Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi sain normaalia vähemmän kotihoidontukea?

Vierailija

Kelalta tuli tänään postitse ilmoitus kotihoidontuen maksamisesta ja tuo ilmoitushan lähetetään vain jos tuen määrässä on muutoksia. Multa oli mennyt ennakonpidätystä 60 € enemmän kuin normaalisti. Miksi ihmeessä? Uusi verokorttihan tulee voimaan vasta helmikuun alussa?

Toimisto oli mennyt kiinni yhdeltä, joten en saanut tähän hätään selvyyttä.. Ajattelin, jos jollain muulla on vastaavaa..?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Eli palkkatulon tuloraja ei todellakaan ole tullut vastaan ja etuudetkin laskin yläkanttiin, koska vahingossa laitoin, että saisin yli 3-vuotiaastakin jotain tukea, mutta näinhän ei ole. Eli sekään raja ei ole voinut ylittyä..

No, selviää kun selviää..

ap

Vierailija

Olen laskettanut erikseen kortit sosiaalituloille ja palkkatuloille. Sosiaalitulojen laskeminen on helppoa etukäteen ja siihenkin lasken aina ylimääräistä varmuuden vuoksi. Lisävero on mulla paljon suurempi kuin se 25 %, mitä on nyt mennyt. Edelleen olen ihmeissäni,mistä syystä on mennyt 30 euroa enemmän kuin muina kuukausina. Tosin en edes olisi asiaa alkanut ihmettelemään, ellei ap olisi ottanut asiaa esille.

T:8

Vierailija

Ei ole ollut koko vuonna. Ja mun verokorttiin on vielä valmiiksi laskettu mahdollisuus tienata 2000 euroa ekstraa, mikä jäi siis "käyttämättä". Eli ei kyllä voi olla mikään tuloraja tullut vastaan. No, täytyy sitten ensi vuoden puolella selvittää. Ei sillä, että tuo mikään katastrofi olisi, mutta harmittaahan se kun jo niin vähästä vielä napsitaan..

ap

Vierailija

eli tuloraja tuli täyteen ja siksi meni isompi ennakonpidätys. Kotihoidontuessa kovempi verotus kuin työtuloissa. Ja aina kannattaa laskea uusi veroprosentti jos saa jotain tukia!

Vierailija

Mulla oli tullut 30 euroa vähemmän kuin ennen. Veroprosentti oli noussut 18,5% 25,5%. Mutta ei mulla noin pieni lisäprosentti ole. Osaako joku kertoa syyn?

Vierailija

Ihemttelin ihan samaa, täytyykin tarkistaa tuo maksettu summa. Mulla ei pitäis kyllä rajat olla mennyt yli eikä lapsetkaan ole täyttäneet vuosia, se selittäisi pienemmän maksun myös.

Vierailija

Siellähän näkyy vain myönnetty tuki (kaikille sama) ja sitten maksettu summa eli se, josta on ennakonpidätys pois. Mutta ei mitään perusteluja, miksi näin ja miksi nyt? Kun olosuhteissani ei ole tapahtunut mitään muutoksia (en ole esim. toimittanut uutta muutosverokorttia tms).

ap

Vierailija

Saattaa olla siis että jos tuloksi on tänä vuonna jäänyt vain tuo kodinhoidontuki niin verotus kovempi eli siksi ehkä lisäverolle mennyt. Jos työtuloa kodinhoidontuen lisäksi niin verotus laskee molemmissa.

Vierailija

kun lasketin tälle vuodelle prosenttini, niin kelan tuethan tiesin etukäteen sentilleen eli ne sosiaalituet olivat varmasti oikein. Ansiotuloja minulla oli muutamalta kuukaudelta ja nekin arvioin palkanlaskijani avustuksella reilusti yläkanttiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat