Miksi jumaluudessa ei ole naiseutta?

Vierailija

Isä, poika ja pyhä henki= kaksi maskuulinista määrettä ja yksi sukupuoleton. Miksi jumaluudessa ei ole naiseutta? Kun ihmiset ovat miehiä ja naisia ja ihmisten pitäisi olla jumalan kuvia, eikö jumaluusilman naiseutta ole epätäydellinen? Minkä kuvia naiset ovat? Maria on jumalsynnyttäjä... mutta ei jumala. Ei itsessään mitään, vain reikä jota kautta jumala tuli maailmaan.

Kommentit (11)

Vierailija

osa. Ja ihan yleisesti ajatellaan, että vaikka Jumalaa kutsutaan "isäksi", ei häntä kuitenkaan voida sanoa mieheksi, sillä Jumala ei taivu inhimillisten määreiden, kuten sukupuolen, alle. Eli Jumalalla ei ole sukupuolta, sillä se rajoittaisi hänen olemustaan.

Vierailija

Minusta puolestaan naispuolisuus sopisi jumaluudesta puhumiseen paremmin, koska jumala on elämän luoja, rakastava, kärsivällinen... kuin äiti pikemmin kuin isä.

Vierailija

Nämä uskonnot on kristinusko, islam jne. lytänneet mm. polttamalla roviolla miljoonia noidiksi jne. uskottelemiaan naisia jotka tosiasiassa olivat mm. parantajia, lapsen päästäjiä jne.

Ja sitten on uskonnoista alettu vääntää enemmän maskuliinisia.

Vierailija

ja miehisyyttäkin jumaluudessa on vain symbolisella tasolla: ihmisten käsityskyky tarvitsee jotain "inhimillistä" osaksi jumaluuden käsitettä.



Mies sopii paremmin symboliseen osaan, sillä miehet edustavat naista paremmin voimaa ja loogisuutta; herkkyys on sekin eräänlaista vahvuutta, mutta jumaluudessa haetaan jotain vahvaa ja pysyvää jota ei tarvitse itsessään kyseenalaistaa.



Muinaisilla kreikkalaisilla oli muuten mies- ja naispuolisia Jumalia, jotka olivat hyvin inhimillisiä.



Vaikka kristinuskossa Jumalaa kutsutaan "isäksi" ja "herraksi", kukaan tuskin uskoo että Jumalalla olisi sukupuoli - se olisi aika rajoittunutta ajattelua Jumalan perusolemuksesta... Silti Jumalasta puhutaan miehisin termein, koska se on helppo kuvitella symbolisella tasolla. Kuten joku totesi, "ei Jumalalla ole sukupuolta sillä se rajoittaisi hänen olemustaan".



Olen kreikkalainen ortodoksi, mutten palvo ikonia vaan sen merkitsemää symbolia; aivan kuten joku ei palvo itse lompakossa olevaa rakkaansa valokuvaa, vaan sitä mitä kuva edustaa.



Vaikka sanotaan että ihmiset ovat Jumalan kuva, niin sama ei päde käänteisesti! Olisi melkoisen omahyväistä ajatella siten. Meissä on jotain jumalaista, mutta me olemme vain pieni ilmentymä jostain niin suuresta, jonka ymmärtämiseen meitä ei kenties ole edes luotu. Siksi meillä onkin usko. Ja se mitä inhimillisiä termejä satumme uskon yhteydessä käyttämään, ei ole mielestäni ratkaisevaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat