Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttö tasan vuoden ja neuvolamitat 70,2cm + 8430g.

Vierailija

Terveydenhoitaja kirjoitti korttiin, että "kasvu jatkuu sopusuhtaisena" ja muutenkin sanoi, että kaikki on hyvin.

Tyttö syö tosi hyvin, ei ole mitään allergiaoireita ja on hyvin kehittynyt, kävelee jo täysin tuetta ja tapailee sanoja.

Eli, kaikki hyvin.

MUTTA

Eilen neuvolan jälkeen katselin täältä muiden vuoden ikäisten mittoja ja siellä ei ollut yhtään lähimainkaan yhtä lyhyttä taaperoa kuin omamme. Painokin aika pieni, tosin pituuteen suhteutettuna kai ainakin tarpeeksi (tyttömme on sellainen vauvanpyöreä, ei lihava mitenkään kuitenkaan).

JA

Yksi kaverini hämmästeli vielä eilen illalla kovaan ääneen, kuinka heidän lapset on olleet aina vuoden iässä n. 80cm ja se on KESKIkoko. Eli 10cm siitä lienee sitten tosi vähän,vai?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Tunnen myös kaksi lasta, jotka ovat olleet lähes kilon kevyempiä ja muutamia senttejä lyhyempiä. Kaikki ovat ihan normaalisti kehittyneitä, osa jo teinejä.

Vierailija

1-vuotta on 74,7cm ja 9,5 kiloa.

On poika, syntyessään nelikiloinen.

Tosi pieneltä tuntuu, isoveljensä oli vastaavassa iässä 83cm ja 13 kiloa =)

Isoveli kasvaa +2 käyrällä ja pikkuveli -1.

Isoveli on tainnut lähtä minun isänpuolen kaksimetrisiä vilisevään sukuun ja pienempi mieheni sukuun;O

Mutta pieni kasvaa todella tasaista käyrää ja on kehitykseltään paljon edellä veljeään, käveli 11kk, vuotikkaana menee jo juosten, paljon sanoja, ymmärtää todella hyvin asioita jne.

Syö kuin hevonen, kaiken minkä antaa, syö.

Vierailija

Kyllä niitä löytyi yhtä lyhyitä, eikä meidänkään mimmi kovin paljoa isompi ollut. 74.5cm ja painoa 8375g. On hoikka vauva, ollut aina. Syö kuin hevonen, isompia annoksia kuin isoveljensä 3v6kk, mutta liikkuu ihan koko ajan johonkin suuntaan joten kuluttaa kaiken pois.

Vierailija

Jos lapsesi kehittynyt normaalisti ja on tyytyväinen niin ei syytä huoleen. Meillä kaksi vanhempaa olleet aina hieman pidempiä kuin tämä kolmas nyt. Josta myös kuulen että onpa ikäisekseen pieni. Minä itse olen aika lyhyt ja mieheni pitkä. pituuskasvulle tulee oma aikansa. Meillä aina menneet niin että välillä kasvetaan pituutta ja välillä tulee painoa enemmän.

Vierailija

Meillä tyttö oli 1-vuotiaana myös 70,2 cm ja 7,8 kiloa. Kasvu oli ollut hitaanlaista jo koko vuoden ja "ukaasina" oli, että mikäli vuoden iässä ei olisi 70 cm, laitettaisiin eteenpäin tutkimuksiin, vaikka mikään ei näyttänyt olevan vialla, söi, puhui muutamia sanoja ja käveli.

Tutkimuksia ei sitten aloitettu, ja nyt tyttö on pian 6-vuotias. Koskaan ei selvinnyt mikä vauvavuoden hitaanlaisen kasvun aiheutti, mutta jokin syy siihen varmasti oli, sillä nyt tyttö on jo hiukan yli keskikäyrän pituudessa, n. 120 cm pitkä ja painaa 20 kiloa. Jos lapsen voinnista ei ole huolta, niin koeta ottaa rennosti, sillä tosiaan, yksilöitähän olemme kaikki. Kyllä neuvolassakin varmasti olisivat jotain sanoneet, jos joku erityinen huoli heillä lapsestasi olisi!

Vierailija

Kävli 9kk vanhana, nyt tulee sanoja jo paljon ( nyt 1v1kk), ja ymmärtää ihan kaiken ja osaa tuoda tavaroita.

Kyllä mä olen kuullut monesti että enkö anna tytöle ruokaa ( just...) ja aiheuttanut hämmennystä kun tosiaan 9kk osasti kävellä heti sujuvasti ja sanoi ÄIITIII :))

Vierailija

eikä edes ollut lähipiirin pienin.

Eks yksvuotiaan vaatekooksi sanota 80 cm, eli siihen noin suunnilleen pitäisi yksivuotiaan mahtua. Eikä siihen mahtuisi puoletkaan, jos keskimääräinen pituus olisi 80 cm.

Teillä mahtuu varmaan vielä 74 vaatteetkin, mutta eipä tuo tosiaan mikään liian iso lapsi. Ei kuitenkaan liian pienikään.

Vierailija

ja nuorempi tyttö näyttää kasvavan nyt samaa kituvauhtia. Mies ja minä ollaan molemmat lyhyitä, suvussa kyllä pitempiäkin löytyy. Neuvolassa ei olla oltu missään vaiheessa hirveän huolestuneita, todettu vaan että kasvaa tasaista omaa käyräänsä.

Vierailija

pieni onkin, isoveljensä paino on aina ollut keskikäyrällä ja pituus +10 käyrällä. Painoa oli vuodne vanhana reilu 10kg ja pituutta vähän päälle 80. Poika ilmeisesti perinyt isänsä geenit ja tyttö minun.

Vierailija

Lainaus:

mun kohta 5kk:n on samankokoinen,

pari senttiä lyhempi vain....

Ja mun 5kk ikäinen poika on 63cm. Viisi vanhempaa sisarusta on ollut 72-74cm vuoden iässä.

Ap, lapset ovat yksilöitä, eikä kannata verrata toisiin. Tärkeintä on, että kasvaa tasaisesti omaa käyräänsä. Oli se sitten keskikäyrän ylä- tai alapuolella.

Vierailija

jokainen lapsi kasvaa eri tahtiin.. ja jos kerta neuvolassa sanottu että kaikki on hyvin ei kannata hätäillä.

meillä poika painoi 6kk:n iässä 9230gr.. Ja sanottiin että monet yksivuotiaat painaa sen verran.. nyt poika 11kk:n ja painaa 10410gr ja pituutta on 73,3cm..

Vierailija

Nuorimmainen painaa enemmän ja on kohta yhtä pitkäkin, vaikka ikää on vasta puoli vuotta. Toinen kasvoi alakäyrällä ja toinen yläkäyrällä, terveitä tyttöjä kumpikin. Esikoinen on luokkansa pienin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat