Myöntääkö joku virkamies esim. opettaja tai sosiaalityöntekijä,

Vierailija

että päätökset/arvioinnit eivät aina ole niin objektiivisia ja tasapuolisia kuin annetaan ymmärtää? Että päätökseen vaikuttaa hyvinkin paljon ensinnäkin kuka sen tekee ja kuka on asikas/oppilas? Toiset ovat tiukempia kuin toiset ja toisilla ns pärstäkerroin vaikuttaa enemmän?

Kommentit (5)

Vierailija

Missään, missä on ihmisiä tekemässä päätöksiä ei koskaan ole täydellistä objektiivisuutta. Päätöksissä näkyy aina inhimillisyys. Pärstäkertoimen sinällään en usko vaikuttavan, mutta toki henkilön aikaisempi/muu käytös vaikuttaa (lieventävät asianhaarat yms.). Esim. vertaillaan kahden oppilaan poissaoloja. Toinen on täys lusmu ja lintsaa aina tilaisuuden tullen. Toinen oppilas on vähintään hyvätasoinen ja aktiivinen ja tekee kotona paljon koulun eteen (esim. korvaa aina kaikki poissaolojen vuoksi jääneet työt). Molemmilla on 20h poissaoloja. Kumpaan luulet, että suhtaudutaan negatiivisemmin?



Ja toki sittenpäätöksen tekijän oma suhtautuminen vaikuttaa. Toiset ovat tiukkoja, eivätkä kykene näkemään erikoistapausta, toiset ottavat tilanteen huomioon kokonaisuudessaan.



Objektiivisen arvioinnin perään huudetaan niin kauan, kunnes omaan nilkkaan osuu erikoistilanne...



Totta kai säännöt ja johdonmukaisuus täytyy olla, mutta itse en koskaan lähde tuomitsemaan ennen kuin koko tilanne on kartoitettu.



-opettaja

Vierailija

hyvin paljon kiinni virkalijasta millaisia päätöksiä tekee. Myös ns vaikeat asiakkaat saavat parempia päätöksiä kuin maanhiljaiset.

Vierailija

Opilaiden arviointi on äärimmäisen vaikeaa etenkin omassa oppiaineessani. Täysin objektiivinen on vaikea olla. Yleensä kyllä esim. kotitausta ei vaikuta, vaan lähinnä se, millainen oppilas itse on. Mukavalle antaa helpommin paremman numeron kuin ärsyttävälle!



T. yläkoulun ope

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat