Kans.väl. adoptioon hakeutuminen Oulussa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olisin kiitollinen käytännön neuvoista mihin ottaa yhteyttä, onko Oulussa muita palveluntarjoajia kuin Pela vai onko sossupuoli ensiaskel? Kuinka pitkää prosessia voi alkaa odottamaan ensikäynneille, valmennukseen jne. ?

Olemme lapseton nelikymppinen pari, jolla takana biologinen lapsettomuus ja tässä alkuvaiheessa olisi mielessä Kiina tai muu Aasian maa.

Kommentit (2)

Vierailija

Ottakaa ensin yhteyttä Oulun sosiaaliviranomaisiin. Heiltä saatte tietää, antaako neuvonnan kunta itse vai ostaako kunta neuvonnan Pelalta. Neuvontaa ei saa kuin kotikunnalta tai Pelasta. Itse soitin aikoinaan ensin kotikuntani sosiaalijohtajalle ja siitä prosessi lähti liikkeelle.

Palveluntarjoajat ovat Suomessa kaikille samat, asuinpaikasta riippumatta. Palveluntarjoajia on Pelan lisäksi Interpedia ja Helsingin kaupungin sosiaalivirasto.

Kansainvälinen adoptioprosessi on pitkä. Neuvontaan voi joissakin kunnissa päästä heti, toisaalla neuvontaan pääsyä voi joutua odottamaan yli vuodenkin. Itse neuvonta kestää vähintään puoli vuotta, tavallisimmin noin 6-12 kuukautta. Luvan saamiseen menee joitain kuukausia. Myös papereiden lähettämistä kohdemaahan voi joutua odottamaan. Odotusajat vaihtelevat suuresti maasta riippuen.

Kun itse aikoinani lähdin porsessiin, oli mielessäni myös Kiina. Silloin siellä oli lyhyet odotusajat, Nyt Kiinasta joutuu odottamaan lasta kolmisen vuotta ja odotusajat saattavat pidenty siitäkin. Eri maiden tilanteet voivat vaihdella paljonkin lyhyessä ajassa. Koko adoptioprosessiin menee helposti ainakin kolmisen vuotta, usein paljon kauemminkin, maasta riippuen.

Kannattaa tilata kaikilta kolmelta palvelunantajalta infopaketit. Niistä saa hyvän kuvan eri maiden kriteereistä ja vaatimuksista hakijoille ja sitten on helpompi pohtia maavalintaakin.

Onnea adoptioprosessiinne!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat