Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi parempi 5v ja 2v lapsille; kolme 8-tuntista hoitopäivää vkossa

Vierailija

vai viisi 5-tuntista hoitopäivää viikossa?

Ratkaisu pitäisi tehdä huomisaamuun mennessä ja vieläki jahkataan.

Kommentit (12)

Vierailija

eli klo 11 tulija jää rannalle ruikuttamaan.

Meidän päiväkodissa kaikki suunniteltu ohjelma keskittyy aamupäiviin eli tuossa 11-16 systeemissä lapset jäisivät tästä paitsi.

Siksi suosittelen tuota muutama 8 tunnin päivä systeemiä.

Vierailija

Lainaus:

Ei tulisi liian pitkiä päiviä ja kumminkin sais joka päiväiset ulkoilut ja kaverihetket.

Meillä on kyllä lyhyt matka hoitoon ja mulla töihin.

Mutta kaikki perheet on erilaisia erilaisine tarpeineen, valitse se mikä teille paremmin sopii.

jos hoitoaika olisi klo 11-16 niin ryhmiksessä ruoka on silloin, sitten heti päiväunet ja välipala. Ryhmiksessä ei ole välttämättä resursseja iltapäivän ulkoiluun

Vierailija

päivittäin päiväkodissa klo 9-14. Pääsee mukaan kaikkeen ohjattuun toimintaan, ulkoilee, syö lounaan ja nukkuu päikkärit (kotona ei onnistu enää). Ja sitten iltapäivä ollaan kotona yhdessä. Rytmi säännöllinen. Toimii meillä!

Vierailija

Ei tulisi liian pitkiä päiviä ja kumminkin sais joka päiväiset ulkoilut ja kaverihetket.

Meillä on kyllä lyhyt matka hoitoon ja mulla töihin.

Mutta kaikki perheet on erilaisia erilaisine tarpeineen, valitse se mikä teille paremmin sopii.

Vierailija

että nuo 2-3pv viikossa hoidossa kävijät jää aina vähän ulkopuolisiksi porukasta, kun valtaosa kuitenkin käy joka päivä ja kaverisuhteet ja leikit jatkuu monesti edellispäivästä. Toisille on myös hankalaa, että ei ole selkeää viikkorytmiä eli taas kun juuri tottuu hoitopäiviin, ollaankin melkein viikko kotona ja taas kun tottuu kotipäiviin, pitääkin mennä taas hoitoon. Lähinnä vanhempaa lasta koskien monet projektityöt ym. mitä nykyään tehdään, jäävät vähän hajanaisiksi ja niihin on vaikea päästä taas kesken viikon mukaan, kun toiset tekevät töitään joka päivä.

Riippuu toki paljon lapsen persoonasta, miten tähän sopeutuu eli ottaako helposti paikkansa kaveripiirissä vai onko hiljaisempi ja hitaampi lämpenemään, onko rohkea ja itsenäinen vai vaatiiko siirtymiin ja rytminvaihdoksiin paljon aikaa ja vanhempien rohkaisua. Ja miten hoitopaikassa suhtaudutaan ja miten siellä on aikaa lapsille, myös se vaikuttaa onko paljon osaviikkoisia vai onko kaikki muut koko viikon ja vain teidän lapset sen pari-kolme pv viikossa.

Itse aion tehdä reiluja 6h päiviä viikottain, ei siis vapaapäiviä. En saa silloin sitä Kelan 70e tukea mutta se nyt on muutenkin niin mitätön, ettei sillä paljon juhlita ja on se palkkakin toki vähän parempi kuin 30h/vko-työajalla. Meidän rytmeihin sopii paremmin, että mies vie aamulla lapset siinä kasin jälkeen itse töihin mennessään ja oon itse hakemassa lapset heti päiväunien jälkeen ennen kolmea. Kotona on sitten aikaa olla pihalla ja touhuta vähän aikaa yhdessä ennen ruuanlaittoa ja muita iltahässäköitä, jää joka päivä sitä rauhallista koti-iltaakin. Mutta tämä siis meidän rytmeihin sopiva, en väitä että olisi muille se oikea ratkaisu.

Vierailija

Lainaus:

Ryhmiksessä ei ole välttämättä resursseja iltapäivän ulkoiluun

Siis oikeestiko ryhmiksissä ei ulkoilla iltapäivisin?

Mä oon jotenkin ajatellut positiivisesti ryhmiksistä, että kun on pieniä saa yksilöllisempää hoitoa. Hoitaja tuntee lapsen nimeltä yms.

Tai ei oo niin usein tartuntatauti kierteitä.

Siis ei oo vielä ajankohtaista, mutta täytyy kyllä miettiä uudestaan tuo asenteeni ryhmiksen ja päiväkodin välillä. Ehkä se on sittenkin se päiväkoti.

Uusimmat

Suosituimmat