Painonnousu raskausaikana

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ja sain loppuraskaudessa pidettyä painon samassa, vaikka vauva kasvoi.



Noudatin ruokavaliota kirjaimellisesti ja sehän on vain terveellinen ruokavalio, sokeri pois, rasva ja hiilihydraatit minimiin, pieniä annoksia useasti päivässä. Mulla oli tullut painoa aika reippaasti ja lapsen terveyden kannalta suositeltiin tuota ruovaliota, sokerit olivat hieman koholla. Netistä löytyy monen monta linkkiä, Espoon neuvolasivuilta löyty muistaakseni hyvät listat. Neuvolasta saat myös ohjeita, heiltä pitäisi löytyä valmiita ruokavinkkejä.



Vauva syntyi terveenä ja normaalikokoisena ajallaan, nyt jo neljä vuotias :)

Kommentit (4)

Vierailija

ensimmäistä odottaessa painoni nousi 7kg, toista osottaessa 3,2kg, kolmatta odottaeassa 5kg ja nyt kun sain neljännen, paino putosi raskausaikana 2kg

neljännen kohdalla mulla oli raskausdiabetes ja niillä ohjeillä paino ei kyllä tosiaan pääse nousemaan. Olisi pitänyt painon nousta, mutta mies aina tuumasi, että miten noilla annoksilla edes teoriassa voi paino nousta???

Eli Hiilihydrtatit oli laskettava ym.

Vierailija

Hyviä vinkkisivuja:

www.sydantautiliitto.fi

www.ukk-instituutti.fi



Oma paino korjaantui juuri tuolla mainitulla diabeetikon eli normaali ruokavalion ohjeilla. Tärkein juttu itselleni: keho toimii paremmin vauva masussa, silloin pärjää 1600 - 1800 energiamäärällä / vrk. Kahden edestä syöminen on huuhaata nykyään, kun naisetkin saavat ruokailla yhtäaikaa pöydässä eikä ryystää pelkkää lientä kuivatun leivän kanssa.



aamulla täysjyväpuuro ei suolaa, ei sokeria marjoilla



lounas ½ lautasta kasviksia, 1 pieni peruna, 2-3 pientä lihapullaa, ruisleipä ja maitolasi (rasvatonta)



1 peruna = 1 dl riisiä tai täysjyvämakaronia

lihapullia parempi on rasvaton broilerinfile puolikas tai pieni pala kalaa 90 - 120 g



välipalaksi 1 hedelmä mandariini tai kupponen marjoja



laimennattavat mehut, leivonnaiset, vaalea leipä ja makeat pois ja vain juhliin



päivällinen pieni ruisleipä ja runsaasti kasviksia (ei leikkeleitä)



Iltapala teeta ja ruisleipää kasviksilla tai puuroa marjoilla



Tämä siis se normaaliruokavalio, tästä voi sitten vauvan jälkeen vähentää hetkeksi 1200 / vrk.



Liikuntaa 30 minuuttia - 1 tunti päivässä hengästyttävästi, tehokuntoliikuntaa lisäksi 3 x 1 tunti viikossa - normaali liikuntamäärä. Jos haluaa laihtua on liikuttava tätä mainittua enemmän.



Kolmas menossa, ei enää paino-ongelmia. Elämäntavat ovat kunnossa ja oma lisä on kannustava oma ohjaaja kuntosalilla. Onnea matkaan:)

Vierailija

Äläkä osta mitään mässyä kotiin, niin ei tule herkuteltua. Itse tein ja teen edelleen makeanhimon yllättäessä, että syön porkkanoita, ananasta yms... Joskus voi tietty hemmotella itseään, mutta se ei saa olla jokapäiväistä. Sokerikoukkuun, kun jää harmittavan nopeasti.

Mulle tuli raskauden aikana yhteensä 7 kg painoa lisää ja kaikki lähti samantien pois.

Sit lisäät hyötyliikunnan määrän maksimiin. Eli aina kun mahdollista kuljet kävellen, nouset portaita. Hanki vaikka askelmittari, niin saat selville kuinka paljon oikeasti liikut päivän aikana ja sit otat jonkun päivätavoitteen liikkumisen suhteen.

Vierailija

Moi!



Täällä yksi ylipainoinen kolmatta odottava. BMi on 30...Jotenkin tänä vuonna painonnousu ihan karannut ja ainakin 8 kg tullut lisää. Nyt olen 11. raskausviikolla ja vakaa päätös, että kiloja ei tule kauheasti tässä raskaudessa.



Liikun 3 kertaa viikossa, mutta karkin syönti ja muun herkun mussuttaminen on ollut ihan kontrolloimatonta viimeiset kuukudet..



Onko raskauden aikana mahdollista laihtua tai pitää paino ennallaan? miten olette tässä onnistuneet?



Kuinka monta kilokaloria saa syödä/päivä? Onko missään hyviä ohjeita, miten päivän ruoat kannattaa jakaa ja mitä syödä? kannattaako painonvartijoiden pisteitä laskea raskauden aikana korotetusti ( siis syö n. 1500 kcl/pvä, onko tämä liikaa vai liian vähän?)



Epätoivo on jotenkin ihan maksimissaan, kun verenpaineet on myös koholla ja raskausdiabetes yms. pelottaa.



Kiitos jo etukäteen, jos jollakin ihanalla olisi hyviä vinkkejä painonnousun pysäyttämiseen tai ainakin kontrolloimiseen

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat