Siis miten nää kotisynnyttäjät voivat tietää ettei vauva ole kääntynyt perätilaan?

Vierailija

Mun molemmat lapset ovat kääntyneet loppuvaiheessa vielä perätilaan ja sieltä vielä takaisinkin :D

toisesta en edes huomannut koko kääntymistä, toinen kääntyi hereilläollessani ja huomasin.

toisen kanssa olin kovaa vauhtia jo menossa keisarinleikkaukseen perätilan takia, kun huomattiin että oli kääntynyt. Miten kotisynnyttäjän voivat olla varmoja että lapsi on vielä oikeassa asennossa? entä jos onkin perätilassa ja jää jumiin? kääntynyt vaikka juuri viimehetkellä

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Eli ei ne virhetarjonnat aina ole niin yllätyksellisiä, kun sairaalassa synnytetään. Ne ovat lääkityssä kivussa paljon todennäköisempiä kuin luonnonmukaisessa synnytyksessä jossa äiti liikkuu.

Minun kohdalla näin ei ollut, koska kipuani ei lääkitty (ekassa, sektiossa toki ;-)).

5

oletko liikkunut ja ollut pystyasennossa synnyttäessäsi, pelkästään se, ettei kipua ole lääkitty, ei kyllä auta lasta kääntymään oikeaan asentoon synnytyskanavassa :-)

lisätään nyt vielä sitten se, että liikuin ja olin pystyasennossa. Siihen imukuppiin asti.

5

Vierailija

Ainakin itse olin ihan kasvuseurannassa äitipolilla, kun perätila huomattiin. Ja käännettiin, mutta edelleen vauva kieppui.. Mutta tosiaan, jollei lopussa olisi ollut oikein päin, olisin silti synnyttänyt alakautta.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Eli ei ne virhetarjonnat aina ole niin yllätyksellisiä, kun sairaalassa synnytetään. Ne ovat lääkityssä kivussa paljon todennäköisempiä kuin luonnonmukaisessa synnytyksessä jossa äiti liikkuu.

Minun kohdalla näin ei ollut, koska kipuani ei lääkitty (ekassa, sektiossa toki ;-)).

5

oletko liikkunut ja ollut pystyasennossa synnyttäessäsi, pelkästään se, ettei kipua ole lääkitty, ei kyllä auta lasta kääntymään oikeaan asentoon synnytyskanavassa :-)

Vierailija

Jos kaikki on hyvin niin kyllä kätilöt ovat antaneet tehdä senmitä on ollut tarvis. Kuopuksen syntymässä en tosin voinut liikkua, istuin vain keintuolissa ja keinuttelin. Silloinkin olivat muutaman kerran patistaneet kävelemään.

Mä olen ainakin ollut aina synnytyksissä niin mukana siinä touhussa etten todellakaan ole huomannut että kätilöt tuhahtelis tai muuta. Ei kiinnosta siinä vaiheessa kuka on mitäkin mieltä. Hyvä kun edes muistan minkä näköisiä kätilöt olivat, en kyllä voisi muistaa mitä kätilöt ovat sanoneet tai halveksineet, tosin muistojeni mukaan minulla on ollut aina huippu mukavat kätilöt.

Kaksosten synnytyksessä tosin olin aikalailla sidottu sänkyyn. Meni niin montaa piuhaa ja letkua etten olis voinu millään liikkuakkaan....

Vierailija

Lainaus:

Toki sairaalassakin voi yrittää synnyttää aktiivisesti liikkuen, olen itsekin tehnyt niin. Kätilön halveksivasta tuhahtelusta huolimatta...

Ehkä kotisynnytyshörhöjen tiedot synnytyssairaaloiden toimintamallista onkin jostain vuosikymmenten takaa...

Vierailija

Lainaus:

Ja tämä parjatussa niin hirveän "sairaalamaisessa" Naistenklinikassa kesällä 2008.

Suomessa on hirveän suuri kirjo eri sairaaloiden välillä, ja vielä saman sairaalan sisälläkin riippuu täysin vuorossa olevasta kätilöstä, tuleeko synnytyksestä hyvä vai täysin painajaismainen kokemus. Valitettavasti ei siis voida väittää, että tuo sinun kokemuksesi olisi kaikille mahdollista. Mutta hienoa kuulla että se edes joillakin on onnistunut.

Jos olisin tiennyt että saisin omasta sairaalasynnytyksestäni toivomani mukaisen (sellaisen, jonka itse uskon olevan omalle kropalleni ja siten myös vauvalleni turvallisin mahdollinen) en olisi edes lähtenyt suunnittelemaan kotisynnytystä. Mutta aikaisempien synnytyskokemusteni takia samaisessa sairaalassa en nähnyt sitä mitenkään mahdolliseksi. Sen verran kuitenkin näin vaivaa, että kävin vielä kyselemässä sairaalalta eri mahdollisuuksia luonnonmukaiseen synnyttämiseen sairaalassa, (toiveeni esim. sellaisia, joita Tammisaaressa ei tarvitsisi edes erikseen esittää, vaan ne olisivat hoituneet kysymättäkin) ja vastaukset olivat sitä luokkaa, että en todellakaan voinut kuvitella synnyttäväni tuossa sairaalassa mitenkään muuten, kuin lukuisien turhien toimenpiteiden seuraten toinen toistaan, ja lopulta mahdollisesti puudutettuna ja lapsi ulosautettuna imukupilla tai pahimmassa tapauksessa hätäsektiolla.

Kotona synnytin täysin luomusti, itseäni kuunnellen, kätilön avustamana, ja kyllä, vauvalla oli napanuora kaulan ympärillä useita kertoja, siinä tilanteessa kätilö ei olisi sairaalassakaan voinut toimia mitenkään muutoin kuin auttaa sen napanuoran pois ja synnytys sai jatkua. Minulla oli onni saada todella ihana kotilo, rauhallinen, ammattitaitoinen ja todella kokenut. Tosin uskon kyllä, että kaikki kotilot omaavat nuo samat piirteet, ei siiihen hommaan ihan heppoisella kokemuksella edes lähdetä.

Vierailija

paaaaaljon paremmin kuin tavissynnyttäjät niin totta kai ne tietää jopa missä asennossa lapsen pikkuvarvas on milloinkin!

Ei me tavissynnyttäjät voida edes kuvitella kuinka paljon tietoa heillä on lapsensa tilanteesta koko ajan! Sikiön sydämensykkeen tasonkin pystyy ihan helposti mittaamaan itse siitä vatsan päältä jos on vaan henkeenjavereen kotisynnyttäjä. Huono äitihän se sellainen on joka ei siihen pysty! Oikeastaan, turha sellaisten on saada edes lapsia - eikös vaan. ;)

Vierailija

Lainaus:

Mulla syntyi eka käsi edellä (ilman imukuppia olisi käynyt huonosti) ja toinen olisi tullut otsa edellä (tehtiin sektio). Kumpikin yllätyksiä vaikka seurantaa oli vaikka muille jakaa ;-)

Aktiivinen synnyttäminen (=pystyasento, liikkuminen avautumisvaiheen aikana) vähentää huomattavasti virhetarjontoja. Ja kotisynnytyksissä usein se kivun lievittyminen hoituu siten että äiti liikkuu, etsii itselleen kivuttomimman asennon, ja juuri se liikkuminen auttaa lasta kääntymään synnytyskanavassa oikeaan tarjontaan. Sairaalassa kipua hoidetaan huomattavasti useammin niin, että äiti on paikallaan synnytyssängyllä puudutettuna, joka taas lisää virhetarjonnan riskiä. Eli ei ne virhetarjonnat aina ole niin yllätyksellisiä, kun sairaalassa synnytetään. Ne ovat lääkityssä kivussa paljon todennäköisempiä kuin luonnonmukaisessa synnytyksessä jossa äiti liikkuu.

Toki sairaalassakin voi yrittää synnyttää aktiivisesti liikkuen, olen itsekin tehnyt niin. Kätilön halveksivasta tuhahtelusta huolimatta...

Vierailija

Lainaus:

Mä olen ainakin ollut aina synnytyksissä niin mukana siinä touhussa etten todellakaan ole huomannut että kätilöt tuhahtelis tai muuta. Ei kiinnosta siinä vaiheessa kuka on mitäkin mieltä. Hyvä kun edes muistan minkä näköisiä kätilöt olivat, en kyllä voisi muistaa mitä kätilöt ovat sanoneet tai halveksineet, tosin muistojeni mukaan minulla on ollut aina huippu mukavat kätilöt.

Sinulla on todennäköisesti ollutkin mukavat kätilöt. Väittäisin, että jos sinulle olisi tuhahdeltu halveksuvasti synnytyksen aikana, niin todennäköisesti muistaisit sen. Tuollaiset asiat saattavat jopa vaikuttaa todella paljon synnytyksen etenemiseen. Nainen on synnyttäessään todella herkkä, ja jotkut kätilöt käyttävät sitä hyväkseen, ottavat vallan synnyttäjältä, eivät kuuntele mitään toiveita ja toimivat täysin vastoin synnyttäjän odotuksia. Minulla on omakohtaisia kokemuksia tästä.

Vierailija

Varmasti sairaaloissa ja kätilöissä on paljon eroja, mutta minulta ainakin kysyttiin heti sairaalaan mentäessä toiveita, ja yhdessä sovittiin, että edetään pehmeästä kivunlievityksestä tarvittaessa lääkitykseen; tämä oli oma ajatukseni, jota kätilö tuki. Liikuin, ohjattiin erilaisiin asentoihin, kävin ammeessa jne.

Vierailija

Lainaus:

Ehkä kotisynnytyshörhöjen tiedot synnytyssairaaloiden toimintamallista onkin jostain vuosikymmenten takaa...

kaikki alle viiden vuoden sisällä. Vaihtelua niissäkin tosin, riippuen kätilöstä. Suomessa valitettavasti on vielä aika takapajuisia sairaaloita, ja kätilöitä :( Ehkä tämä tulee monille yllätyksenä, mutta näin on.

Vierailija

Lainaus:

5

Vierailija

Mulla syntyi eka käsi edellä (ilman imukuppia olisi käynyt huonosti) ja toinen olisi tullut otsa edellä (tehtiin sektio). Kumpikin yllätyksiä vaikka seurantaa oli vaikka muille jakaa ;-)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat