Hyviä perunasalaattiohjeita??

Vierailija

Koskaan en ole itse tehnyt, mutta nyt vois vaikka kokeilla. Monenlaisia ohjeita on lehtien sivuilla näkynyt, mutta mikä olisi hyvä??

Kommentit (9)

Vierailija

perunasalaatti

Perunoita

Sipuli pieneksi pilkottuna

purjoa

Herkkukurkkukuutioita paljon

(pari kourallista retiisejä ohueksi viipaloituna)

Kastike:

rasvatonta jogurttia valutettuna (litran purkin saa ostaa jos vähänkin isomman salaatin teet)

Dijon-sinappia

sitruunamehua SEKÄ valkoviinietikkaa

valkopippuria

runsaasti paprikajauhetta

suolaa,

ripaus (1tl) sokeria !!!

Keitä jäähdytä kuori ja viipaloi perunat

Liota retiisiviipaleita hetki kylmässä vedessä jos ovat kitkeriä.

Retiisit eivät juuri maistu mutta antavat loistavan rapsakkuuden salaatille ja se on tässä se "juttu" sipulit ja purjo pilkottuna

Valuta jogurtti yön yli ja sekoita mausteet siihen

kokoa perunasalaatti kerroksittain kastikkeen kanssa jotta sekoittaminen ei "muussaa" salaattia, varsinkin jos teet ison salaatin.

Alkuperäinen reseptini sisältää jogurtin sijasta oliiviöljyä, mutta toi jogurtti on kevyempi ja aivan yhtä loistava vaihtis ja perinteisempikin, mutta jos et halua maitotuotetta salattiisi, tulee oliviöljystä erinomainen salaatti.

Vierailija

tuollaista oliiviöljypohjaista tai sitten tämmöistä kun en pidä majoneesista:

kermaviiliä, perunoita, tilliä, silputtua ruohosipulia, pieneksi hakattua suolakurkkua, ripaus sokeria, rouhittua musta- ja punapippuria

Vierailija

Tää ei oo siis perinteinen majoneesipohjainen salaatti, mutta on tullu meiän lemppariks ja on kenties terveellisempääkin. Sori, etten ala kääntää ohjetta, ei varmaan paljon haittaa. On peräisin Super Salads -kirjasta.

Country-style potato salad

serves 6

550g waxy new potatoes, such as Pink Fir Apple tai Charlotte (no, oon tehny mitä pottuja on sattunu olemaan...)

juice of 1/2 lemon

4 tbsp extra-virgin olive oil

2 tbsp chopped fresh oregano (kuivaakin olen joskus laittanu)

1 small red onion, finely chopped

12 pitted green olives (tai mustia, jos kaapissa on)

4 plum tomatoes, deseeded and roughly chopped

2 tbsp capers

4 eggs, hard-boiled

salt and freshly ground black pepper

1. Cook the potatoes in boiling salted water for 12-15 minutes, until just tender. Drain well and cut on half. Put into a large bowl.

2. In a small bowl, whisk together 1 tbsp of lemon juice, the olive oil, oregano and plenty of seasoning. Pour over the warm potatoes and set aside.

3. When the potato salad has cooled, add the onion, olives, tomatoes and capers and toss well. Peel and roughly chop the boiled eggs and scatter over the salad. Toss salad once more just before serving.

On hyvää maukkaitten makkaroitten kanssa, taikka seuraavana päivänä vaan leivän kanssa.

Vierailija

Vähän lipeän aiheesta, mutta mikä olisi paras niksi jogurtin valutukseen? Itse olen ährännyt suodatinpussien kanssa, mutta jos todella koko litran purkki täytyisi valuttaa, menisi kyllä hermo. Siksi ostankin kreikkalaista tai turkkilaista paksua jogurttia pikku ämpärissä, mutta eihän se yhtä kevyttä ole...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat