Te kenen "maidontulo on loppunut tai vähentynyt" vauvan ollessa muutaman kkn ikäinen,

Vierailija

Vauvan paino ei noussut vaikka kuinka imetti. Pikkuhiljaa aukile meni kuopalle, vauvasta tuli ihan apaattinen ja nälkiintynyt.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Ei tihkunut oikein mitään enää ja luovutin. Hain pullon ja se oli siinä. Tuli haikea olo. Syykin on selvä: Lapsen paino nousi tosi vähän ja sen takia neuvolasta aina painokontrollissa kehoittivat antamaan korviketta imetyksen päälle. Kyllähän siinä tietää, kun korviketta antaa, niin oma maito ehtyy. Sinänsä oli täysin typerää, koska paino ei noussut yhtään sen paremmin. Lopputulos oli vain imetyksen loppuminen.

Lapsi oli syntyissään 4,7kg ja ekan 3kk:n aikana sai lisäpainoa vain yhden kilon. Painoi siis ihan normaalit 5,7 kg 3kk-neuvolassa. Kaverin lapsi, joka syntyissään oli vajaat 3kg, tuplasi samassa ajassa painonsa. Mutta kun meidän oli niin iso syntyessään ja haki vaan oman käyränsä. Siitä se paino alkoi nousta tasaisesta alun "laihtarin" jälkeen. Olisi vaan pitänyt uskoa omaa järkeä, kun lapsi kehittyi, oli virkeä ja kasvoi kuitenkin pituutta mukavasti koko ajan. Ja ei edes kitissyt vaan oli tyytyväinen...

Vierailija

kun on niitä tiheän imun kausia tullut, ei ole ollut mahdollisuutta useamman lapsen pyöriessä helmoissa keskittyä sen vauvan imettämiseen. Ekan lapsen kohdalla vielä olin kärsivällinen, kun imetys ei alussa sujunut, vuokrasin sähköpumpun ja pumppasin esikoiselle äidinmaitoa ensimmäiset 3 kk:tta. Sitten vauva yhtäkkiä oppi oikean imutekniikan rinnasta, ja vieroitti itse itsensä 9 kk iässä. Muiden kolmen vauvan kohdalla tämä ei ole ollut mahdollista, joten olen imettänyt sen minkä olen suht vaivatta pystynyt ja siirtynyt sitten ihan suosiolla pulloruokintaa. Siitä on nimittäin sekin hyöty, että siinä tapauksessa vauvaa voivat ruokkia myös mies ja isommat lapset.

Vierailija

niin, että tuntui ettei vauva saa tarpeeksi maitoa. Kyse ei ollut lyhyestä "lisätilaus" jaksosta vaan kesti pidempään. Ehkä jos kyseessä olisi ollut esikoinen olisi mulla ollut aikaa sen 24/7 keskittyä imetykseen, mutta näin ei silloin ollut.

Imetys kuitenkin jatkui. Ongelmia tuli seuraavan kerran kun vauva teki lakon. Tällä kertaa vain ei kelvannut pullokaan.

Aina se ei vain mene noin ihanteellisesti, että kysyntä lisääntyy ja maito lisääntyy. Esim. rintaraivarit OVAT yleisiä. Kyse voi olla ihan fyysistä esim. korvatulehdus kuten meillä oli, tai sammas tms. tai jotain psyykkistä. Siinä kyllä maidontulo kärsiin kun aikansa yrittää selvittää miksi vauva lakkoilee...

Vierailija

Vauvan paino nousi hyvin vähän, imetin ja imetin, koska en halunnut luovuttaa. Lapsi itki ja huusi ja tunsin itseni huonoksi äidiksi. Vauvan ollessa 5vk iässä hain korvikkeita, imetettyäni ja pumpattuani useimpia tunteja tuloksetta. Itku loppui vauvalta, kun sai ruokaa ilman että joutui imemään tunteja saadakseen edes tilkan maitoa.

Sain kyllä kuulla olevani äiti, joka ei tee parastaan lapsensa eteen ja joka luovuttaa liian helpolla.

Vierailija

.. että maidon tulo välillä väheni niin, että jouduin melkein tyhjää rintaa tarjoamaan lapselle, mutta parin päivän kuluttua maitoa tuli taas niin paljon, että jouduin lypsämään.. Neuvolassa sanottiin vauvann vaan tilaavan lisää maitoa.

Siskollani imetys loppui, koska maitokin loppui. En usko hänen lopettaneen sen vuoksi, ettei viitsisi yrittää.

Vierailija

Ja miettinyt, että varmaan tiheän imun kaudet on sellaisia, että tyypit luulee, että maidontulo jotenkin olisi loppumassa... Tai sitten tuo saattaa joillain olla vain tekosyy kun ei haluakaan imettää, mutta ei kehtaa sanoa, että ei huvittanut. Mulle siis ihan sama vaikka eivät imettäisi, mutta musta on vähän hölmöä selitellä tekosyillä jos siitä on oikeastaan kyse..

Vierailija

mielestäni täällä jatkuvasti toistuva imetyskeskustelu on lapsellinen enkä ymmärrä tätä tarvetta "ihmetellä" muitten imettämistä tai sen puuttumattomuutta.

Imettäminen ja synnytystavan valinta tuntuu monelle täällä kirjoittavalle olla se viimeinen side pätemiseen äitiyslomalla ja siitäkö jaksetaan taivastella viikottain. Mitä jos keskityttäisiin keskustelemaan vaihteeksi jostain hiukan rakentavammasta kuin kauanko joku tutun tuttu imetti tai synnyttikö alakautta vai leikkauksella? Äitiys on kumminkin jotain ihan muuta.

Vierailija

ja syöminen oli hankalaa. Rintakumin kanssa pystyi jotenkuten imettämään, ilman sitä ei tullut mitään. Tuli rintaraivarit enkä jaksanut enää kolmatta kuukautta taistella ja itkeä kun hän ei vaan osannut syödä rintaa. Ja koska ei saanut rinnasta kunnolla syötyä, vaikka oli siinä neljäkin tuntia niin annoin vihdoin korviketta ja poika oli tyytyväinen. Maito siis väheni kun poika ei osannut imeä rintaa.

Toisen kanssa sairastin pitkän ja vaikean rintatulehduksen. Maito väheni sen seurauksena. Lisäksi antibiootin maku maidossa ei vauvaa miellyttänyt ja hän kieltäytyi lähes kokonaan syömästä rintaa kahden viikon ajan. Ja kun olin 2 viikkoa imettänyt kerran-kaksi vuorokaudessa ja vauva oli päässyt pullon makuun niin eipä enää huolinut rintaa yhtä hanakasti..

Jos joku olisi minulle esikoisen aikoihin kertonut imetystukitoiminnasta niin varmasti olisin ottanut yhteyttä ja tehnyt vielä enemmän saadakseni jatkaa imetystä.

Vierailija

Alusta asti takkusi, imuote oli väärä, mun oli hankala imettää kipeän sektiohaavan takia joten epäilen senkin vaikuttaneen maidontuotantoon kun itsellä oli tukala olla siinä.

Nyt jälkeenpäin ajateltuna en saanut tarpeeksi ohjausta asian parantamiseksi, 10vrk iässä vain sain ohjeen antaa korviketta lisäksi kun paino ei ollut noussut ja vauva muutenkin oli selvästi nälkäinen/janoinen vaikka yritin kokoajan imettää.

Aina tein niin, että ensin rintaa ja sitten vasta korviketta lisäksi (pumppaamalla en saanut mitään tulosta), mutta maidontulo vain laski koko ajan. Juuri noin pelkäsinkin käyvän, mutta en jotenkin uskaltanut olla antamatta lisämaitoa kun pelkäsin että vauva kuivuu..

3kk ikään asti imetin tiheästi, aina ennen joka pulloa, muutenkin. 2kk iän jälkeen en kyllä itse nähnyt pisaraakaan maitoa tulevan rinnoistani, enkä ollut varma saiko vauvakaan sieltä mitään irti... 3kk iässä hylkäsi sitten kokonaan, ei enää halunnut imeä tyhjää rintaa.

Vierailija

Tällöin vauvalla on siis ollu tiheän imunkausi ja noin viikossa taas kysyntä vastasi tarjontaa. Päivisin sai syöttää 2h välein ja yölläki maksimissaan 4h välein.

Monella saattaa olla just tää eka kunnon tiheän imunkausi yhdistettynä itkupiikkiin (6vkon iässä vauva huutaa ajallisesti eniten vuorokaudessa) syynä siihen, että annetaan korviketta ja imetys vähenee ja mitä luultavimmin loppuu sen takia vähän ajan päästä.

Ja ite oon imettäny kahta vanhimpaa lasta vuoden ikään ja toiveissa ois tätä kolmattakin jatkaa sinne asti, en tosin tiedä miten tuleva töihinmeno vaikuttaa, että loppuuko imetys kokonaan ennen vuoden ikää, mutta tarkotus ois ainaki osittaisimettää sinne asti.

Vierailija

No minulla ainakin maidontulo loppui ja vähentyi ihan tasan siitä syystä, että tyttö ei huolinut rintaa, oli pakko antaa pullosta kunnon raivarin iskiessä päälle ja loput varmaan arvaattekin. Tyttö nukkui myös alusta alkaen pitkiä öitä, synnärillä jo kuuden tunnin yöunia, joten en viitsinyt maidontuotannon takia herätellä öisin syömään.

Esikoisen kohdalla siis näin ja joo, tiedän, että oli itsestä kiinni, että olisi vain pitänyt yrittää hampaat irvessä, mutta kun kuukauden ajan oli pumppaillut, päätin armahtaa itseni. Mutta en ole väittänytkään, että olisi ihan itsestään loppunut tai että yhtäkkiä se maidontulo olisi loppunut kuin seinään. Kai se kaikilla joskus loppuu.

Vierailija

miten se on tapahtunut?

Ihan vaan uteliaisuudesta kyselen, kun niin usein kuulee näitä selityksiä, että maito ei enää riittänyt yms. Kun luonnonlakejen mukaan sen maidontulon pitäisi kyllä lisääntyä kysynnän mukaan..

Ja tiedän että poikkeuksiakin on ja ihmisillä erilaisia ongelmia, mutten jaksa uskoa että ihan niin monella kuitenkaan..

Vierailija

Sitkeästi yritin imettää mutta ei niin ei. Ei edes pumppaamalla tullut. Pullon otin lisäksi. Ja vaikka kuinka yritin ensin tissille, niin ei vain yksinkertaisesti tullut maitoa. Enkä lopettanut päivässä sitä. Viikon yritin. Kauemminkin. En sitten enää jaksanut ja siirryttiin kokonaan pullolle.

Vierailija

ja siirryin sen takia osittaisimetykseen Tirrien kanssa. Tirrit olivat n. 3 kk vanhoja, kun alkoivat kitistä syöttöväliksi korkeintaan paria tuntia ja halusivat roikkua rinnalla pitkään. Jonkin aikaa odottelin, josko maidontuotanto paranisi, mutta kun painonnousu pieneni selvästi ja tyytymättömyys jatkui parisen viikkoa vain pahemmaksi muuttuen aloin antaa korviketta lisäksi jolloin Tirrit alkoivat taas kasvaa, nukkua paremmin ja omakin oloni koheni kummasti. Osittaisimetyksellä sitten jatkettiin 10 kk vanhoiksi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat