Dementia 53-vuotiaalla?

Vierailija

Voiko 53-vuotias sairastua dementiaan. Minulla on lähiomainen, josta on tullut aivan kummallinen. Hän on syyttävä, vainoharhainen, sekava, ei muista/hahmota/käsitä mitään, äärimmäisen aggressiivinen, ahdistunut, ylihuolehtivainen.

Kommentit (15)

Vierailija

siinä onkin sitten haastetta saada sisko tutkimuksiin... ;-)

Toki jos tuo sairastuminen (paraneminen?) voi myös vaikuttaa jos sinustakin käytöksen muutos liittyy siihen. Siskosi voi olla vielä niin sairastumisen kriisissä, että käyttäytyy oudosti. On ihan normaalia, että kriisin tietyssä vaiheessa ihmiselle on esim. muiden huomiointi täysin mahdotonta.

4

Vierailija

Hän on taantunut jonnekin lapsuuden kateuskaunoihin. On aina ollut sitä mieltä, että minä olen saanut enemmän huomiota/rakkautta/kannustusta jne. mutta mittakaava on ollut jollain tavoin sentään "terve".

Nyt hän on äärimmäisen mustasukkainen äidistämme jne.

Ap

Vierailija

Mutta teidän tilanteessa sinun pitäisi saada jonkun muun perheenjäsenen tuki ja apu siihen että saatte siskosi hoitoon. Lisäksi on aivan mahdollista, että siskosi on yksinkertaisesti vain masentunut. Masennuskin voi oireilla tuolla tavalla.

Sinuna antaisin nyt siskolle tilaa selvittää omia ongelmiaan, jos äitisi on hänen tukenaan, niin sehän on oikein hyvä. Voit pyytää äitiä pitämään siskoasi silmällä. Ole pari kuukautta erossa siskostasi. Jos hän ottaa sinuun yhteyttä, yritä olla tavoittamattomissa. Älä vastaa joka tekstariin/puhelinsoittoon jne.

Vierailija

Lainaus:

eikä kukaan omaisista usko.

Hän käyttäytyy siis vihamielisesti minua kohtaan, käy vihakampanjoita ja häiriköi elämääni. Ei ole oma itsensä.

Ap

Jos muut eivät usko siskosi käytöstä onko se merkki siitä, että käytös on vain sinua kohtaan? Ei kiva sinun kannaltasi, mutta toisaalta merkki siitä, että kyseessä ei ole mikään fyysinen sairaus.

Sairastumisessa on myös yleistä, että ihminen käy läpi elämäänsä. Olisiko tässä kohtaa voinut siskosi mielestä tulla sinusta esiin joku hänelle epämiellyttävä juttu? Se voi olla joku ihan mitätönkin mikä on saanut suhteettoman suuret mittasuhteet. Aika mahdoton sinun on kyllä sitä lähteä arvailemaan...

Voi tosiaan olla hankala tuossa järjestää rakentavaa keskustelua, mutta toivottavasti edes aika auttaisi.

4

Vierailija

Voi tulla!Kaverin isä joka aina ollut viinaan päin menevä niin alle 50v alkoi unohtelemaan asioita,entisestä kettuilijasta tuli lauhkea kuin lammas yms.Hänellä johtuu ihan viinasta tämä dementia!Vanhainkodeissa olen nähnyt 60v miehiä jotka viiinan takia ovat siellä,eivät pärjää kotona koska alkoholi tuhonnut aivot!

Huonot elämäntavat edesauttavat esim.alzheimerin tuloa

Vierailija

Hänelläon kuppi mennyt nurin kynnysmattomana olemisesta ja käyttäytyy kuin sinä olet hänelle lapsesta asti käyttäytynyt. Miksi ihmeessä pikkusiskot saa olla kusipäisiä pompottajia koko elämänsä ajan, mutta meidän muiden täytyy kasvaa aikuisiksi?

Vierailija

joka on sairastanut syövän kahdesti. Toisen syövän jälkeen hän meni tällaiseksi. Suhtautuu minuun vainoten ja kaunaisesti. Siis ihan järjettömissä mittasuhteissa, enkä tunnista häntä enää. On ollut aina ylikiltti, kynnysmatto-tyyppiä, nyt hänestä on tullut pelottava.

Ap

Vierailija

Lainaus:

Hän on taantunut jonnekin lapsuuden kateuskaunoihin. On aina ollut sitä mieltä, että minä olen saanut enemmän huomiota/rakkautta/kannustusta jne. mutta mittakaava on ollut jollain tavoin sentään "terve".

Nyt hän on äärimmäisen mustasukkainen äidistämme jne.

Ap

pitää siskosi kanssa joku parin vuorokauden mittainen tilitys/väärien käsitysten oikaisu sessio... ;-)

4

Vierailija

Hän on ollut kynnysmattona vanhemmilleni ja miehelleen.

Enkä minä nytkään hänen elämäänsä sekaantuisi, mutta kun hän sekaantuu minun elämääni. Siis häiriköiden.

Ap

Vierailija

Syitä taas voi olla monia. Kannattaa hakeutua tutkimuksiin.

Isälläni alkoi ihmetä outoa käytöstä ja puhetta sekä muistamattomuutta. Aivoista löytyi kasvain. Oireet poistuivat leikkauksella.

Vierailija

eikä kukaan omaisista usko.

Hän käyttäytyy siis vihamielisesti minua kohtaan, käy vihakampanjoita ja häiriköi elämääni. Ei ole oma itsensä.

Ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat