Te, joilla miehen kanssa omat rahat!

Vierailija

Miten käytännössä hoidatte? Molemmilla omat tilit ja sen lisäksi yksi yhteinen, johon molemmat siirtävät rahaa ja siitä maksetaan asumiskustannukset, ruoka ja laskut yms? Siirrättekö molemmat saman summan, vai palkkaan verrannollisen? Onko myös yhteinen säästötili?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Mies hoitaa asuntolainan maksun ja auton. Minä maksan muut laskut ja suurimman osan ruuista sekä lasten kuluista.

Muut (isommat) jutut maksaa se, kenellä sattuu rahaa olemaan.

IKINÄ ei ole tarvinnut rahoista tapella. Perhe on yhteinen juttu!

Vierailija

molemmilla omat tulot + rahat. Kaikki yhteiset menot laitetaan puoliksi.Emme ole naimisissa,joten kaikki tulevat perinöt ovat myös ns. omiamme.Tämä toiminut meillä hyvin 8v.

Vierailija

Lainaus:

Miten käytännössä hoidatte? Molemmilla omat tilit ja sen lisäksi yksi yhteinen, johon molemmat siirtävät rahaa ja siitä maksetaan asumiskustannukset, ruoka ja laskut yms? Siirrättekö molemmat saman summan, vai palkkaan verrannollisen? Onko myös yhteinen säästötili?

Yhteinen tili johon tulee molemmilta palkasta kiinteä summa. Summat on jaettu palkaan verrannolla esim. multa menee kuussa 800€ ja mieheltä 1400€. Lisäksi mä ostan ruuat. Loput palkasta menee omille tileille.

Yhteiseltä tililtä maksetaan talon lainanlyhennykset ym. laskut myös bensalasku.

Meillä on myös yhteinen säästötili jonne kumpikin laittaa 100€/kk välillä laitetaan enemmänkin.

Vierailija

Minä tienaan n. 3600 e kuussa, mies enemmän, en edes tiedä hänen kuukausipalkkaansa, mutta hän maksaa molemmat autot sekä talolainan. Minä ostan ruuat perheelle ja maksan joitain laskuja.

Vierailija

Meillä on tähän asti ollut omat tilit, mutta yhteiset rahat. Mies tienaa n. 500e enemmän nettona kuin minä. Nyt olemme ajatelleet, että ehkä kuitenkin parempi muuttaa käytäntöä. Olemme molemmat säästäväisiä, mutta mies miltei aina valittaa jos ostan vaatteita tms. Joten aion ehdottaa miehelle yhteisen tilin avaamista, jolle molemmat siirtää rahaa tulojensa mukaan prosentuaalisesti saman summan. Siitä hoidetaan asumiskustannukset, ruoka yms yhteiset kulut.

Toivottavasti toimii näin paremmin. Nytkään ei ole mitään merkittävää riitaa syntynyt, mutta silti ärsyttää aina miettiä mitä mieskin sanoo, jos käyn ulkona syömässä tms.

Vierailija

yhteinen taloustili, jonne minä siirrän aina tasasumman kuukausittain. Mies vähän miten muistaa, mutta selkeästi enemmän kuin minä. Maksaa myös yhtiövastikkeet ja hoitomaksut omalta tililtään eli minä käytän taloustiliä lähinnä ruokaostoksiin.

Me ei siis olla kovin tarkkoja rahan kanssa ja miehellä on sitä aiak reilusti. Itselläni on säästötili erikseen. Jos olisimme "normiperhe" ehdottaisin, että kumpikin laittaa taloustilille samassa suhteessa tuloihin olevan summan.

Vierailija

Minä maksan kaikki laskut ja mies sitten siirtää minun tililleni rahaa. Puolet suunnilleen maksamistani laskuista. Mulla on vähän suurempi palkka kuin miehellä, joten ihan puoliksi ei mene. Ruokalaskut maksetaan kaupassa jotakuinkin puoliksi.

Vierailija

Kummallakin omat tilit ja rahat. Yhteiset laskut kuten asunto,sähkö ja vakuutus maksetaan puoliksi ja omat laskut ja menot itse. Ruokarahat pistämme myös puoliksi,mies laittaa joka tilistään oman osuutensa minun tilille koska minä yleensä käyn kaupassa.. Säästötili on yhteinen,josta ei voi nostaa rahaa..pahan päivän varalle. Paljon helpompaa näin,sillä mies on kova tuhlari ja itse olen hyvin nuuka..ei muuten syntyisi menoista kompromissia.

Vierailija

Molemmilla käyttöoikeudet, eli nettipankissa näkyy molempien tili. Sieltä maksellaan missä on rahaa : ) Näin menty jo vajaa 10v. ja hyvin on mennyt.

Vierailija

molemmilla oli omat tilit ja lisäksi oli yhteinen tili, johon laitettiin palkkaan verrannollisesti rahaa. Siitä hoidettiin ruoka- asumis- ja lasten menot.

Vierailija

Meillä yhteiset rahat, mutta erillinen omaisuus.

Se siis maksaa, jolla on rahaa (mä olin ensin äitiyslomalla, sittemmin mies hoitovapaalla, joten millään ei oltaisi tultukaan toimeen niin, että "mun ja sun rahat"), mutta omaisuus on kuitenkin meillä täysin erillistä. Esim. asuntolainakaan ei ollut yhteinen. Tonttilaina tosin oli, mutta omistussuhteiden mukainen.

Vierailija

Mies maksaa 60 % ja minä 40 % lainasta. Laskuja ja ruokamenoja maksellaan sen mukaan, millainen palkka kussakin kuussa (molemmilla vaihtelee). Ikinä ei tule riitoja tai motkotusta rahankäytöstä. Tiedämme kuitenkin, että rahat ovat viime kädessä yhteisiä. En tiedä miksi, mutta en voisi kuvitella yhteistä tiliä.

Vierailija

Meillä on menot jyvitetty ja jaettu siten, että molemmille tulee suunnilleen yhtä paljon maksettavaa. Minä tarjoan asunnon, tv-luvan ja netin, mies ruoat ja kuljetukset. Lähes kaikki mitä meillä on, on minun ostamaani, koska miestä ei kiinnosta tavara eikä omistaminen. Myös asunto on yksin minun ja maksan sen yksin. Tämä tuskin sopisi useimmille, mutta meille sopii. Molemmilla takana taloudellisesti raskas avioero, jonka takia haluamme pysyä riippumattomina. Minulla paremmat tulot kuin miehellä, joka tekee paljon ilmaista työtä.

Vierailija

Meillä on omet tilit ja lisäksi yksi yhteinen tuili, jonne molemmat siirtävät sovitun summan rahaa. Palkat ovat samansuuruiset, joten sama summa suiirretään. Tililtä maksetyaan kaikki yhteiset menot sekä kaikki lapsiin liittyvät menot.

Omat menot maksetaan omilta tileiltä. Minä olen innokas sisustaja, joten maksan omalta tililtäni sisustusjutut, vaikka periaatteessa ne ovat yhteistä asiaa. Mutta mies maksaa kaikki tekniikkaan liittyvät asiat, tekniset vempaimet (televisio, kamerat jne.) ovat hänen heiniään.

Kunj olin kotiäitinä, niin mies laittoi yhteiselle tilille paljon suuremman summan kuin minä. Nyt kun molemmat ovat työlämässä, on tilanne tasavertainen.

Meillä tämä on ainoa vaihtoehto: molemmat ovat periaatteessa nuukia, mutta laitamme molemmat rahaa omiin kiinnostuksen kohteisiimme enemmän kuin toinen ymmärtää. Näin vältämme monet riidat:) Lisäksi minä tulen perimään aika paljon rahaa ja muuta omaisuutta, mies vähemmän. Haluan, että "suvub rahat" ovat minun hallinnassani. Meille tämä sopii, en voisi kuvitellakaan,. että meillä olisi vain yksi yhteinen tili.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat