HABBO-virtuaalihotelli lapsille. Järkytyin kun tutustuin siihen! Onko teidän lapsilla hahmot sinne?

Vierailija

Lapseni täytti juuri 10v (poika) ja kavereiltaan on kuullut jo kauan Habbo-hotellista. Kirjauduimme sinne eilen yhdessä ja olin ihan järkyttynyt. Lapseni jutteli siellä jotain jonkun kaverinsa (tyttö) kanssa kun joku hahmo tuli siihen huutelemaan että anna sille pimppaa. Poikani siinä ajatteli ääneen että mitäköhän toi tarkoittaa, mutta ei alkanut sitä minulta kyselemään. Tänään olen miettinyt että Habbo saa nyt jäädä. Pojalle se on vain kova paikka kun kaikki kaverit on siellä (ne tosiaan oli siellä melkein kaikki) ja kuulemma koulussa usein juttelevat mitä vaikka viikonloppuna siellä on tapahtunut tai mitä ovat jutelleet. Luokan tytöille paikka on selvästi "kotileikki"-paikka, jossa he leikkivät vaikka juhliin lähtöä ja vaihtavat vaatteita ja menevät sitten johonkin tiettyyn paikkaan ja juttelevat niin kuin roolileikeissä yleensä. Poikanikin nakitettiin heti yhden tytön mieheksi ja pojan piti koko ajan seurata vaimoaan juhlissa jne. Ihan viatonta, mutta sitten kun siellä on niitä vanhempia jotka ei enää hihittele kysymyksille että onko sulla tukka vai hiukset vaan puhuvat asioista jo toisilla nimillä. Jokin suodatin Habbossakin oli mutta eipä se sitä pimppaa sanaa sensuroinut.

Lisäksi huolestutti kielenkäyttö, lähinnä se kuinka tylyjä siellä oltiin. Jos istahti johonkin tuoliin lähelle toista saattoi tulla heti teksti että mitä sä juntti siihen tulit, lähe vetään.. Poikani selvästi hämmentyi, mutta kai hän ajatteli että se on ihan normaalia kielenkäyttöä. Mutta eihän ihmisille noin puhuta!

Joku tietty ihmettelee miten mun maailmaa moinen voi järkyttää ja joku muistuttaa että se on suunnattu yli 13-vuotiaille. Mun mielestä sen pitäis olla K18 jo sillä perusteella että se vaikuttaa lapseen ja hänen käyttäytymismalliinsa.

Olisin kiinnostunut teidän muiden ajatuksista aiheesta.

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Mitä tästä opimme? Pitää vaan tarkastaa kaikki ala-asteikäisten nettijutut, ja katsoa perään. Me vanhemmat ollaan niin pienten kanssa aika avainasemassa. Kyllä ne törkeydet ehtii oppia myöhemminkin.

Vierailija

Minä olen mielelläni vaikka mikä peräkylän ämmä, mutta kaikki tuollainen on ihan pimeetä. Ihmisellä on rajallinen, elämä, lapsilla se ainoa lapsuutensa- on todellakin huonosti asiat, jos ei elämässä löydä terveempää sisältöä. Se että siellä on "kaikki muut" ei kerro siitä että kyseessä olis jotain hyvää, ennemminkin siitä että nykyisin yleinen arvostelukyky on huomattavan alhainen ja vanhempien käsitys lastensa maailmasta ja elämästä yleensäkin aika vajaa. Teen kaikkeni että mun lapsilla on 24/7 OIKEAA elämää ja ihmissuhteita

Vierailija

Ei tarvitse olla kuin yksi kaveri joka sen keksii joka sitten hyvän ideansa levittää kavereilleen ja kaverin kavereille. Alle 10v sinne ei voi liittyä. Habbon kohderyhmä oli kuitenkin muistaakseni 13v-> ja noi välin jäävät vuodet ovat kyllä merkityksellisiä.

"Palvelu on

tarkoitettu vain 10 vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille

henkilöille. Alle 15-vuotiaat henkilöt saavat käyttää Palvelun

maksullisia osia vain huoltajan suostumuksella."

Naapurin tyttö sai viime vuonna kotiarestia ja hänen äitinsä kertoi että tyttö oli tilannut puhelimella itselleen 10 eurolla Habbo-kolikoita ilman lupaa. Onneksi ei enenpää.

Niin ja siellähän on suodatin, mutta hienosti niitä osataan kiertää, kiroilla ei voi mutta suodattimesta menee läpi esim. V!TTU jossa i on korvattu huutomerkillä tms.

Vierailija

Lainaus:

Minä olen mielelläni vaikka mikä peräkylän ämmä, mutta kaikki tuollainen on ihan pimeetä. Ihmisellä on rajallinen, elämä, lapsilla se ainoa lapsuutensa- on todellakin huonosti asiat, jos ei elämässä löydä terveempää sisältöä. Se että siellä on "kaikki muut" ei kerro siitä että kyseessä olis jotain hyvää, ennemminkin siitä että nykyisin yleinen arvostelukyky on huomattavan alhainen ja vanhempien käsitys lastensa maailmasta ja elämästä yleensäkin aika vajaa. Teen kaikkeni että mun lapsilla on 24/7 OIKEAA elämää ja ihmissuhteita

Täällä yksi joka samaa mieltä kanssasi!

Vierailija

Minun lapseni kävi Habossa pari vuotta sitten, ja ajattelin myös itse tutustua näihin uusiin virtuaalijuttuihin. Lapseni keskusteli toisten kanssa, mutta tyhmintä oli että tämän hotellin valvonta oli silloin erittäin huono. Nimittäin kyseiset hahmot ehtivät kiroilla asiattomasti jopa 30 min ajan. Kuitenkin halusin laittaa kiellon sivulle pääsemiseen. Nyt lapseni on lopettanut aikeet ja häntä ei kiinnosta virtuaalimaailmat. Tällä hetkellä hän tekee läksynsä sekä pelaa lautapelejä kavereiden sekä muiden perheenjäsenien kanssa. Oli hyvin nöyryyttävää nähdä lapseni kirjoittelevat ja vastaanottavan kirosanoja sekä muita asiattomia sanoja. Onneksi hän on lopettanut.

Vierailija

perusteluita olivat noi kaikki jo yllä mainitut asiat.

Sinne ei ole muuten vaan ikäraja 13v.

Itsekkin alussa luulin että on ihan viatonta touhua ja siks poika saikin sielä olla.

Mutta ei se olekkaan. Kielenkäyttö on kamalaa ja just noi huijaukset. meillä meni jopa siihen että kaverukset alkoivat toisiltaan varastaa niitä habbokoleja.

Mulle on ihan sama jos joku antaa lapsiensa sielä olla. meidän poika ei sinne enään mene(ainakaan luvan kanssa) ennen kun täyttää 13 vuotta ja silloin on varmaan ihan eri jutut jo in.

Vierailija

Kai se yleisesti aika viaton on. En tiedä miten itse sitten teen vastaavien juttujen suhteen, kunhan tulee sen aika, mutta juttelin asiasta siskon kanssa jolla on tuon ikäisi lapsia.

Hän sanoi antavansa lasten olla yhteisissä tiloissa itsekseen koneella, mutta sillain että käy aina välillä kurkistamassa. Lasten kanssa on sovittu, ettei mitään semmoista saa olla jota äiti ei saisi katsoa, eli äiti saattaa tulla milloin vain kurkistamaan.

Mutta ymmärtääkseni se on yleisesti ottaen aika viaton, ne ostaa siellä vaan jotain kolatölkkejä tms juttuja, ja siellä on paljon moderaattoreita vahtimassa juttuja myös.

Siihen en ota kantaa taas miten rahat siellä kuluu habboseteleillä ja muulla roinalla.

Vierailija

Lainaus:

kokemuksia muokataan virtuaalimaailmassa :(

Esim. Hesarin juttu siitä Kauhajoen koulusurmaajasta oli mitä kuvaavin: kiusattu poika pakeni virtuaalimaailmaan ja meni ihastumaan johonkin muijaan, joka lähinnä tykkäsi kiusoitella poikia siellä... ja tää kundi meni ja teki maailman näkyvimmän itsemurhan, todennäköisesti sille muijalle näyttääkseen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat