Mitä harrastit lapsena? Entäs nyt aikuisena?

Vierailija

.Itse kävin alle kouluikäisenä jossain satujumpassa tms. Itse en kyllä tuota muista, mutta äitini on kertonut, että kun naisten "voimistelu" oli kyläkoulun alakerrassa, yläkerrassa oli 3-6 vuotiaiden satujumppa. Äitini kävi tuossa voimistelussa ja mä sitten pääsin mukaan.

Sitten joskus 9-12 vuotiaana harrastin jotain jumppaa, kun äidilläni oli samaan aikaan opiston ompelukerho tai vastaava. Jumppa ei vaan ollut se mun juttu. Varsinkin, kun olin hieman pullea ja se ohjaaja oli sellainen nuori nainen, joka veti melkein aina jotain himojumppaa kuin me oltaisiin oltu jotain aikuisia.

Kävin myös muistaakseni yhden vuoden jossain 4H:n kerhossa tai vastaavassa vai olikohan se tyttökerho? No joku kerho se oli kuitenkin. Olin muistaakseni 9-10 vuotias. Olihan tuolla kivaa, mutta en tykännyt ohjaasta ja sen takia lopetin.

Ja sitten aloitin 9 vuotiaana kansantanssin ja sillä tiellä ollaan vieläkin. Olen tanssinut nyt 18 vuotta eikä loppua näy. Ohjaan myös seuran lapsiryhmiä.

Sitten luin lapsena paljon. Luin varmaankin kaikki meidän "lähi"kirjaston lasten- ja nuortenkirjat varmaankin neljästi tai viidesti ja osan myös aikuistenkin kirjoista. Luin 5-10 kirjaa viikossa eli viikonloppuisin saattoi mennä kaksikin kirjaa. Nykyisin luen ehkä yks-kaks kirjaa viikossa. Riippuu vähän kiireistä ym.

Ja lapsena harrastin myöskin kirjeenvaihtoa (mulla oli varmaankin 100 kirjekaveria ympäri maailmaa ja osan kanssa myös swappailin). Isäni kuoleman jälkeen suurinosa kirjekavereista lopetti kirjoittelun, ihmettelin miksi. Nykyisin olen miettinyt, että voisin taas alkaa kirjeenvaihtoon. Muistan, että yhden saksalaisen tytön kanssa kirjoiteltiin 10 vuotta ja yhden skotlantilaisen tytön kanssa kirjoiteltiin 11 vuotta.

Nykyisin harrastan lukemisen ja kansantanssin lisäksi kantritanssia, jonka aloitin 8 vuotta sitten. Muuhun ei oikeastaan ole aikaa, koska tanssitreenejä on kolme kertaa viikossa.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Lapsena kävin kuorossa, partiossa ja pelasin jalkapalloa. Ekaksi jäi kuoro ja sitten vaihdoin jalkapallon suunnistukseen. Teininä harrastuksinani oli partio, suunnistus ja oman koiran kanssa puuhailu. Lukiossa mulla jäi oikeastaan kaikki harrastukset. Nyt aikuisena harrastan jälleen suunnistusta. Lisäksi juoksen aktiivisesti.

Olen myös alkanut harrastaa käsitöitä, varsinkin neulomista ja virkkaamista. Tämä on kyllä aika kausittaista. Olen myös lukenut aina paljon, varsinkin lapsena. Lukuharrastuskin on nykyään valitettavan kausittaista. Netti vie liikaa aikaa kirjoilta :-(

Vierailija

Kävin jazzbaletissa siten, että maksoin aina yhden tunnin kerralla. Olin 9v ja sitä jatkui vain vuoden.

Lapsena liikuin paljon, pyöräilin, hiihdin , luistelin, kiipeilin, vaeltelin metsässä, kävin aika useasti uimahallissa uimassa n. 5v lähtien. Lisäksi kesällä mummilassa uitiin monta kertaa päivässä. Tykkäsin piirtää ja lukea. Kirjoitin päiväkirjaa 7v alkaen. Ynm.

Yläaste iässä kävin lähes joka viikonloppu laskettelmassa. 12v sain koira ja sen kanssa kävin koulutuksissa ja kokeilin vähän joka lajia, käytin sitä myös näyttelyissä. Lenkkeilin sen kanssa paljon. Kävin dogsitter kurssin ja hoidin toistenkin koiria ja kissojakin maksua vastaan. Tykkäsin myydä kaikenlaista esim. lehtiä ovelta ovelle. Jaoin myös mainoksia.

Minulla oli heppahulluja ystäviä ja niiden kanssa kävin joskus tallilla hoitamassa näiden apuna niiden hoitohevosia. Itse pidin enemmän koirista.

Omistan edelleen koiran, mutta en enää harrasta sen kanssa muuta kuin lenkkeilyä ja metsässä vaeltamista. Se onkin tällä hetkellä ainoa harrastukseni.

Vierailija

ovat olleet tyttökerho n. 10 vuotiaaksi, kerhon ohjaajana toimin 12-14 -vuotiaana.

Partiota harrastin 8 -vuotiaasta aina 15 -vuotiaaksi, pari viimeistä vuotta olin myös laumanjohtajana.

Sitten harrastin ratsastusta ja hevosia 7 -vuotiaasta aina 17 -vuotiaaksi. Ratsastus sitten jäi, kun muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja siellä harrastaminen oli lähes puolet kalliimpaa kuin kotiseudulla, joten opiskelijana ei ollut siihen varaa.

Lisäksi harrastin lukemista (luin myöskin 5-12 kirjaa viikossa! kirjastotäti ihmetteli luku-intoani, aluksi ei meinannut lainata yli 6 kirjaa kerralla... Oli joku kirjaston sääntö ettei lapset saaneet lainata kerralla kuin 6 kirjaa. Mun kohdalla sitten teki poikkeuksen, koska kirjastoon oli aika matka ja kävin siellä sitten kerran viikossa)

Minäkin harrastin kirjeenvaihtoa, pitkäaikaisin kirjekaveri asui Hangossa ja kirjoittelimme 8 vuotta!

Kaikenlaista muutakin tuli harrastettua. Talvisin kävimme kavereiden kanssa hiihtämässä viikonloppuisin pitkiä hiihtolenkkejä järven jäällä, vaikka koulussa hiihtäminen oli kauheaa pakkopullaa =o)

Nyt aikuisena harrastukset on erilaisia. Ainoastaan lukeminen on säilynyt! Tosin harvemmin tulee luettua, tyyliin kirja kahdessa viikossa. Lapset ja heidän harrastukset vievät paljon aikaa, mutta olen nyt alkanut panostamaan myös itseeni. Käyn 3 kertaa viikossa kävelylenkillä, uimassa käyn 1-2 kertaa viikossa ja satunnaisesti yritän käydä kuntosalilla. Sitä pitäisi vähän saada säännöllisemmäksi, jotta olisi jotain hyötyä.

Lisäksi nykyään tulee käsitöitä tehtyä jonkun verran, lähinnä neulomista. Kivaa puuhaa, kun samalla voi vaikka telkkaa katsoa tai neuloa voi vaikka työmatkalla tai jos junalla menee jonnekin kauemmas.

Sellaista nykyään.

Vierailija

Meilläpäin oli paljon "iltapäivätoimintaa" alakoululaisille. Oli erilaisia liikunta-, näytelmä- ja askartelukerhoa. Oikeastaan joka päivälle jotain, eipähän tarvinnut olla yksin iltapäivisin kotona. Lisäksi kävin hiihtämässä, laskettelemassa, yleisurheilemassa. Jokusen vuoden myös kansantanssi kuului harrastuksiini. samoin postimerkkien keräily ja yhden vuoden kokeilin taidekerhoakin.

Myöhemmin kävin jumpalla enemmän ohjatusti, pelasin koripalloa muutaman vuoden. Liikunta kuului aktiivisesti muutenkin nuoruuteeni. Pikkupaikkakuntamme nuoriso kokoontui usein pelaamaan pesäpalloa ja/tai sählyä yhdessä. Ei meillä mitään seuraa ollut takana, joku vaan jutteli meille pelivälineet käyttöön ja paikan harrastaa.

Nykyisin harrasta jumppaa oman terveyteni sallimissa rajoissa. Lisäksi käyn takomassa rautaa ja teen hopeasta koruja. Kotona neulon ja aina välillä innostun ompelemaan. Huonekalujen kunnostus ja kaikenlainen nikkarointi on myös lähellä sydäntäni. Kun vain joskus saisin kunnon tilat ja laitteet harrastuksilleni. Joululahjaksi sain sentään oman sähköhöylän.

Vierailija

lapsena kävin maksuttomsisa kuvataidekerhoissa ja luin koko kirjaston lastenosaston pariin kertaan läpi. Kerran olin puoli vuotta jumpassa, mutta vanhempani pitivät sitä liian kalliina.

Aikuisena olen harrastanut edelleen kirjallisuutta ja kuvataidetta (jopa ammattini on välillä liittynyt taideaineisiin, joita olen opiskellut yliopistossa muutaman muun aineen lisäksi), sekä juossut (viime aikoina valitettavasti jäänyt, pitäisi taas aloittaa) ja harrastanut erittäin aktiivisesti järjestötoimintaa.

Vierailija

piirustuskerho, näytelmäkerho, kuoro, ja kansantanssi. Välillä harrastin ratsastamista ja lentopalloa. Myöhemmin myös erilaisia aerobic ja tanssitunteja (moderni, afrikkalainen, paritanssi....) Lisäksi kirjoitin runoja ja luin paljon kirjoja.

Nykyään kirjoitan edelleen runoja, mutta lukea ei oikein meinaa ehtiä...

Käyn myös vähemmän tai enemmän säännöllisesti kokeilemassa erilaisia tanssikursseja.

Vierailija

sitten pari vuotta telinevoimistelua (12-14v)

sitten vähitellen tuli kuvioihin mukaan juoksu, pyöräilin paljon... jne. kunnes noin 18v. aloitin triathlonin.. siinä meni noin 7 vuotta.. sitten nyt aikuisena on tullut kokeiltua judoa ja pitkän matkan juoksua, 3000m aitajuoksua, kiipeilyä jne.. tukholman marathonille menossa... 2009 toukokuussa..

terveiset tutuille jos tunnistatte.. :)

Vierailija

Ihan pienenä harrastukseni eivät kuitenkaan olleet kovin sitovia. Kävin alle kouluikäisenä satujumpassa. Ala-asteen ekoilla luokilla muistan jonkin aikaa käyneeni taidekerhossa. Sitten n. 10-vuotiaana minulle tuli hirveä tarve saada harrastuksia, siis omia, "kunnon" harrastuksia, ja suuresta toiveestani meille hankittiin piano ja pääsin pianotunneille 4. luokan alusta alkaen. Seuraavina vuosina aloin soittaa myös kahta muuta instrumenttia, joista toisesta tuli varsinainen pääinstrumenttini.

Monen vuoden ajan kävin

- kahden tai kolmen eri soittimen soittotunneilla

- musiikin teoriatunneilla (pakollisia musiikkiopistossa)

- lapsikuorossa

- ilmaisutaidossa, johon liittyi myös näytelmäprojekteja.

Muistelen, että minulla oli yläasteella harrastusmeno jokaiselle arki-illalle ja välillä viikonlopuillekin. :) Mutta halusin tehdä kaikkea, yhteenkään harrastukseen ei koskaan pakotettu. Kuskaamisiakaan ei tarvittu, koska välimatkat olivat lyhyitä. Kesät vietin kesäteatterilla.

8. luokalla oli noin vuoden vaihe, jonka aikana harrastin myös kävelyä ja lenkkeilyä, mutta harmikseni liikunnalliset harrastukset eivät olleet nuorempana minun juttuni... Sen sijaan luin myös valtavan paljon, kirjoitin päivittäin päiväkirjaa ja olin perinteistä paperikirjeenvaihtoa.

Meninkin sitten taidelukioon, jossa pääsin jatkamaan harrastuksiani. Nykyään, aikuisena, harrastukseni ovat osin samoja, osin erilaisia. Harrastan tai olen harrastanut pitkään:

- aktiivista järjestötoimintaa

- kuoroa ja esiintyvässä ryhmässä laulamista

- teatteria

- kirjoittamista ja lukemista

- käsitöitä

- monia liikuntalajeja uinnista kuntosaliin

Näistä kuitenkin laulaminen ja käsityöt ovat leimallisimpia. Pianoa toki soittelen edelleen ja niitä muitakin instrumentteja, mutta en enää osaa pitää niitä harrastuksina, kun en enää käy tunneilla.

Vierailija

Miten saatoin unohtaa!

Siis, vaikken muuten harrastanutkaan liikunnallisia asioita, harrastin kyllä kansantanssia ala-yläasteella n. 1,5 vuoden ajan! Tämä piti muistaa mainita avaajan viestiin viitaten. :) Yliopistossa olen aina silloin tällöin palannut kansantanssin alkeiskursseille, ja se on myös aina yhtä hauskaa. Valitettavasti en ole siunattu suurilla lahjoilla tanssissa, joten se on aina jäänyt lapsipuolen asemaan. Silloin teini-iässä kyllä kävin Norjassa asti tanssiporukan mukana. :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat