Kuskattiinko teitä lapsena harrastuksiin samalla lailla kuin

Vierailija

nykyään kuskataan jo alle kouluikäisiä harrastuksesta toiseen arkena ja viikonloppuna? Harvassa perheessä tunnetaan enää "koti-iltoja", aina on joku perheenjäsen menossa tai tulossa.

Mitenköhän meidän lapsemme tulevat aikuisina elämään, onko elämä aina yhtä aikataulutettua kuin nykyään tuntuu olevan?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

eikä muutenkaan oltu kovin kiinnostuneita mun harrastuksista:(. Bussilla, pyörällä, kavereiden kyydeillä pääsin, eikä siinä tietty mitään pahaa ole. Lahjoja olisi riittänyt vaikka mihin, mutta parikin hyvää juttua tyssäsi vanhempien tuen ja kiinnostuksen puutteeseen.

Vierailija

Minä olen harrastanut 4v saakka taitoluistelua ja sitä harrastusta riitti 22v asti ja nyt jatkuu valmentamisena.

Mies taas on harrastanut ja pelaa edelleenkin jääkiekkoa ja häntä on kuskattu pitkin ja poikin.

Nyt tyttömme harrastaa 2 kertaa viikossa joukkuevoimistelua ja on 9v.

Olemme molemmat pärjänneet miehen kanssa koulussa ihan hyvin ja tyttömme vielä paremmin.

Niin kauan ja paljon saa tyttömme nyt harrastaa ja voimistella kun ITSE sitä haluaa ja ei vaikuta kouluun mitenkään.

Vaikka meillä on harratuksia on meillä myös rauhallisia koti-iltoja ja viikonloppuja.

Vierailija

Eikä kellään ollutkaan juuri mitään ohjattua harrastusta. Jotain hiihtoa ja suunnistusta harrastimme sitten ala-asteiässä myöhemmin mutta ei sekään ollut niin säännöllistä. Paljon olimme kotosalla.

Olen kyllä yrittänyt hillitä omien lasteni menemistä ainakin vielä kun ovat pieniä. Vasta nyt poika 7v on aloittanut ekan harrastuksen. Muuten olemme paljon kotosalla kaikki yhdessä. Itsekään, eikä mies, en harrasta tällä hetkellä mitään. En vain raaski lähteä jatkuvasti kotoa jotain tekemään kun tuntuu että pitää mieluummin olla nyt lasten kanssa kun ovat pieniä!

Tiedän perheen jossa harrastamiset ovat jo karanneet käsistä. Perheessä 4 lasta ja kaikilla koko ajan päällä 3-4 harrastusta. Lisäksi asuvat sivummalla joten vanhemmat kuskaavat koko ajan jotain lasta jonnekin!

Vierailija

Harrastin sellon soittamista. Se vei kylläkin vain yhden päivän viikosta. Asuimme maalla, ja matkat oli pitkät, niin vanhemmat olivat järjestäneet minulle maanantaiksi ensin sellotunnin, sitten teoriaa ja lopuksi orkesteria, samalle illalle. Oli aika rankkaa ja tuli pitkä päivä. Olen myös miettinyt, ettei minulla mitään eväitä ollut mukana.. itse laittaisin mukaan kyllä eväät lapselle tuommoiseen iltaan.

Niin ja käytiin siskojen ja velien kanssa pianovarteilla yhdessä, koko sakki kerralla. En muista mikä viikonpäivä se olisi ollut.

Olen joskus miettinyt, että jos kaikki meidän seitsemästä lapsesta olisivat halunneet harrastaa jotain niinkuin minä sellon soittoa, en tiedä miten vanhempani olisivat sen pystyneet järjestämään.

Vierailija

Minä harrastin balettia (2 kertaa viikko), soitin huilua (kerran viikossa soittotunnit, toki sitten harjoittelua joka päivä). Lisäksi kävin tennistunneilla kerran viikossa (sunnuntaiaamuisin).

Sisaruksistani toinen ratsasti + soitti huilua hänkin + ne tennistunnit. Toinen harrasti ensin jalkapalloa, sitten judoa ja kävi hänkin soittotunneilla.

Soittotunnit kerran viikossa + esim. baletti päälle oli aikalailla "normi"juttu minun lapsuudessani 70-80-luvulla Helsingissä.

Vierailija

Itse menin julkisilla tai kävellen soittotunneille, partioon ja balettiin. Tosin yhtäkään harrastusta minulla ei ollut ennen kouluikää, toisin kuin monilla nykylapsilla. Ekaluokkalaisesta asti piti itsensä kouluun ja koulusta poiskin järjestää, joten eivät ne harrastuksiin kulkemisetkaan kuskaamista edellyttäneet. Yksi ero lieneekin siinä, että nykylapset aloittavat harrastamisen nuorempina kuin ennen, ja tarjontaakin on enemmän. Minun muistini mukaan alle kouluikäisille oli tarjolla lähinnä satubalettia tai muuta sen tyyppistä.

Vierailija

Meitä on kolme sisarusta, jotka kaikki harrastettiin aktiivisesti. Musiikkiopistoa, kuvataidekoulua, jalkapalloa, balettia jne.

Itse olen syntynyt -72 ja minulla oli ala-asteikäisenä kaksi harrastusta viikossa. Vähän isompana pelkästään musiikkiopistossa meni parhaimmillaan kolme kertaa viikossa. Omalta kohdaltani en voi sanoa, että nykyään harrastettaisiin enemmän kuin aikaisemmin.

Vierailija

Harrastuksiin olisi ollut 16 kilometriä matkaa ja juuri siihen aikaan kun vanhemmat olivat navettatöissä. Busseja ei kulkenut silloin eikä niitä siellä kulje nytkään. Toivoton tapaus.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat