Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olen kuukauden töissä ennen äitiysloman alkamista, niin voidaanko äitiyslomaraha

Vierailija

laskea sen kuukauden tulojen mukaan.

Olen siis kotihoidontuella lasten kanssa, mutta menossa pari kolme kuukautta ennen äitiysloman alkua kuukaudeksi töihin. Mulla on muistikuva, että nykyään äitiyslomaraha voitaisiin laskea yhdenkin kuukauden mukaan. Vai olenko nähnyt unta ;)

Kommentit (7)

Vierailija

Lainaus:

Se kuukauden palkkasi kerrotaan kahdella ja siitä tulee vuosipalkka joka sitten jaetaan 12:lla ja siitä kuukausipalkasta tulee sitten pohja äitiyspäivärahallesi.

Määräaikaisen tai muun lyhytaikaisen työn tulot

Työtulo voidaan arvioida vuosityötuloksi (=12 kuukauden tuloksi) myös vähintään kuukauden työtulon perusteella. Tällöin edellytetään, että teet määräaikaista työtä (ns. pätkätyötä) tai olet ollut esimerkiksi vanhempain-, hoito- tai vuorotteluvapaalla ennen vanhempainpäivärahan alkamista. Tällöin sinun tulee esittää Kelalle työnantajan todistus (esim. työsopimus) tai muun luotettavan selvitys (esim. selvitys työhistoriasta) siitä, että työskentelysi olisi jatkunut vähintään kuusi kuukautta, ellei vanhempainpäivärahakautesi olisi alkanut.

Sen kuukauden perusteella voidaan laskea vuositulo. Ei todellakaan niin, että 2Xkuukausitulo olisi = vuositulo

Vierailija

voit saada saman äitiyspäivärahan kuin edellisestäkin, mutta tämä vain silloin jos olet vielä kodinhoidontuella kun äitiysloma alkaisi.

Vierailija

Se kuukauden palkkasi kerrotaan kahdella ja siitä tulee vuosipalkka joka sitten jaetaan 12:lla ja siitä kuukausipalkasta tulee sitten pohja äitiyspäivärahallesi.

Vierailija

Lainaus:

voit saada saman äitiyspäivärahan kuin edellisestäkin, mutta tämä vain silloin jos olet vielä kodinhoidontuella kun äitiysloma alkaisi.

eli samaa ä-päivärahaa saa joka tapauksessa jos nuorin on alle 3-v.

Uusimmat

Suosituimmat