Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näitä uimahallikeskusteluja on ollut, mutta hätkähdinpä

Vierailija

minäkin viime viikolla Kirkkonummen uimahallissa, kun omaa lastani ( 8-vuotias poika ja tietysti peseytyy/pukeutuu eri puolella kuin minä, äitinsä) arviolta ainakin vuoden vanhempi poika oli äitinsä kanssa naisten suihkun/saunan/pukutilan puolella.

Poika + äiti olivat kanssani samaan aikaan sekä mennessä että tullessa suihkussa/saunassa ja katselin heitä myös altailla, jossa oman poikani kanssa peuhasin. Mitään viitteitä mistään erityislapsen statuksesta ei ollut. Poika puhui, leikki, ui ja touhusi täysin normaalisti.

Lisäksi poika oli ihan rauhallinen ( ei varmaan mitään ylivilkkaus-ongelmaa) ja kuitenkin itsenäinen (ei mitään yliarkuus-ongelmaa), sillä saattoi olla yksin saunan puolella kun äiti peseytyi ja yhdessä vaiheessa palasi etsimään jotain suihkuhuoneesta pitkäksi ajaksi, kun äiti oli jo pukuhuoneen puolella. Siis ihan normaalin ja reippaan oloinen n. 9-10-vuotias poika, ja naisten puolella!

Mietin, että mitä hemmettiä kolmasluokkalainen, uimataitoinen poika tekee siellä naisten puolella, ja mikä sitä äitiä vaivaa? Ei tässä nyt mikään taapero ole enää kyseessä.

Suihkussa oli lisäksi äiti kahden tyttärensä kanssa, ja toinen näistä tytöistä (arvioisin tytön taas tätä poikaa ehkä vuoden vanhemmaksi, n. 4-luokkalaiseksi) oli aivan selvästi hämillään peseytymisestä tämän pojan vieressä. Ko. hallissa ei edes ole mitään sermejä tms. suihkujen välillä, vaan suihkut yhdessä tilassa kaikki "avoinna" toisiinsa päin.

Myös oma poikani ihmetteli, altailta saunoille mennessämme, miksi tämä iso poika marssi äitinsä perässä tyttöjen puolelle...

Siis joku raja!

Kommentit (14)

Vierailija

Kouluikäiset lapset menevät uimahallissa oman sukupuolensa pukkariin. Eivät siksi, että aikuisia naisia lapset häiritsisivät, vaan siksi että samanikäisillä tytöillä (ja tietysti pojilla, mutta yleensähän tämä menee näin päin) on oikeus olla naisten suihkussa/saunassa törmäämättä luokka- ja koulutovereihin.

Mikäli kouluikäinen lapsi ei selviydy pukkarista altaalle yksin, eikä ketään samaa sukupuolta olevaa löydy seuraksi, ei lapsi voi harrastaa uimista. Elämä on. Uiminen ei ole mikään kansalaisoikeus, jota olisi oikeus harrastaa muista (=tytöistä) välittämättä.

Vierailija

lähinnä liikuntavammaisten lasten kanssa. N tokaluokkalainen poika alkaa jo sanoa, ettei halua tyttöjen puolelle. Jos lapsella on vaikea liikuntavamma, menemme hänen tahtonsa mukaan silloin ryhmäpukuhuoneen/pesuhuoneen kautta, jos hän pärjää yksin, hän voi mennä yksin. Yleensä asiasta keskustellaan, ja haluan tietää arkailun syyn. Jos se on normaalia "tyttökammoa"=) jo tuossa iässä, toimitaan kuten poika haluaa. Joskus on tullut tilanne, ettei esim tyttö halua yhteisiin tiloihin vammansa takia, silloin on käyty pidemmät keskustelut, ja päästy yleensä siihen tulokseen, että tyttö hyväksyy vammansa ja mennää yleisten tilojen kautta.

Tässä tapauksessa varmaankin äidin tahto, ei pojan. Vieraalle ihmiselle on paljon helpompi sanoa, ettei tahdo tyttöjen puolelle...

Vierailija

Hänellä on yksi lapsi, juuri tuon ikäinen poika. Hän on sellainen vähän höösäävä äiti, joka kuvittelee ettei poika pärjää ilman äitiä. Pojalla on mm. hoitaja (isovanhempi tai vastaava) joka lähettää hänet kouluun aamuisin, kun äiti on töissä. Lisäksi äiti itse vielä soittelee pojallensa useaan otteeseen aamulla, mm. 10min pojan herättyä, "Oletko jo herännyt?". Näitä puheluja on vähintään 3kpl per aamu ja joskus 6-7 kpl ja pojalla siis on aikuinen kotona lähettämässä häntä kouluun ja huolehtimassa aamutoimista.

Tämä kyseinen äiti vie usein poikansa naisten saunaan/suihku puolelle.

Äiti jotenkin pitää poikaa pienempänä kuin tämä onkaan.

Vierailija

Käyhän miesten puolellakin täysi-ikäisiä naisia siivoomassa eikä se ketään vahingoita.

Taidatte itse nähdä märkiä unia pikkupojista

Vierailija

Aina niitä riittää niin uimahalleissa kuin kylpylöissäkin.

Kaiken huippu oli se, että kerran tänä syksynä Nokian Edenissä oli yksi noin 9-10-vuotias poika, joka tuli omin päin naisten puolelle. Vanhempia ei näkynyt missään, ei suihkutiloissa eikä altaalla.

Jos päästätte tuon ikäisiä yksin uimaan niin selvittäkää lapsillenne ensin säännöt. Kuten se, että pojat menevät miesten puolelle ja että siellä suihkussa tosiaan peseydytään eikä vaan juosta siitä pesuhuoneen läpi altaaseen.

Vierailija

tosiaan kilometrin päähän näe. Jollekin lapselle voi olla vaikeata selvitä tavaroidensa kanssa tai esim. löytää kaappinsa pitkältä kaappiseinältä ilman apua, vaikka muuten olisi suht normaalikin. Nämä on niitä hahmotuksen ongelmia, joita ei tosiaan ole lapsen otsaan kirjoitettu muiden uimahallissakävijöiden tiedonhalun tyydyttämiseksi.

Vierailija

Naapurin poika on 10 v, näyttää 12-vuotiaalta, iloinen ja reipas puhelias poika.

Henkiseltä kehitykseltään n. 5-vuotiaan tasolla.

Varmasti katsottaisiin kieroon, jos menisi naisten pukuhuoneeseen, mutta olisi aika vastuutonta yksinään laittaa miesten puolelle.

Vierailija

kyllän 10 vuotias jo voisi olla yksin omalla miesten puolella. Voihan tuo kaveri olla isokokoinen ikäisekseen ja kenties ujo siten, että ei kehtaa mennä yksin.

Itse olen miesten puolella muutaman kerran "ihmetellyt" kun noin 9 vuotias tyttö on isänsä kanssa miesten puolella.

Kyllä niitä tapauksia siis on että 9 vuotiatia vielä on "väärällä" puolella.

Meidän 6 vuotias on kylläkin kaverinsa kanssa ollut kahdestaan naisten puolella kun itse olen ollut miesten puolella.

En vielä tuosta 9-vuotiaasta vetäisi hernettä nenään, joskin totta on, että rajoilla mennään. yli 10 vuotiaat on jo todellakin syytä passittaa omalle puolella.

Vierailija

itselläni on 7v. autistinen,kehitysvammanen poika josta ei todellakaan näy päälle päin,että olisi jotain häikkää.

Hänen kanssa käydään kuvien mukaan mitä uimahallissa tapahtuu...Ei itse kykenisi olemaan miesten puolella. Toisinaan mies tulee mukaa ja ottaa pojan sit tietty sinne miesten puolelle.

Ihmettelen jos on oikeasti normaali tuon ikäinen mutta ...aina ei se vamma näy sinne ulkopuolelle. ja sitten vain ihmetellään ja tuijotellaan...Mikä minun pojassani herää ainakin kysymyksiä...miksi tuo kattoo,onko minussa jotain vikaa yms. Se on todella epäkohteliasta tuijottaa.

ja sitä paitsi...kyllä se vammanenkin lapsi osaa olla reipas ja uimataitoinen...Ymmärryksessä vain saattaa olla vikaa

Vierailija

siitä halusin sanoa, että lapsi voi näyttää vanhemmlata kuin mitä oikeasti on.

Meillä poika on 6-v ja monesti luullaan koon puolesta toka -tai kolmasluokkaiseksi. On siis reilusti yli 130 cm pitkä, ei muuta.

Voisin jopa ehkä laittaa hänet yksin miesten puolelle, mutta mitäs sitten kun ei poikaa ala sieltä kuulumaan tms. niin en voi sinne miesten puolellekaan mennä etsimään/auttamaan.

Vierailija

Lainaus:

Käyhän miesten puolellakin täysi-ikäisiä naisia siivoomassa eikä se ketään vahingoita.

Taidatte itse nähdä märkiä unia pikkupojista

Uusimmat

Suosituimmat