Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hittoa teen?

Vierailija

Aloitin viikonloppuna kotitalouslakon kun tuntui että miestä ei saanut ikinä oma-alotteisesti siivoamaan. Kerroin tekeväni saman verran kotitöitä kuin se normaalisti tekee, eli tyylin petaan sängyn päivän aikana. No, nyt meillä on ihan törkeä sotku eikä mies ole vielä hajoamassa (niin kuin toivoin) vaan minä itse..

Alkuperäinen ongelma ei oo edes niinkään se etteikö se siivoa, vaan se että sillä on joku ongelma vastuusta. Oon yrittänyt nyt 3 vuotta neuvotella meille jonkinlaista siivoussuunnitelmaa tai sopimusta, mutta turhaan. Mikään ei oikein sovi sille, kuulemma. Tekisin itse ihan mieluustikin enemmistön, mulle olis vain tärkeintä se että se lupais tekevänsä jotain ja kanssa tekisi. Musta tuntuu että se pääsee nyt koko ajan luistamaan sillä että kun ei lupaa mitään, niin voi tehdä vaan sen mitä ite haluaa ja koska (=minimi) enkä pysty itse laskemaan yhtään sen osuuden varaan. Tuntuu kuin eläisin teinin kanssa. Se ei vaan ota mitään vastuuta meidän kodista tai yhteislämästä.

Nyt siis tein sen mitä kauan olen suunnitellut eli en tee oikein mitään. Lähinnä haluan sille vain havainnollistaa kuinka paljon hommaa täälä on 1-vuotiaan kanssa, koska en usko että se sitä ymmärtää kun mä aina teen sen kaiken.

Se on ottanut tämän ihan hyvin ja siivoaakin kyllä, mutta en usko että sillä vieläkään mitään sellaista ahaa-elämystä on ollut mikä asioita syvemmin muuttais. Ite oon jo ihan kypsä kaaokseen. Tuntuu että mä kärsin normaalitilanteessa, mutta myös tässä itse eniten.

Eli siis neuvoja!? Onko muilla samaa?

Kommentit (12)

Vierailija

Mä ilmoitin, että jos mä olen kerran täällä sun äitisi päivät, laitan ruuat, pyykit, siivoukset, vaihdan sille lakanat jne, niin turha kuvitella että mä olen sun vaimo öisin.

Toimi hetkellisesti.

Vierailija

Mies pitäisi saada ymmärtämään, kuinka kypsä tilanteeseen olet. Sitä hän ei taida tehdä. Itse teet ratkaisusi sen suhteen mihin olet valmis menemään tilanteenne kanssa.

Minä en jaksaisi enkä pystyisi elämään tuollaista elämää, jossa vaimona olisin äiti ja palvelija. Itse muuttaisin mhdollisuuksien mukaan pois joksikin aikaa sotkuisesta kodista, jos mahdollista vaikka vanhempieni tai sisarusteni luo. Saisi mies elää sotkun keskellä ja miettiä kuinka paljon perhettään ja vaimoaan oikeasti rakastaa ja mitä heidän eteensä haluaa tehdä.

Tai toinen vaihtoehto, mistä olen monen kuullut löytäneen ratkaisun, on vaatia miestä maksamaan kotisiivooja vaikka joka toiselle viikolle. Jos ei mies osallistu siivoamiseen niin maksakoon sitten firman tekemään oman osansa.

Ja ainahan voi pyytää anoppia siivoamaan, hän se kai on miehestäsi tuollaisen kasvattanut.

Tärkeintä kuitenkin on että mies ymmärtää että olet tosissasi.

Vierailija

Meillä myös jatkuvaa kinaa siitä, että mies tekee sen mitä jaksaa/huvittaa ja minä sitten sen, mitä muuta eivät tee. Ja molemmat ollaan töissä.

Minä luulen, ettei miestäsi edes häiritse tuo sotku vielä pitkän aikaan. Meillä kun on välillä aivan hirveä kaaos, ja kun alan puhumaan siivoamisesta, niin mies ihmettelee ihan oikeasti, että mitä täällä on siivottavaa....

Ja toinen vakiokommentti on se, ettei tämän talon tarvitse näyttää siltä kuin mitä sisustuslehdissä on. Ja ei todellakaan näytä vaan on kaukana siitä. Myös hyvä kommentti on se, että tämä on lapsiperheen asunto....

Meillä mies on niin peruslusmu. Kaikesta mahdollisesta luistaa ja kaikki, mitä luopaa tehdä, niin se venyy ja venyy. Todella rasittavaa katsella ja etenkin kun se tietää, etä minä loppujen lopuksi teen homman, kun hermot menee. siis ihan tahallaan vitkuttelee niin kauan, että minä teen.

Jos vain suinkin olisi varaa, niin palkkaisin siivoojan. Onko kenelläkään kokemusta, että mitä sellainen maksaa vähennysten jälkeen?

Meillä kaveri on tehnyt miehensä kanssa seuraavan ratkaisun:

Mies ilmoitti, ettei siivoaminen ole miesten hommaa, vaikka molemmat kävisivätkin töissä. Ystäväni teki sitten selväksi, että mies voi palkata siivoojan hoitamaan hänen osuutensa ja hän hoitaa omansa. Ja näin ovat jo tehneet pari vuotta eli joka toinen viikko käy siivooja.

Vierailija

ottaa mallia, mutta meillä tilanne oli se, että mies teki töitä ja makasi illat sohvalla. Minä hoidin oman työn, kodin, kaksi yhteistä lasta+poikapuolen ja sain vielä kuulla mäkätystä, kun jokin oli jäänyt tekemättä ym. Lopulta olin niin kurkkua myöten täynnä(parin vuoden asian kanssa taistelun jälkeen), että vein miehelle erohakemuksen allekirjoitettavaksi.

Noh, mies heräsi lopulta näkemään tilanteen vakavuuden ja alkoi osallistumaan kotielämään muutenkin kuin kylvämällä paskaisia sukkia lattioille. nyt vuotta myöhemmin menee hyvin, kotona ei tunne olevansa orja ja sinne on mukava mennä. Mies kokkaa viikonloppuisin vähän parempaa ruokaa, minä teen viikon nopeat sapuskat. Siivoillaan yhdessä ja lapset osallistuvat myös omalta osaltaan.

Vierailija

Lähes 10v yhdessä ja kolme lasta. En enää usko, että tämä asia helpottaa. Paitsi jos joskus palkataan siivooja, pyykinpesijä....

Mies on paljon lasten kanssa, käy kaupassakin, tekemäni kauppalapun avulla. Laittaa tiskejä koneeseen ja tyhjentääkin aika usein. Mutta pyykkihuolto on mulle suurin ongelma. siihen ei osallistu, kun ei muka osaa! Ja meillä ei edes silitetä, kuin juhlavaatteet. Mutta pyykkien ripustelu, puhtaiden kaappiin viikkaus on mulle stressi. Koneeseen laittaminen ja lajittelu ok.

Samoin vessojen pesu, imurointi, ym siivous ja ruoan laitto mun harteilla.

En siis ole ratkaisua keksinyt. Muut?

Vierailija

että meillä tilanne meni siihen asti ennen muutosta, että minä hoidin myös lumityöt, autojen huolloissa käyttämiset ja kodin elektroniikan ym fiksaukset.

Vierailija

astioita kämpässä. Home haisee olkkariin asti jo, miehen vuoro olis tiskata, mutta ei tunnu kiinnostavan. Oon niin loppu ja eilen itkin kun menin nukkumaan kun en vaan yksinkertaisesti jaksa hoitaa kaikkea yksin. Jokanen roska lattialla ja pyykki koneessa on MUN vastuulla niitä ei kukaan muu hoida.

Vierailija

Sellainen joka kerää myös roskat lattialta ja pesee pyykit. Se maksaa kyllä, mutta ottakaa rahat mieheltä ja vähentäkää kotitalousvähennys itseltänne ;)

Kaikilla on sen jälkeen kivempaa. Tai jos mies ei halua maksaa, niin sitten tehköön oikeasti ne työt.

Vierailija

[i

Jos vain suinkin olisi varaa, niin palkkaisin siivoojan. Onko kenelläkään kokemusta, että mitä sellainen maksaa vähennysten jälkeen?

[/quote]

3 tuntia kerrallaan. Hintaa tulee kuussa 108 euroa, mutta 60% vähennyksen jälkeenhän se on vain reilu 40e kuussa. ihan kohtuullinen hinta minusta!!!!

Uusimmat

Suosituimmat