Ilmottaisitko, jos tietäisit että joku käyttää Kelan ja kaupungin tukia väärin?

Vierailija

Tiedän yhden tälläisen henkilön, joka nyhtää kaupungilta ja kelalta 3-4 tukea (varmaan ei olisi oikeutettu näihin ollenkaan) jättämällä ilmoittamatta olosuhdemuutoksesta. Näin on jatkunut jo pidemmän aikaa.

Miten toimisit? Ja miten tälläisitä edes ilmoitetaan?

Sivut

Kommentit (64)

Vierailija

on tuo päivähoito jutska kuin sekin, että isällä on oma asunto ja maksaa siitä kulunsa ja äiti saa tuet, vaikka yhdessä sitten majailisivatkin. Silloinhan lain mukaan äiti on oikeutettu noihin tukiin. Moraali on se mikä tässä ihmetyttää. Siis päivähoidossakin pidetään kersoja vaikka vanhemmat tai toinen kotona. Lapsi maksaa yhteiskunnalle melkoisesti. Moraali siis siinäkin pielessä. Ihmisten asenteet näitä yhteiskunnan tukia kohtaan pitäisi muuttua. Järjestelmät on luotu todellista tarvetta varten.

Vierailija

Lainaus:

Mulle on epäselvää vaikka olen saanut sairauspäivärahaa, opintotukea, lapsilisää, äitiyspäivärahaa, asumistukea ja toimeentulotukeakin jopa.

Mutta siis en ilmoittaisi. Voi olla että et tiedä asian todellista laitaa. Eikä ne tuet niin suuria ole, että niillä tienaamaan pääsisi. Tiedän kokemuksesta: olin opiskeluaikoina yhteensä pari vuotta sairauslomalla, ja kyllä siinä helvetimoisessa pinteessä sai olla kaikkien sairaalalaskujen ja lääkekulujen kanssa kun minulla ei ole rikkaita vanhempia auttamassa. Tai vanhempia ylipäätään.

Eiköhän tutullasikin ne rahat ihan tarpeeseen mene. Jos mies on kerran kirjoilla muualla, hän varmaan maksaa asumisestaan sinne toisaalle kuitenkin? Ja saahan vaikkapa opiskelijakin opintotuen vaikka vanhemmat lahjoittaisivat hänelle kaksi tonnia joka kuu, joten miksi tuttusi miesystävä ei saisi osallistua kuluihin?

Vierailija

Jos teiän mielestä on ihan ok huijata ja siitä ilmoittaminen on kyttäystä, niin vähän laittaa ihmetyttämään...

Ja eroaminen sen vuoksi, että saa enemmän tukia...ei jessus!!!

Vierailija

ja mitä sitten...tiedätkö miksi teemme näin..koska tilanne on a väliaikainen ja mitäs sanot kun moni pakolainen tai ulkomaalainen omistaa ravintolan jossa on kaikki perheenjäsenet pimeästi töissä ja kaikki saavat tukea ja autojen osamaksutkin maksaa sossu...niin nää tuet mitä me saamme ns huijaamalla vähän ovat pientä niinhin verrattuna. Niin ja kaikki kela ja sossuämmät tietävät niistä ulkomaalaisita kaiken.

Vierailija

Kysymys on osittain hypoteettinen, vaikka tilanne taustalla on aitoa. Oikeasti en vielä hoitovapaalla ole ja olen pohtinut, että muutaman kuukauden hoitovapaan rahoittaisin säästöilläni. Hoitoon en 9 kuukauden ikäistä vielä haluaisi laittaa. Omasta mielestäni asumistuen hakeminen omistusasuntoon tuntuu vain vähän hassulta.

Vierailija

ja sellainen, jonka lapsi oikeasti hoitopaikkaa tarvitsisi, jää sitä vaille. Ja on sitten turha inttää, että syyllinen tässä tapauksessa olisi kunta, joka ei järjestä tarpeeksi hoitopaikkoja. Ehei, syyllinen on tasan se joka lastaan hoidattaa verorahoilla, vaikkei siihen oikeaa tarvetta olisi.

Moraali on usein toista kuin mitä lain kirjain.

Vierailija

Tietenkään en ilmoittaisi. Kyse on niin pienistä summista ettei sillä ole oikeasti mitään väliä ja muutenkin käräyttäminen on raukkamaista.

Vierailija

Mitä hittoa se sulle kuuluu? Onko se jotenkin sulta pois? Anna olla ja keksi itsellesi vaikka joku kiva uusi harrastus. Hanki elämä.

Vierailija

että ei ehtisi mitään muuta tekemäänkään kuin ilmoituksia, jos siihen ryhtyy. Miettikääpä tuota subjektiivista päivähoitoakin: kun kaikilla on siihen oikeus, sitä käytetään häikäilemättömästi hyväksi, vaikka vanhemmat kotona olisivatkin ja verorahoista nekin maksetaan!!!

Vierailija

Sitäpä sitä saa kysellä varmaan hamaan ikuisuuteen saakka, miksi näin on. Omista periaatteista pidän kuitenkin kiinni, enkä ikänään ole yhteiskunnalta tarvinnut mitään kuin oikeaan tarpeeseen. Ei ole omia aatteita tai moraalia tarvinnut kyseenalaistaa. Toivoisin, että kaikki tekisivät niin, jos ei, niin ei ole silti minun tehtäväni toisia vartioida. Kunhan oman korteni kekoon kannan. Ehkä siten pääsisimme myös siihen, että yhteiskunta tulisi jollain tapaa perheitä ja kotihoitoa vastaan tai sitten ei..... Itse otin oman lapseni lisäksi tuttavaperheen lapset hoitoon, kun kotona kerta olin eikä itselleni enempää lapsia siunautunut. Ilolla tein tuota "työtä" vaikka yhteiskunta rankaisikin minua perhepäivähoitajana siitä, että lapseni oli minulla kotona. En hänestä mitään saanut, vaikkei kunnankaan hänestä tarvinnut mitään maksaa. Palkastanihan se pois oli. Rakastan kuitenkin lapsia ja siksi heitä halusin hoitaa!

Vierailija

seurustellaan ja joka toinen päivä ollaan erottu. Ei kannata muuttaa yhteen kun pitäis jatkuvasti muuttokuormaa jomman kumman pakata

Vierailija

jäävät kiinni mut siihen voi mennä muutama vuos enen ku huomaavat! tiedän monia!! korot ovat kalliita.... kukin kärsiköön nahoissaan valehtelustaan/väärinkäytöstä!!

Vierailija

en todellakaan...ei kuulu mulle, eikä kiinnostaa mistä toiset rahansa repivät ja onko se oikein perustein vai ei. Muutenkin ärsyttää sellaiset jotka jaksaa puuttua toisten asioihin, elää omaa elämääsi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat