Yksityiset perhepäivähoitajat hohoooi, apuja yel jutuissa!!!??

Vierailija

Siis oon miettinyt jos aloittais noi hommat (oon tehnyt ennenkin mut silloin en joutunut maksamaan yel maksua)

miten toi yel menee, jostain luin että se on 15,6% aloittavalle yrittäjälle (48 ekaa kuukautta) mutta mistä summasta tuo 15,6% lasketaan?

esim. yksi lapsi hoidossa hoitomaksu 230€+kaupungin antama lisä 250€+yksityisenhoidon tuki 137,33€ eli yhteensä 617,33€ niin tuosta summastako se lasketaan, sehän tekis sitten melkein 100€ kuussa, järkkyä! Vai saiko tuosta vähentää eka sen kulun, mitä lapsi kuluttaa ruoka, sähkö jne.?joka taisi olla 4,5€ per lapsi per päivä....

Kauhea paperiviidakko...

entäs vastuuvakuutus, paljon teillä on se ?

entäs ennakkoverot??

Kommentit (4)

Vierailija

[quote]

Siis oon miettinyt jos aloittais noi hommat (oon tehnyt ennenkin mut silloin en joutunut maksamaan yel maksua)

miten toi yel menee, jostain luin että se on 15,6% aloittavalle yrittäjälle (48 ekaa kuukautta) mutta mistä summasta tuo 15,6% lasketaan?

esim. yksi lapsi hoidossa hoitomaksu 230€+kaupungin antama lisä 250€+yksityisenhoidon tuki 137,33€ eli yhteensä 617,33€ niin tuosta summastako se lasketaan, sehän tekis sitten melkein 100€ kuussa, järkkyä! Vai saiko tuosta vähentää eka sen kulun, mitä lapsi kuluttaa ruoka, sähkö jne.?joka taisi olla 4,5€ per lapsi per päivä....

saanko vielä udella missäpäin yhdestä lapsesta saa laskemasi summan, kuopiossa yhden lapsen hoito on hinnoiteltu 450, ja kunta ei avusta sen yli?

menee vanhempien pussista loput siis vielä tuon 230e lisäksi?

täällä siis 230+137,33+82,67=450

Vierailija

Yel perustuu arvioosi vuoden ansioista, ei siihen mitä oikeasti tienaat. Yelin määrä vaikutta tulevaan eläkkeeseesi, sairaspäivärahoihin ja muihin kelan maksamiin rahoihin. Voit ottaa yelin vaikkapa 9000, jos et halua ssuria maksuja. Toisaalta tuolloin pv-rahasi kelalta on jokseenkin minimi. Mieti paljonko haluat/pystyt maksamaan.

Jos pidät vain tuon yhden lapsen niin tulosi ovat vain n. 7400/vuosi, jolloin ei yeliä edes tarvitse maksaa.

Vierailija

hoidossa kaksi lasta 500+500 elikkäs 1000e / kk

siitä vähennetään lapsikohtaiset vähennykset niin kuin verotuksessakin. tarkkaa summaa en muista mutta n.90e / lapsi kuussa.

muita työvähennyksiä ei sitten voikkaan yel:iin tehdä.Minulla yel aloittavan yrittäjän alennuksilla 90e kk ja katsovat taulukosta palkan, ei mene suoraan oman ilmoituksen perusteella. mutta katsoppas yel-sivuilta jos yhtä lasta hoidat muistelen että tuolla palkalla ei menisi ollenkaan yel:iä mutta ilmoitus velvollisuus heille kuitenkin on. ennakkoverot menee vuositulojen perusteella, verotoimisto laskee sitten sen. Vastuuvakuutus muutaman kympin vuodessa. toivottavasti oli jotain apua!!! rikastumaanhan tällä hommalla ei pääse, mutta olen oikein tyytyväinen työhöni kotona

Vierailija

En ole tuo toinen vastaaja, mutta olen tehnyt pph:n töitä ennen äitiyslomaani ja ainakin meidän kunnassa (E-Suomi) kunta avustaa yksityistä hoitoa n 350€/kk. Eli on siis kuntakohtainen ja riippuu varmaan kunnan omasta panostuksesta julkiseen päivähoitoon. Meillä on pulaa päivähoitopaikoista joten kunta yrittää näin "tukea" perheitä suuntaamaan myös yksityiselle puolelle. Tuleehan se kalliiksi kun pitäisi jo rakennuttaa uusi rakennus kun ei ole valmiita tilojakaan enää.... Joten varmaan ihan hyvä ratkaisu.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat