Mikäkän mun silmässä on? Vilkahtaa välillä sellainen kirkas valo, kuin salaman räpsähdys

Vierailija

.

Kommentit (10)

Vierailija

toinen on se että luulen silmäkulmasta näkeväni että valot sammuu hetkeksi niin kuin pienessä sähkökatkossa vaikkei kukaan muu ole huomannut mitään valojen räpsymistä

Vierailija

että johtuu tästä näyttöruudun katsomisesta? pieni 7 tuuman näyttö ja tuntitolkulla olen täällä av:lla istunut jo :/

silloin tällöin vilkahtaa, ei todellakaan kokoajan

Vierailija

Verkkokalvon tai lasiaiskalvon irtauma ja silmän salamointi. Verkkokalvon irtauman ennakko-oireina esiintyy usein silmän salamointia. Tämän jälkeen näkökenttään ilmaantuu kivuttomasti varjo, jonka läpi ei näe. Varjo suurenee vähitellen kohti näkökentän keskustaa, jolloin näkö häviää. Kun mustuainen laajennetaan, silmänpohjassa nähdään vapaasti heiluva harmahtavan vaalea poimuinen verisuonittunut kalvo eli irronnut verkkokalvo (kuva 9). Potilas lähetetään silmälääkärille diagnoosin varmistusta varten seuraavaksi aamuksi. Ylimääräistä ponnistelua tulee välttää. Hoitona on leikkaus. Näön ennuste riippuu siitä, onko tarkan näön alue ehtinyt irrota ennen leikkausta.

Silmän salamointi aiheutuu verkkokalvoon kohdistuvasta vedosta. Sitä voivat aiheuttaa verkkokalvon repeämät ja lasiaiskalvon irtauma. Tyypillisin on veto lasiaiskalvon irtauman yhteydessä, jolloin salamoinnin lisäksi usein näkyy runsaasti liikkuvia roskia tai »nokisadetta». Näkö on lähes normaali. Lasiaiskalvon irtaumaa epäiltäessä potilas kannattaa lähettää silmälääkärin lähipäivinä arvioitavaksi.

Silmän salamointi on suhteellisen yleinen oire. Jos potilaalla esiintyy jatkuvaa voimakasta salamointia tai jos näkökentässä on tumma varjo, hänet kannattaa lähettää seuraavaksi aamuksi silmälääkärin arvioon. Jos oire on uusi ja ajoittainen, silmälääkärin arvio on syytä tehdä viikon kuluessa. Ylimääräistä ponnistelua tulee välttää. Jos ajoittainen salamointi on ollut pitkäkestoista, potilaalle voidaan tehdä kiireetön lähete.

Vierailija

Oikea ja asiallinen vastaus. Huomatkaa että lasiaisen irtauma ja verkkokalvonirtauma ovat eri asioita ja jälkimmäisessä tapauksessa on apua haettava heti. Googlaa erot.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat