa. Tuntui että tuli niin harvoin tehtyä, nyt niitäkin on paljon useammin.

Vierailija

enkä muista kuin noin kaksi ruokaa joihin ostaa tarvikkeita, vaikka periaatteessa osaan kyllä tehdä vaikka mitä. Sama homma kun teen ostoslistaa. Pää on arkena ihan tyhjä!

Olen ajatellut että pitäisi laittaa ruokakaapin oven sisäpuolelle lista mahdollisista ruuista, jo 15 eri ruokalajia, niin meidän syöminen monipuolistuiis suuresti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat