Raskausajan ruokavalio ja ylipaino

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Moi!



Laitanpa tämän viestin tänne puolelle myös (toinen versio aihe vapaa puolella),että jos täällä olisi kohtalontovereita.



Täällä yksi ylipainoinen kolmatta odottava. BMi on 30...Jotenkin tänä vuonna painonnousu ihan karannut ja ainakin 8 kg tullut lisää. Nyt olen 11. raskausviikolla ja vakaa päätös, että kiloja ei tule kauheasti tässä raskaudessa.



Liikun 3 kertaa viikossa, mutta karkin syönti ja muun herkun mussuttaminen on ollut ihan kontrolloimatonta viimeiset kuukudet..



Onko raskauden aikana mahdollista laihtua tai pitää paino ennallaan? miten olette tässä onnistuneet?



Kuinka monta kilokaloria saa syödä/päivä? Onko missään hyviä ohjeita, miten päivän ruoat kannattaa jakaa ja mitä syödä? kannattaako painonvartijoiden pisteitä laskea raskauden aikana korotetusti ( siis syö n. 1500 kcl/pvä, onko tämä liikaa vai liian vähän?)



Epätoivo on jotenkin ihan maksimissaan, kun verenpaineet on myös koholla ja raskausdiabetes yms. pelottaa.



Kiitos jo etukäteen, jos jollakin ihanalla olisi hyviä vinkkejä painonnousun pysäyttämiseen tai ainakin kontrolloimiseen

Kommentit (3)

Vierailija

Kun selasin nykyisiä raskausajan ravitsemussuosituksia netissä, löysin linkin takana olevan hurjan nivaskan, josta löytyy ainakin joihinkin kysymyksiisi vastauksia (mm. mikä on sopiva raskaudenajan painonnousu eri BMI:llä), sivu on 80. [http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store...|http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2004/09/pr1095673148360/...



Toivottavasti tästä on apua! Ja neuvolasta varmasti saa tukea tässä asiassa myös. Tsemppiä ja hyvän jatkon toivotukset,



Nomppis

Vierailija

Mulla on myös noita laaksoja ja kukkuloita ihan kiitettävästi, painoa en taida viitsiä mainita mutta BMI vielä isompi kuin sulla. Sama juttu oli myös edellisodotuksessa, itse asiassa sen alussa lähtöpaino oli vielä isompi kuin nyt.



Siinä odotuksessa mulla synnyttämään lähtiessä painoa oli 3 kg vähemmän kuin ennen raskautta. Jälkitarkastuksessa 6 viikkoa synnytyksestä puntari näytti -17 kg raskautta edeltävään painoon. (Valitettavasti tästä puolet tuli takaisin raskauksien välillä...)



Tässä odotuksessa mulle on tullut n. 3-4 kg lisää, suurin osa alkuraskauden pahoinvoinnissa kun oli pakko syödä koko ajan siihen kuvotukseen (kuulostaa ristiriitaiselta, mutta oli oikeasti ainoa mikä toimi, jos päästin ruokailuvälit yli 2 tunnin niin heti sai käydä pönttöä kaulailemaan). Välillä paino laski pari kiloa, jotka nyt lopussa taas ovat tulleet takaisin, mutta kaiken kaikkiaan voi sanoa, että suht kurissa on pysynyt painonnousu.



(Ja tähän väliin sitten vakiohuomautukseni :) kaikille, joiden lähtöpaino on normaali tai vain lievä ylipaino, että mun tapauksessa on ok ettei paino raskauden aikana nouse, muilla ei! Sanon tämän ihan siksi, kun joskus hirvittää miten mammat vertailevat ja kauhistelevat netissä ja muualla "lihoamistaan" raskauden aikana, kun teillä siis sen painon KUULUU nousta, muistakaa...)



Herkuttelusta mun on ollut melko helppo pidättäytyä odotusaikoina, tekeehän sitä mieli mutta en vaan osta kotiin mitään hyvää, koska se muuten menee alas samoin tein. Jouluna ja juhlissa ym. syön kyllä sitten ihan hyvällä omallatunnolla. Mun isoin ongelmani on nälkä, siis oikein kunnon nälkä, joka millään pikkuannoksilla ei tahdo talttua :S. Olen siis omatoimisesti noudattanut sovelletusti raskausdiabetesruokavaliota, vaikka esikoisen odotuksessa sokereissa ei ollut mitään ja tässä toisessakin odotuksessa paasto vähän koholla muttei rajan yläpuolella. (Sovelletulla tarkoitan sitä, että esim. hedelmiä olen nauttinut makeanhimoon, vaikka r-diabeetikko voi niitä syödä vain rajoitetusti, samoin kuin maitotuotteita.)



Tässä linkki yhteen rd-ruokavalio-ohjeeseen:

[http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866...|http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;...



Eli ideana se, että syödään vähän kerrallaan mutta useammin (tuossa muuten hyvässä ohjeessa neuvottu vain 5 ateriaa/välipalaa per päivä, yleensä olen rd-ohjeissa nähnyt kuutta kertaa) jotta verensokeri ei heittele liikaa. Verensokerin heittely voi kasvattaa vauvaa siinä tapauksessa että äidillä on rd eli insuliinin toiminnassa ongelmia, ei muuten, mutta oman itsenkin kannalta se kannattaa pitää tasaisena, vähentää mm. nälkää ja makeannälkää.



Sokerin lisäksi myös rasvaa kannattaa välttää, paitsi rajallisessa määrin kasviöljyjä, eli margariinia ohuelti leivälle ja rypsiöljypohjaista salaattikastiketta, niin hyvä tulee :).



Mä en ole laskenut mitään kalorimääriä, olen vaan syönyt lautasmallin mukaan ja välttänyt ylimääräistä herkuttelua. Makeanhimoon olen tosiaan syönyt hedelmiä ja rasvatonta jugurttia, jossa osa sokerista on korvattu makeutusaineilla. Nyt joulun aikaan olen lipittänyt sokeroimatonta glögiä ahkerasti :). Myös sokeroimattomia mehukeittoja löytyy. Pähkinöitä syön myös silloin tällöin, ovat ne ainakin sipsejä ja naksuja parempi vaihtoehto.



"Sokerittomia" karkkeja ei sitten muuten ole olemassa, nämä joita harhaanjohtavasti kaupassa mainostetaan sokerittomiksi on aina makeutettu maltitolilla, mannitolilla tai xylitolilla, jotka ovat sokerialkoholeja, eli eivät todellakaan mitään energiattomia makeutusaineita! Ja "sokerittomassa" suklaassa on sitä rasvaa myös, eli ei ole mikään light-tuote.



Kuitua kannattaa syödä paljon, koska se täyttää mahaa ja vaikuttaa suotuisasti myös hiilihydraattien imeytymiseen eli verensokerin nousuun. Vetelen päivittäin useamman palan moniviljanäkkäriä (kuitua 18 %) vähärasvaisin päällisin, ja kalorittomaan mustikkakeittoon sekoitan Elovena vehnälesettä (kuitua 49 %), ruisleivän valitsen kuituprosentin mukaan jne.



Liikunta on tietenkin hyvä lisä, koska (ainakin mulla) se vähentää nälän tunnetta. Käynkin joka päivä kävelyllä, vielä näilläkin viikoilla (jumppanhan ei ole ollut asiaa enää pitkään :) ). Liikunta kuitenkin kuluttaa kaloreita paljon vähemmän kuin luulisi, eli yksistään se ei riitä, myös ruokavaliolle on vaan pakko tehdä jotain.



Toivottavasti jaksat pysyä lujana ja löydät vähärasvaisia/sokerittomia "herkkuja" joita voi huolettomammin heittää suuhun aina kun tekee mieli jotain hyvää! Itse teen vaikka voileivän jos oikein himo iskee, eihän se ole sama asia kuin suklaa :p mutta joskus auttaa sekin kun saa jotain suuhunsa.



Gnatte 41+0

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat