Vierailija

Oliskohan tämä oikea paikka kysellä.. Mietin siis ehkäsyä nyt kolmen lapsen jälkeen. Hormoonikierukkaa ajattelin,mutta mietityttää laitto ja mahdolliset sivuvaikutukset. Onko kovinkin kivulias toimenpide(terkka oli sitä mieltä että oonhan synnyttänytkin ilman kipulääkkeitä kolmesti) No joo mut tämä tuntuu silti jotenkin ajatuksena aika karseelta.. Entäs sit sivuvaikutukset kun oon lukenu et akne ja (huh) lisääntynyt karvankasvukin voi yllättää puhumattakaan vuodoista,siinäpä sitä on sitä ehkäsyä sitten :D Mutta kertokaahan joku jos on kokemuksia!

Kommentit (5)

Eli mulle laitettiin kierukka tän kuun alussa. Vielä ei ainakan ole tullut sen kummempia sivuvaikutuksia muuta kuin tiputteluvuotoa, mutta sitä ilmeisesti tulee lähes kaikilla. Itse kierukan laittaminen nippas ainoastaan pikkasen, mutta sen jälkeen oli pari päivää vatsa aika kipeä niin että joutui särkylääkkeitä napsimaan 2-3 päivässä. Sekin kipu helpotti ajallaan. Mulla toi jälkikipu oli voimakkaanmpaa siksikin, koska kierukka laitettiin mulle vääränä päivänä. Mulla oli siis synnytyksen jälkeen ollut jo yhdet kuukautiset ja kierukka ois pitäny laittaa kuukautisten alettua. Kukaan ei vaan multa vaivautunut kysymään et onks mun kuukautiset alkanu (olettivat varmaan että ei koska synnytyksestä oli 3kk). Mutta siis vielä ei ainakaan oo tullu eteen mitään sellasta miksi en suosittelisi hormonikierukkaa.

Jospa tämä edes hiukan auttaisi päätöksessäsi. Pidemmällä aikavälillä en osaa haittavaikutuksista sanoa mitään.

-Butterfly-

Hyvät on kokemukset hormonikierukasta, joka on ollut nyt 1v2 kk käytössä. Kuukautiseni olivat valtavan runsaat, nyt vuoto on niukkaa, kestää tosin 1-2 vkoa, mutta sen kanssa kyllä pärjää. Kipuja ei ole ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulla on ollut hormonikierukka nyt puolisen vuotta, eikä oikein mikään ole mennyt nappiin... Itse laittaminen ei sinällään sattunut juurikaan, mutta vuosin sen jälkeen ensin niukasti viikon ja sitten kuin pistetty sika kaksi kuukautta! Sen jälkeen huomasin, että kaikki yhtään kävelyä kovempi liikunta sai aikaan vuotoa, joka kesti päivän pari. Lääkäri jätti myös ne narut melko pitkiksi, ja ne tökkivät minua välillä istuessa, välillä muutenkin. Pitkät nauhat aiheuttivat myös yhdyntäkipuja sekä minulle että miehelleni... Joten kuukauden terveyskeskukseen aikaa jonotettuani pääsin viimein lyhentämään niitä narusia. Helpotti hetkeksi, mutta nyt noita "rasitusvuotoja" on taas alkanut ilmentymään, ja mies valittaa että tuntee edelleen narut yhdynnässä.

Täytyy sanoa että kohdallamme kierukka on ollut TODELLA TEHOKAS - ei ole nääs montaa kertaa tarvinnut yhdyntää edes ajatella... ;)

Kuukautiset sentäs ovat olleet lyhyet, melko kivuttomat ja niukat. Jotain hyvää tästäkin...

Useimmille kierukka kuitenkin sopii tosi hyvin, monilla ystävillänikin on kierukka eikä kenelläkään ole ollut mitään tällaisia ongelmia. Ainahan joukossa kuitenkin on muutama joille jokin ehkäisymenetelmä ei sovi. Itse taidan nyt lyödä hanskat tiskiin ja käydä nyppäyttämässä koko härvelin pois.

Eli yksi hormonikierukka ollut kokeilussa. Laitto sinänsä ei tuntunut pahalta olin varautunut nappaamalla 1g panadolia ennen asennusta. Kipuja ei ollut jälkeenpäinkään, mutta tiputteluvuoto kesti kolmisen viikkoa asennuksen jälkeen. Hormonikierukkahan saa monesti menkat jäämään kokonaan pois, mutta minulla menkat tuli edelleen säännöllisesti tosin tosi niukkana mutta tiputtelua kesti aina kerrallaan viikonpäivät. Toinen mikä minulla oli aika inhottavaa oli jatkuva kutina alapäässä, mutta minulle kaikki hormonivalmiseet aiheuttavat samaa, johtuu kait limakalvojen kuivumisesta. Ehkäsynä kuitenkin varma joten sillä hyvä vaihtoehto siihen aikaan.

Minua jännitti aika tavalla kierukan laitto, kun olin lukenut siitä monenlaisia huonoja kokemuksia (hyvien lisäksi) täältä netistä, mutta kohdallani jännitys osoittautui aivan turhaksi. Ennen kuin lähdin kotoa hormonikierukkaa saamaan, otin Buranan th:n ohjeesta. Tosi hyvä olikin, että otin, kun kohtuni on voimakkaasti taaksepäin kallellaan, joten lääkäri joutui melko pitkään ronkkimaan ja etsimään kohdun sisäsuuta. Laiton jälkeen lievää kipuilua oli sen päivän aikana, mutta en tarvinnut ottaa edes särkylääkettä. Ekaan kokeilukertaan miehen kanssa meni vähän reilu viikko ja hyvä olikin, että oli tuossa välissä taukoa, kun ronkkimisesta johtuen kohdunsuulla tuntui vielä viikonkin päästä kipua. Muutoin kierukka ei ole petipuuhissa haitannut ollenkaan.

Ennen kierukan laittoa mulla oli ollut jo kolmen viikon ajan pientä vuotoa. Ihmettelin, miten ne menkat niin pitkään kestää. Lääkäri katsoi ultralla heti toimenpiteen alussa ja sanoi, että sinulla näkyy olevan hormonihäiriö täällä kohdussa eli kysta ja sen takia vuotaa. Ajattelin, että kauankohan mulla nyt sitten vuotoa riittää, kun vielä kierukkakin laitetaan, mutta vuotopa loppuikin laiton jälkeen kokonaan. En sitten tiedä, alkoiko mulla ekat menkat kierukan laiton jälkeen about viikko sitten vai johtuuko tämä niukka vuoto kystasta vai kierukasta. Tää on kyllä niin niukkaa, että hyvin pikkuhousunsuojalla pärjää. Pidemmän päälle pieneen, jatkuvaan vuotoonkin kyllä kyllästyy. Mutta en voi panna sitä kierukan piikkiin, kun mulla tosiaan oli jatkuvaa, pientä vuotoa jo ennen kierukkaa.

Aknea en ole vielä huomannut ja karvankasvua on ollut ihan kiitettävästi jo ennen kierukkaa, joten niittenkään osalta en pysty kierukkaa moittimaan.

Synnytyksestä ehti kulua vajaat 3 kk, kun kierukka laitettiin. Tähänastisten kokemusten perusteella en voi kuin suositella hormonikierukkaa.

neronja & kuusikko

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat