Tunsin itseni vähän höynäytetyksi kun olen lahjoittanut lasteni vanhoja vaatteita sukulaiselle.

Vierailija

On ottanut aina mielellään vanhat vaatteet vastaan meillä kun on kolme tyttöä ja hänellä yksi nuorempi tyttö. Lahjoittaminen on kyllä tapahtunut minun aloitteesta eli hän ei ole pyytänyt.

Nyt jouluna tajusin kun vierailimme heillä ettei hänen lapsensa ole varmaan pitänyt yhtäkään näitä vanhoja vaatteita, vaatekaapissa oli aivan toisen tyylisiää vaatteita ja valokuva-albumia kun katselin niin eihän niitä meidän lasten vaatteita näkynyt.

Ihan siistejä vaatteita olen antanut, en mitään rikkinäisiä. Heidän lapsellaan näytti olevan kaikki kalliimpia merkkivaatteita. Nuo meidän vanhat vaatteet on myyty kirpparilla, toiminut näin jo vuosia. Olisinhan itsekin voinut myydä nuo jossain mutta kuvittelin vaan menevän käyttöön. No itsehän olen lahjoittanut joten turha kai valittaa.

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

Pakko myöntää, että itsekin olen niitä, joilla olisi vaatekaapit pullollaan sukulaisten ja tuttujen lasten vanhoja vaatteita, mutta ostan silti lapselleni paljon uusiakin. Tykkään shoppailusta, ja kaupat ovat pullollaan kauniita lastenvaatteita, joita on vaikea vastustaa. :)

Silti, jos lapsen näkökannalta ajattelen, tuo M30 kirjoitti kyllä ihan asiaa. Yleensä lapseni (3-vuotias tyttö) lempivaatteita ovat juuri ne, joita en itse hänelle pukisi. Vanhoja ja kulahtaneita, mutta joissa on joku kiva pingviinin kuva tms. :) Jos tyttö on ollut mieheni kanssa kotona, kauhistelen usein, minkälaiset vaatteet hänellä on ollut päällään, kun ovat yhdessä kaupungilla liikkuneet... Mutta lapsi on ollut oikein tyytyväinen. :)

Olen siis ihan iloinen shoppailuaddiktiostani huolimatta, että lapseni ei "vaadi" vielä tässä iässä mitään hienoja merkkihepeniä, usein kysyykin, että "kenen vanha tämä paita on" eli lähtee kuitenkin siitä olettamuksesta, että suurin osa hänen vaatteistaan on jonkun jo käyttämiä.

Vierailija

Mä en enää lahjoittele siskolleni tavaroita. Vauva on jatkuvaan farkuissa ja kauluspaidassa, minun potkupuvut, bodyt ja oloasut ei kelpaa...Muutenkin näyttää Visa-kortti vinkuvan, vaikka tulotaso on meitä heikompi. Olen sen sijaan antanut tytön vaatteita ystävälleni, joka ne huolii ja myös pitää niitä.

Vien nykyään pojan vaatteet suoraan paikalliselle kierrätyskeskukselle tai Pelastusarmeijalle, ja oikein hyvät kuten ehjät toppapuvut ja kengät lahjoitan anopille myytäväksi kirpparipöydälleen ja yleensä kerron vaatteen lähtöhinnan, ettei myy liian halvalla (kerran myi tietämättömänä 70 euron todella vähänpidetyt merkkikengät 2 eurolla, kun hyvin olisi voinut pyytää 8-10 euroa). Anoppi kun myös vastavuoroisesti tuo lapsille paljon vaatteita ja osa on aika ihania. Huonoja en viitsi viedä kuin kaatopaikalle.

Vierailija

Hyvä jos kaupaksi käyvät. Tiedän kokemuksesta, että puolet lahjoitetuista kamoista on lähes roskistavaraa. Kiva jos joku edes yrittää myydä ne ja jos jollekulle vielä sattuis kelpaamaan. Lahjoittajat vaan näkee ne edelleen siinä samassa kunnossa kuin ostaessaan, eli ihanina.

Ja lasten hyväksi se rahakin menee, vaikka turhat lumput rahaksi vaihtaisi. Ostetaan joku lelu, palapeli tai piirustuskirja.

Mitä te oikein kuvittelette, että vanhoilla lumpuilla tienaa?

Lainaus:

niin minä en pidä siitä, jos joku nyhtää rahaa muilta sellaisista vaatteista, jotka minä olen KÄYTTÖÖN lahjoittanut ilmaiseksi. Hän saa siitä rahallistä hyötyä.

Minä lahjoitan myös UFF:lle vaatteita, mutta ainakin silloin teen sen valinnan itse, että vaatteet päätyvät kirpparille.

Tuollainen lahjavaatteiden salaa myyminen eteenpäin on itsekästä, kavalaa ja ahnetta.

-44 vai mikä lie-

Vierailija

Mulla on kanssa se periaate, että lainaksi en ota mitään. En jaksa pitää lukua mikä oli lainavaate ja mikä ei. Isoja kasseja en mielelläni ota, vaan valitsen tarvittavat. Usein sitten sovitaan mitä niille lopuille tehdään. Sovin yleensä myös mitä teen meillä käytössä oleville, kiertoon ystäväpiirissä vai suoraan kierrätykseen.

Samalla periaatteella annan pois omia tarpeettomia. Rahaa en halua, mutta en takaisinkaan vaatteita halua. Mikä on pois annettu, on pois annettu.

Fida-lähetyskirpputorille olen vienyt ja nyt olisi tarkoitus sinne Karjalan lapsille kerätä säkkiä.

.

Vierailija

Mä tykkään pukea lapseni kivoihin vaatteisiin. Meillä ei ole merkkivaatteita, vaan ihan H&M, KappAhl, Lindex-linjaa.

Kivat vaatteet määrittelee mun oma silmä ja nykyään lapsienikin.

En halua pitää lapsillani tosi nukkaantuneita, kulahtaneita, jostain Anttilasta ostettuja vaatteita. Vaikka ovatkin ehjiä. Joten käytämättä jäävät, jos joku sellaisia meille lahjoittaa. Mutta mä en halua loukata ketään, joten siksi on vaikeaa sanoa, etten huoli vaatteita.

Pahimpia tilanteita on olleet sellaiset, että yksi kaveri kutsuu minut ostamaan hänen lapsensa vanhoja vaatteita. Hän on penkonut kaikki vanhat laatikkonsa esiin, joissa on siis näitä nukkaisia Anttila-vaatteita.

Kyselee vieressä, että mitkä haluaisit ostaa, ota parhaat vaan. Ja yhtäkään en haluaisi ostaa...

Nyt lähisuvussa on pieni vauva ja tulkitsen kyllä tämän äidin ilmeistä, että hän ei halua meiltä yhtäkään vauvan vaatetta. Ymmärrän kyllä, he saavat lahjaksi valtavasti hienoja vaatteita, merkkivaatteita ja vaatelähetyksiä ja tuliaisia ulkomailta. Ei siinä minun "ihanat Lindex-rytkyt" varmasti kiinnosta.

Että silleen ymmärrän ap:n kaltaisten tunteet. Omasta mielestä ne vaatteet on ihania tai ainakin käytännöllisiä, mutta miten joku ei niitä arvosta...

Vierailija

Vaatteet, joissa ei ole ryhtiä (roikkuvat huonon materiaalin takia)

Vaatteet, joiden pinta ei kestä käyttöä eikä pesua

Nukkaantuneet ja värin päästäneet vaatteet (huonolaatuisille käy näin nopeasti)

Mauttomat printtipaidat (hirveät väriyhdistelmät esim)

Printtipaidat, joista printti on lähtenyt puoliksi pois

Liasta pinttyneet paidat

Ostan meidän etälapsille usein vaatteet marketista - edullisuuden takia - ja täytyy sanoa, että vaikka niitä ei käytetä kuin aniharvoin, ne kulahtavat hetkessä. Yksittäiset vaatteet ovat poikkeus, mutta useimmat trikoopaidat ovat aivan järkyttäviä 4-5 pesun jälkeen. Pihapaitoina menevät. Paremmille vaatteille ei vain käy niin.

Vierailija

Voisitteko olla tyrkyttämättä sitä koko vaateläjää ja sanoa saajalle, että ottaa ne, joista on kiinnostunut.

Jos saaja haluaa vaatteen tai pari, niin se on teidän hyväksyttävä.Älkää siirtäkö lumppuongelmaanne toisten nurkkiiin pyörimään

Vierailija

Vaatteet menevät kiertoon ja pieni väliraha takaa sen, että vaate todella päätyy jonkun iloksi ja hyödyksi. Ihailen enemmän niitä, jotka jaksavat myydä kirppareilla vaatteensa kuin niitä, jotka vaan heittävät UFF:lle säkin.

Vierailija

Mä olen antanut tutulle joka ei niin läheinen ole, mutta jonka lapsi on omaani nuorempi ja vaatteet sopivat hänelle heti kun meiltä jää pieneksi. Hän on yleensä valinnut vaatteista mieleisimmät ja aina kysynyt että haluanko ne takaisin kun jäävät pieneksi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat