Ajatuksia lastentavaroihin erikoistuneesta kirpputorista?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Teen tänne pienen kyselyn, joten voisitko kommentoida ajatusta: olen jäämässä työpaikaltani lomautetuksi alkuvuodesta ja mietin, että mitähän alkaisin tekemään...

Olen jo pari vuotta miettinyt lasten vaatteita/ varusteita ja äitiysvaatteita myyvää kirpparia, joten minkälaisia ajatuksia tällaisesta segmentoituneesta kirpparista syntyy teille, hyvät kierrättäjät? Kyseessä olisi varsinainen palvelukirppis, eli asiakas tuo säkissä tavaran, myyjä hoitaa loput.

Ajatuksia?

Kommentit (5)

Vierailija

Omalla asuinpaikkakunnalla juuri tuollainen on ja tykkään periaatteessa. Ainut mikä pistänyt silmään on se, että suurin (!) osa myytävistä tavaroista on aivan ruokottoman huonokuntoisia, rikkinäisiä tai iki-likaisia. Mutta sitten niiden muutamien siistien, puhtaiden ja kivojen lastenvaatteiden ja - tavaroiden takia siellä käyn :) Niiden löytäminen on vain työlästä niiden huonojen seasta.

Eli ehdottaisin, että myyntiin otettavilla tavaroilla olisi jonkinlainen rima, että tavarat kiertäisivät ylipäätään.

Vierailija

Kotikaupungissani (asukasluku yli 130 000) on varsin toimiva lastenvaate- ja -tarvikekirppis. On ainoa laatuaan paikkakunnalla ja eiköhän ole kannattavaa toimintaa kun on jo useamman vuoden toiminut. Lähes aina olen löytänyt sen, mitä olen ollut etsimässä. Tarjonta on hyvin vaihtelevaa: hintavasta priimakuntoisesta puoli-ilmaiseen kulahtaneeseen, ts. kaikille jotakin.

Vierailija

Täällä Espoossa oli yksi, joka on nyt jostain syystä lopettanut. Siellä ottivat vain hyväkuntoisia, mutta hinta oli mielestäni aika korkea: 4 euroa 120 cm tytön paidasta. Minulla jäi moni kiva vaate ostamatta, koska pidin hintoja käytetylle tavaralle liian korkeana. Sinänsä kuitenkin hyvä idea. Siellä oli myös jonkin verran leluja ja kirjoja, videoitakin.

Vierailija

Pikkupiipero Keravalla, olen käynyt muutaman kerran. Mielestäni hyvä kauppa, löytöjä voi tehdä.

Yrittäjäperiaatteella kun toimii, on pakko ottaa omansa pois, palkka, vuokrat, verot, työntekijöiden palkat (jos ei joskus voi itse olla liikkeen aukioloaikaan paikalla) ja kaikki mahdolliset kulut, on tienattava lomansa jne.

Omistaja kertoi kerran, että hyväkuntoinen käytetty vaate maksaisi siellä puolet uuden hinnasta. Hän itse määrää hinnat tuotteilleen. Olen kuitenkin ostanut sieltä esim Marimekon paitoja, jotka ovat olleet reilusti alle puolet uuden vastaavan hinnasta. Myyntiin otetaan vain ehjiä ja puhtaita vaatteita, leluja ja muita tarvikkeita. Sitten siellä oli jonkinlainen alkuperäisen vaatteiden/tarvikkeiden omistajan aloitusmaksu tms. Ilmeisesti yrittäjällä on iso työ laittaa kamaa myyntiin ja jostain syystä voi olla ettei mitään mene kaupaksi, silti pitäisi jotain vaivanpalkkaa ottaa. Vaatteet olivat vielä myynnissä rajoitetun ajan, muuten varastot täyttyy, jos tavara ei kierrä. Ja tietysti myynnissä voi pitää vain sesonkitavaraa, ei talvikamppeita keväällä ja päinvastoin.

Kuten huomaat tiedän paljon, koska omistaja kertoi mielellään toimintaperiaatteestaan, vaikken ollut edes tuomassa tavaraa myyntiin, olin ostamassa (tosin HUOM! tämä on muistinvaraista tietoa noin vuoden takaa, ei todellakaan mitään faktaa). Ehkä ko. yrittäjä kertoisi sinullekin mielellään, jos et vain ole perustamassa kilpailevaa kauppaa lähinurkille.

Mielestäni 4 euroa ei ole kova hinta paidasta, jos se on siisti, katsokaapa hintoja huuto.netissä... Myös itsepalvelukirppiksillä on tullut vastaan tosi tahraisia ja vanuneita 4 euron paitoja ja 20 euron reimatec-haalareita, joissa on hirveät karheumat ja risat polvet...!

Vierailija

Käyhän katsomassa ja jututtamassa henkilökuntaa Kauniaisten Lafkan-nimisessä paikassa. Se on toiminut jo iät ja ajat eli ilmeisesti pelisäännöt on hyvät.

Ainakin heillä on "sesonki-malli" eli ottavat talvitavaraa myytäväksi vain hiihtolomaan asti. Kesätavaran sisäänotto vastaavasti loppuu jossain kohdin. Näin ei tilaa viemään niin helposti tule hitaasti liikkeelle lähtevää kamaa.

Sitten heillä on aina asiakkaalla mahdollisuus avokauppaan, ja tämä on hieno homma! On helppo ostaa sieltä, kun ei tarvitse ottaa lapsia mukaan vaan voi palauttaa kotona sovittamisen jälkeen. Heillä on avokaupassa saadut rahat ja pankkikorttislipit kuoressa tiettyyn päivään saakka ja jos ei asiakas siihen mennessä tuo tavraa takaisin, vasta sitten lyövät rahat kassaan.

Tavara on vain hyväkuntoista ja puhdasta. He sanovat suoraan myyjille että tuo vain sellaista mitä itsekin ostaisit.

Lasten vaatteiden ja urheiluvälineiden lisäksi siellä on myös jonkinverran vastaavaa nuorisolle ja naisille. Miesten vaatteista en ole ihan varma, mutta ainakin urheiluvälineissä on esim. monoja kokoon 46 saakka.

Itse tykkään kovasti ostaa täältä. Hinnat on kohtuulliset. esim. lasten uutta vastaavat SNS-hiihtomonot 11-16 eur. En tiedä paljonko myyjä saa. Tiedän kuitenkin että heillä on paljon vakiomyyjiä eli ilmeisesti homma on hyvä myös myyjän kannalta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat