Riittääkö yhden ihmisen palkka tähän?

Vierailija

Minulla on kaveri, joka arvostelee aina rahankäyttöäni. Rahani ovat hänen mielestään usein loppu siksi, että tuhlaan liikaa, pitäisi olla säästäväisempi. Minua hänen neuvonsa ärsyttävät. Hän ei ole töissä, eikä saa muuta tuloa kuin lapsilisät. Hänen miehellään lienee ihan tavallinen palkka. Heillä on oma omakotitalo, johon on tehty tosi mittavia remontteja, suht uusi auto ja kesämökki. Lapsille hankitaan aina kaikki, mitä he vain keksivät. Matkoilla käydään koko perheen voimin ulkomailla 1-2 kertaa vuodessa. Onko tällainen mahdollista yhden ihmisen palkalla?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

tällä perheellä ei ole lainaa ollenkaan. Heillä on molemmilla rikkaat suvut, josta ovat varmasti saaneet ennakkoperintöä jne. Minusta on hienoa, jos joillakin on rahaa, se ei olekaan pointtini, vaan se, että toinen arvostelee rahankäyttöäni ja antaa ohjeita miten minun pitäisi toimia, että minullakin rahat riittäisivät tuohon kaikkeen. Hänhän on ystäväni ja selvästikin epärehellinen minulle, kun antaa aina ymmärtää, että säästäväisyydellä kaikki hankitaan. Eikös ystävälle voisi kerran sanoa, että heillä on hiukan helpompaa nyt kun tuli tuota perintöäkin vähän.

Vierailija

Ei ole mahdollista hankkia yhdellä keskipalkalla velatonta ok-taloa mittavine remontteineen, kesämökkiä, uutta autoa ja vieläpä niin että normielämäänkin käytetään aika paljon rahaa (matkustelut ja nuo hankinnat) En tiedä onko tämä mahdollista edes "korvessa" koska autot, tavarat, matkat, remontit maksavat sielläkin ihan yhtä paljon kuin jossain ihmisten ilmoilla. Ja enemmänkin (esim matkat kun niihin täytyy lisätä matkustamiset isolle lentokentälle).

Vierailija

näyttäviäkin saa todella halvalla, kun osaa itse tehdä. Meillä ei osata, mutta on seurattu..

Taloja, autoja ja kesämökkejä on niin eri hintaisia, että uskon, että voivat olla itse maksaneet kaiken. Eikö keskipalkka nykyisin ole miehillä noin 3000 euroa, voihan ystäväsi miehellä olla enemmän.

Vierailija

vanhemmiltaan, ja rahoittavat sillä elämäänsä. Toki he väittävät, että tulisivat ilman vanhempienkin avustuksia toimeen mutta kun nämä välttämättä haluavat antaa

Vierailija

Lainaus:

tällä perheellä ei ole lainaa ollenkaan. Heillä on molemmilla rikkaat suvut, josta ovat varmasti saaneet ennakkoperintöä jne. Minusta on hienoa, jos joillakin on rahaa, se ei olekaan pointtini, vaan se, että toinen arvostelee rahankäyttöäni ja antaa ohjeita miten minun pitäisi toimia, että minullakin rahat riittäisivät tuohon kaikkeen. Hänhän on ystäväni ja selvästikin epärehellinen minulle, kun antaa aina ymmärtää, että säästäväisyydellä kaikki hankitaan. Eikös ystävälle voisi kerran sanoa, että heillä on hiukan helpompaa nyt kun tuli tuota perintöäkin vähän.

Vierailija

omakotitalon, kesämökin ja uuden auton lainat kaikki työllä maksettu, ja samaan aikaan voi siitä rahasta käyttää vielä remontteihin ja matkustamiseenkin.

Vierailija

tässä perheessä on aina ollut vain yksi töissä, eikä hänkään ole ehtinyt kymmentä vuotta kauempaa töissä olla. Eikös monelta mene kahdenkin palkalla pidempään maksella kaikkia lainoja kuin tämä kymmenen vuotta. Remontit on teetetty aina vierailla, jokin firma on ne tehnyt. Rahaa heillä kuitenkin aina on niin, että jos yllättäen hajoaa pesukone tai lapsi haluaa viidensadan urheiluvälineet niin käteisellä ne hankitaan. Joku ehdotti, että en keskustelisi raha-asioista kaverini kanssa. Ei me varsinaisesti rahasta puhuta, mutta usein se tulee eteen, kun hän itse ehdottaa jotakin juttua, mikä maksaa, ja minulla ei ole siihen rahaa ja hänellä on. Silloin hän antaa minulle säästämisvinkkejä ja kehuu kuinka rahat heillä riittävät, kun ovat niin tarkkoja taloudenpitäjiä. ap

Vierailija

luulen, että lainaa on otettu aika paljon ja lisääkin useampaan otteeseen jos kerta remppaakin tehty, osan lainarahoistahan on voinut käyttää elämiseen ja monihan maksaa ostoksiaan luottokorteilla..siinä se...

Vierailija

säästäväisiä, että saavat samalla rahalla paljon paremman elintason kuin toiset. Mitä tarkoittaa ap:lle "normaali palkka"? Onko nainen ollut töissä aiemmin, säästöjä sieltä?

Yksi minun ystäväperheeni elää niin, että naapurit luulevat varmaan heidän olevan tosi varakkaita perintöjen ym kautta, mutta ei, heillä on vaan aina luonnostaan ollut sellainen elämäntyyli, että rahaa kuluu vähän "turhaan", joten sitä jää sitten säästöön ja isompiin juttuihin. Heillä tosin on kohtuullinen laina.

Meidän perhe on "tuhlaavampi", mutta vähän sama meillä, jotkut näyttävät kadehtivan ja valittavat meille omia palkkojaan, jotka ovat kuitenkin paljon isommat kuin meidän. Mutta suunnilleen samoilla asumiskuluilla me vain pärjäämme paremmin. Kiusallista ja tympeää kuunnella "tämmösellä palkalla pitäs pärjätä" narinaa, kun itse pärjäämme paljon pienemmillä.

Ap, olet oikeassa, että ei pitäisi toisten elämäntyyliä arvostella.

Vierailija

Keskituloiseksi laskisin, että saa kuukaudessa jotain 3000-6000 ege (siis yksi palkansaaja).

Sillä summalla saa jo aika paljon, jos käyttää järkevästi.

Vierailija

Luultavasti ovat siis tarkkoja talouden pitäjiä jo useammassa polvessa, mutta harva sitä kehtaa myöntää, että jotkut jutut on pappa betalar mallistoa.

Ensi kerran jos käskee noin tehdä, niin pyydä selvitys, että miten heidän kuun tulot ja menot menee, niin voisit ottaa opiksi ;-) Siitä näkee aika hyvin, että miten paikkansa pitävä se voi olla.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat