Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sijoituskeskustelua

Vierailija

Ajattelin, että aloitanpa tälläisen topicin, kun kiinnostusta aiheesta keskusteluun tuntui olevan.

Kommentit (6)

Vierailija

Kotiäitinä ei tuota rahaa kauheasti ole, mutta pienillä panoksilla kokeilisin.

Ollaan nyt säästetty muutama vuosi rahastoihin pieniä summia.

Muutamaan korkorahastoon (pienen riskin) korkeamman riskin rahastoihin metsään, kotimaisiin yrityksiin sekä nyt uutena pohjoismaisiin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin

Lisäksi minulla on eläkevakuutus, jonkin verran pankin osakkeita ja miehelle firma maksaa eläkevakuutusta. Niin ja asuntolainaa ihan nokko.

Jonkin verran olen nyt onnistunut karsimaan kotitaloutemme kuluja ja ajattelin että niistä pienistä säästöistä voisi saada hyötyä enemmänkin ja suunnittelin että jonkin tai joitain uusia rahastoja voisin taas ottaa lisää ohjelmaan ja ehkä keinotellakin niillä jonkin verran, jos siinä sitten taidotkin kehittyisi vähitellen ja tulisi uskallusta ja ehkä pelimerkkejäkin lisää.

En vain nyt osaa päättää mihin kannattaisi alkaa sijoittamaan, kun kaikki kurssit on niin pohjilla! Löysin rahaston joka sijoittaa yrityksiin jotka satsaavat ympäristönsuojeluun ja se kiehtoisi jo oma ideologian puolesta, voisiko siinä alalla olla tulevaisuutta?

Mihin itse alkaisit sijoittamaan? Mikä ala olisi se uusi Nokia?

T:ap

Vierailija

Ehkäpä jokainen toimii niin kuin luonnolleen sopii. Kylmähermoisimmat malttaa odottaa ja nostaa ne suurimmat voitotkin tai tappiot.

Meillä on ystäväpiirissä yksi itseoppinut sijoittaja joka on aika isoa tiliäkin onnistunut tekemään, muttei mielellään puhu harrastuksestaan.

Samaten ekonomeja olisi suvussa useitakin, mutta heitä on turha jututtaa, kun työnkuva on sellainen että saattaa olla lirissä jos tietojaan paljastaa.

Pitää vain koittaa itse tutkia juttuja ja koittaa oppia.

Nyt meillä on sijoitettuna kotimaahan ja pohjoismaihin, mietin mikä maanosa olisi sitten seuraavaksi. Venäjä tuntuu minusta niin sutkilta, etten heihin luota. Itä-Eurooppaa veikattiin seuraavaksi romahtajaksi... Mites Japani, Kiina, Amerikka?

Vierailija

No siinäpä sitä tietoutta olisikin, jos joku tietäisi, mikä on tulevaisuuden Nokia.

Itse lähden siitä lähtökulmasta, että tärkeämpää kuin juuri yhden hyvän valitseminen on se, että osaa mennä ja poistua markkinoilta oikeaan aikaan tai vaihtoehtoisesti kerää sitten pysyvää salkkua. Mielenkiintoista olisi vaan tietää, että miksi se on niin vaikeaa suurimmalle osalle ostaa halvalla ja myydä kalliilla... Ehkä jutussa on joku juju, jota ei meinaa tajuta kansan syvät rivit ja silloin sitä kannattaa sijoittaa kun veri virtaa kaduilla.

Jos mun mielipidettä kysytään, niin kehittyviin markkinoihin ja toimialarahastoihin en laittaisi kuin 10-20 prosenttia salkusta. Osakesalkkuun sen sijaan ottaisin sekä ajallista että maallista hajautusta. Lisäksi miettisin vakaasti muutakin kuin osakesijoittamista. Nyt niihin on aikaa tutustuakin, kun muut kuin osakkeet tuntuvat olevan kallita.

Vierailija

Niin sitä minun piti sanomani, että tee itsellesi säästämissuunnitelma ja noudata sitä. Huonokin suunnitelma on parempi kuin ei suunnitelmaa ollenkaan, jolloin tulee tehtyä usein hölmöjä ratkaisuja. Itsellä on oma suunnitelma, jossa otetaan kurssit ja oma varallisuus huomioon.

Vierailija

tuo pohjoismaalainen on sijoittanut mm.

Cloetta fazer

Bure Equity

Meda

Sectra

Oslo Bors Holding

Rella Holding

Saab

Lassila & Tikanoja

HIQ International

AF

En ole vielä itse uskaltautunut osakkeita ostamaan, antaa ammattilaisen valita mitä kannattaa ostaa, minä valkkaan vain rahaston.

Olen kyllä koittanut tutkia pörssikursseja sillä silmällä, että saisin jonkun ahaa-elämyksen ja löytäisin sen "kultaisen munan".

Vierailija

Jos fiilislinjalla jatketaan, niin mulla on fiilis, että Japani ei ole se, joka tästä ensimmäisenä nousee (kansan luonne). Kehittyvistä markkinoista on Kiina mielenkiintoinen, mutta sinne sijoittaminen pienillä summilla on yllättävän vaikeaa ja jos salkku ei ole suuri, niin kehittyvien markkinoiden osuus nousee äkkiä yli sen 10% jollei hirvittävän suuria kuluja sijoittamisessa suostu maksamaan. Amerikka on minusta mielenkiintoinen noista. Luulen, että Amerikassa on sitä nuorta ja virkeää sijoitusporukkaa, joten se voi nousta minun maallikon logiikalla herkemmin kun taas Keski-Euroopalla on enemmän ehkä taipumusta (varsinkin Saksalla) sellaiseen Japanilaistyyppiseen suuntaukseen, en usko siihen täysin, mutta ikärakenne voi vähän jähmetyttää uutta nousua. Ehkä Pohjois-Amerikalla voisi kyllä hajauttaa nyt, jos kerran on jo Pohjoismaita salkussa. Mitä muuten teillä on Pohjoismaisista osakkeista salkussa?

Uusimmat

Suosituimmat