Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuorotyö ja lastenhoito!?

Vierailija

Miten järjestätte lastenhoidon tehdessänne vuorotyötä?

Itselläni alkaa nuorin kolmesta lähestymään uhkaavasti kolmea, vanhin on koulussa ja keskimmäinen on viisi. Mieheni joutuu tekemään paljon matkatöitä ja on pitkiäkin aikoja poissa. Isovanhemmat asuvat eri kaupungissa.

Milloin haette lapset päiväkodista iltavuoron jälkeen mennessänne seuraavaksi aamuun? Entä miten järjestätte ilta- ja yöhoidon ekaluokkalaiselle? Saatteko itse vaikuttaa työpaikallanne työvuorolistoihin? Miten jaksatte ensin hoitaa töissä ja sitten kotona?

Kommentit (7)

Vierailija

vanhemmat ovat "tavallisessa" vuorotyössä ja lapset pääsevätkin vähemmällä hoidolla. Mulla (2) ja ap:llä oli taas se tilanne, että mies on paljon töissä ja työmatkoilla, ja lasten hoitoon viemiset ja hakemiset on vain äidin vastuulla. Silloin lapset eivät saisi olla hoidossa ainakaan tavallista vähempää ja usein varmasti jopa paljon tavallista enemmän.

Vuorotyö ei oo vain yksi asia.

Vierailija

jos oli myöhäinen ilta 22-aamu päästö 7.00, nukkuin pkssa..

Kokemuksena se, että lapset paljon mukavampia kuin normi-pkssa, kun käytiin tutustumassa, lapsi odotti pihalla kun juttelin hoitajien kanssa ja vein vuorolistoja yms...

Kun lähdettiin sieltä huului pettynyt huudahdus kuorossa

"Eiks sun äiti meekkään iltavuoroon?"

nyt olen vauvan kanssa kotona, mutta en kyllä yhtään epäröi laittaa sisarusparia hoitoonkaan...

Vierailija

Tällä hetkellä olen kotona, joten en tiedä miten koululaisten kanssa onnistuu. Lasten ollessa pieniä, olimme molemmat vuorotöissä (samassa työpaikassa). Teimme epäsäännöllistä kolmivuorotyötä ja osa työvuoroista oli 16-tuntisia. Kuitenkin meille jäi kolme yhteistä vapaapäivää viikossa =P -noin keskimäärin. Taloudellisestikin oli kannattavaa koska saimme palkat ja kotihoidontuet emmekä tietenkään joutuneet maksamaan päivähoitomaksuja. Kyllä tuon rahan eteen kannatti vähän nähdä vaivaa esim. koittamalla vaihtaa työvuoroja, palkattomilla vapailla, tilapäistä lastenhoitajaa käyttämällä. Saimme myös ainoana perheenä kunnassa kuntalisää koska kunta ei olisi pystynyt järjestämään vuorohoitoa =)

Ongelmaksi muodostui juuri tuo vanhimman lapsen koulun aloittaminen. Meni liian monimutkaiseksi kaikki järjestelyt.

Meillä kun on otettu arki sellaisena "ei-liian- tiukkaan- suunniteltuna" eli ehdottomia pakkoja ei ole - tai no joo, se töissäkäynti.

Vierailija

Isä tekee pelkkää iltavuoroa sekä viikonloppuisin soittokeikkoja ja mä pelkkää yövuoroa. Mä siis valvon seitsemän yötä ja oon seitsemän vapaalla. Seuraavassa kolmen viikon listassa lapsi on hoidossa 6 iltavuoroa ja yhden yön. Kyllä vuorotyö on lapsen kannalta ihan paras juttu!

Lapsi on hoidossa isän työvuorojen mukaan mun yöputkien aikana ja tietysti vapaalla silloin kun mulla on vapaata.

Vierailija

Ensinnäkin meillä vuorot menee niin, että ilta- ja aamuvuoron välissä on aina vapaapäiviä. Ei siis tarvitse mennä iltavuorosta aamuun.

Hoitotunteja tulee kuukaudessa 60-80, mikä on aika paljon vähemmän kuin tavallista päivätyötä tekevien lapsilla.

Meillä se joka menee myöhempään vie lapset ja käy kaupassa. Mun iltavuoro alkaa esim. klo 13, vien lapset klo 10 ulkoiluun. Mies hakee kun pääsee aamuvuorosta n. klo 15.

"Pahimmillaan" koululaiset joutuvat olemaan keskenään klo 17-20. Meillä hyvä tilanne siinä mielessä, että ei ole ihan pieniä koululaisia enää, ovat 3-7lk.

Vierailija

Meillä luonnistui esikoisen kanssa mainiosti, ja kuopus ja esikoinen aloittavat syyskuussa vuoropäiväkodissa.

Esikoinen oli vaan 6-10pvää/ kk hoidossa, ja kyllä meille jäi aikaa silti myös perheenä ja keskenämme. Usein hoitopäivät oli niin että toinen illassa, toinen aamussa ja lapsi hoidossa 10- 15/16.

Näin me meinataan jatkaakin, mahdollisimman vähän hoitopäiviä mutta myös aikaa perheenä ja kahdenkesken.

Kyllä meillä oli vallan mainiosti aikaa hoitaa kodin askareetkin, ei tulisi mieleenkään jäädä vain kotiin. Eipä tuo olisi taloudellisesti mahdollistakaan.

Vierailija

vuorotyössä tai epäsäännöllisillä työajoilla. Mun mielestä toisen on sitten vaan saatava päivätöitä.

Meillä asia on ratkaistu niin, että minä en sit ole vakitöissä ollenkaan. Kun ei siitä vaan tulis mitään. Mun työtilanteesta kyselevillekin sanon, että jonkunhan meillä on kotonakin oltava ja lapset hoidettava. Kun siis mies tekee säännölliseen pitkää työpäivää ja ilman vapaita. Musta on oikeestaan ihan omituista, että joku edes olettaa, että minä pystyisin jotenkin työssäkin käymään, kun jo nyt kaikki kodin hommat ja osa miehen työhommistakin kaatuu mulle.

Uusimmat

Suosituimmat