Kysymys lähihoitajien parjaajille.

Vierailija

Miksi juuri lähärit ovat hampaissanne? Miksei lvi-asentajat, parturi-kampaajat, kosmetologit ym. ammattikoulun käyneet? Miksi vain lähihoitajat? He sentään huolehtivat vanhuksista, jotka olette hylänneet vanhainkoteihin ja lapsistanne päiväkodeissa.

Kyselee yksi akateeminen, joka ei ymmärrä teitä.

Sivut

Kommentit (59)

Vierailija

Vaikka tuttavapiirissä on tää yksi mätämuna, niin silti ole tutustunut monen vuoden ajan lähihoitajiin, olihan mummini vanhustenkodissa. Ja voin sanoa että ei ne hyvin töitä tee, en viitsi enkä jaksa ruveta luettelemaan tässä mitään listoja, mutta tosi on että mikään ei niiltä luonnistu normaalisti, ellei niille asioita monta kertaa erikseen mainitse, sitten ehkä jotain saattaa tapahtua.

Ja kerrotaan nyt vielä tästä "kaverista" sen verran että, kyllä se on kertonut miten se sen ja sen työkaverin kanssa olivat dogaamassa ja aamulla molemmat olivat ihan oloissa duunissa. Todella "hienoa".

Joten ei tää kamu ole ainoa juoppo työpaikallaan.

Vierailija

[/quote]

Mummo ite ymmärtää, mikä suhde hoitajien ja potilaiden / työmäärän välillä osastolla / vanhainkodissa on, ja tietää ettei me hoitajatkaan tätä tilannetta haluttaisi...

[/quote]

Kiitosta tulee mummuilta ja papoilta onneksi. He ovat todella ymmärtäväisiä, ja mua ainakin koskettaa kovasti heidän aito kiitollisuus pienistäkin asioista. Omaiset sitten ovatkin asia erikseen. Omalle mummulle vaaditaan vaikka mitä, ja käydään osastolla soittamassa suuta.

Vierailija

entäs minä? Olen lähihoitaja, mutta iiiik ja kauhistus: opiskelen myös yliopistossa! Kieltämättä kyllä välillä ottaa päähän, kun ihmiset tekevät omituisia oletuksia kuultuaan ammattini. Suhtautuminen on monesti yliolkaista, kunnes kuulevat että olen yliopistossa. Heti on eri ääni kellossa. Aivan älytöntä!

Vaikka vaihdan alaa, aion ylpeänä sanoa ihmisille että olen myös lähihoitaja.

Tuolla joku pölö sanoi, että lähärit on aina tietävinään kaiken. On myös esim. sairaanhoitajia jotka kuvittelevat tietävänsä kaiken, ja lääkäreitä ja insinöörejä ja tarjoilijoita jne jne.. Eiköhän se ole ihan persoonakohtaista tuo "kaiken tietäminen".

Jokainen hoitotyön ammattilainen - eli myös lähäri - on vastuussa antamistaan neuvoista. Itse en koskaan anna mutu-tietoa kenellekään, vaan sanon rehellisesti jos en jotain tiedä. Kehotan silloin kääntymään sellaisen puoleen joka tietää tai sitten lupaan ottaa asiasta selvää.

Turha tosiaan katsoa sitä lähäriä sairaalan vuodeosastolla, päiväkodissa tai muualla alentavasti. Hän voi olla myös tekemässä väikkäriä ja ansaita siinä sivussa rahaa. Tiedän monta tällaista tapausta.

Että se siitä lähihoitajien typeryydestä.

Vierailija

kukaan ole väittänyt että sen voisi valita, lainaamasi kirjoittaja vain kertoi etteivät kaikki vanhukset joudu vanhainkotiin kun joku lähäri sellasta väitti, et me maataan lähäreiden armoilla vanhuksina.

Itse olen lähäri, ja joku yllä jo kertoikin että olen niin yksinkertainen ettei pää muuhun riitä. Olin 3 vuotta kuntouttamassa vammaisia lapsia, minä yksinkertainen lähäri. Työ oli kiinnostavaa, mutta aloin kaipaamaan sitä, että saisi olla asiantuntijana jollain alalla, kun lähihoitajana tein ruohonjuuritason työtä ja montaa juttua (enkä todellakaan vain vaihtanut vaippoja vaikka niin luulisitte).

Luin sitten itseni maisteriksi ja olen ihan eri alalla. Kumma vaan kun pystyin siihen vaikka olenkin tyhmä lähäri.

Vierailija

Lähärit kuvittelevat itsestään liikoja vaikka ovat ammattikoulutasoista yksinkertaista porukkaa. Heillä ei pää riitä korkeampaan koulutukseen. He kuvittelevat olevansa esimerkiksi sosiaalityön ja lastenkasvatuksen ammattilaisia koska ovat hoitajia. Huono työ, iso ego.

Vierailija

Lähärit ovat yksinkertaisia. Heille tuottaa tuskaa jo perusmatematiikka. Miten voi olla niin tyhmiä ihmisiä. Heidän käsiinsä en luottaisi lääkkeiden annostelua.

Vierailija

rintamassa. Missä vaiheessa lähihoitajatutkinnosta on tullut korkeakoulututkinto? Lähärit tekee tärkeää työtä siinä kuin muutkin, mutta arvo on laskenut pahasti sen aineksen takia, mitä siellä on. Jokaiselle luuserille nykyään tarjotaan lähihoitajakoulutusta, kun yritetään jotain keksiä...

Vierailija

Lähihoitaja koulutus ei todellakaan ole lyhyimpiä esim. palomiesten koulutus kestää 1,5vuotta. Kyllä siellä koulussa paljon opitaan ja kyllä lähihoitajille on tarvetta vaan kasvavaan tahtiin työttömänä ei tarvi olla. Vai laitetaanko vaan pystymetsän miehet kehitysvammaisten laitoksiin/asuntoloihin, vanhustenlaitoksiin/asuntoloihin yms. mitähän siitäkin tulisi? Ihan yhtä tärkeitä ollaan kaikki niin korkeakoulutetut kuin lähihoitajat omilla aloillaan ja kyllä niitä mätämunia löytyy myös teistäkin korkeakoulutetuista niin kuin meistä lähihoitajistakin. En usko että korkeakoulutetut olisivat joku yli ihmisrotu jossa ei ole mätiä omenoita!!!

Vierailija

Koulutusohjelma sen päättää!

Ennen oli kuntohoitajat, lääkintävaksit, sairaankuljettajat, lasten-, mielenterveys-, hammashoitajat yms. mutta ne nimikkeet on poistunut ja tilalle on tullut pelkkä lähihoitaja.

Vierailija

mutta minulta puuttui vastuu ja lääkkeisiin en saanut koskea. Samoin en ollut lääkärinkierroilla, enkä täyttänyt papereita, eikä ollut omia asukkaita. Tein vain perushommat ja ei se palkka niin paljon pienempi ollut kuin lähihoitajalla.

Koulutuksen jälkeen tuli paljon enemmän vastuuta ja paperitöitä ja lisäksi lääkkeenjaot (meillä myönnetään lääkkeidenjakolupa lähihoitajille), sekä lisäksi yksinään vastuu yövuoroista, mitä ei hoitoapulaisena ollut.

Vierailija

Lähärit maalailevat vahingoniloisena synkkiä uhkakuvia: odotas kun vanhenet ja joudut meidän armoillemme, niin eiköhän ala heidän vaatimaansa arvostusta löytyä.

Tuollainen asenne haisee! Arvostus ansaitaan, se ei lankea luonnostaan. Ihan sama vanhempien kunnioittamisen kanssa.

Ravasin taannoin neljä vuotta säännöllisesti eräässä sairaalassa ja huomasin, että ns. kiire oli suurelta osin itseaiheutettua, toimintatavoista johtuvaa ja toisekseen kumma kyllä kahvihuoneessa tehtiin raportointia kaiken aikaa kupin ääressä ja naurunremahduksista päätellen hauskaa oli potilaiden kustannuksella.

Sairaaloihin pitäisi saada ammattijohtajat pistämään häslingin sijasta paikat järjestykseen ja toimimaan. On turha väittää, ettei yksityispuolen konsteista olisi hyötyä hoitotyössä. Aivan varmasti on, mutta sekä lääkärit että hoitajat pistävät hanttiin, koska se veisi valtaa heiltä. Ja sitä arvostusta, mitä kaikki niin kovasti tuntuvat vaativan kaikilta.

Vierailija

Erittäin ikävää, että mummiasi kohdeltiin huonosti vanhainkodissa.

Olen ollut pitkäaikaisosastolla töissä. Kiire oli kova ja hlökuntaa tosi vähän. Koko ajan tehtiin niska limassa töitä ja siltikin meni monesti ylitöiksi. Kyllä otti päähän kuulla siinä omaisten haukkumiset vielä päälle. Kaikki teki parhaansa niillä resursseilla mitä oli annettu.

Jos olisin itse maallikkona mennyt ko paikkaan vierailulle, olisin varmasti reagoinut niin kuin sinä. Konkarina voin kuitenkin sanoa, että tilanteet eivät ole aina sitä miltä näyttää. Esim. mummo huutaa vessaan ja kaukainen omainen tulee siitä hoitajille sanomaan. Ko. omainen ei ymmärrä sitä että mummo on dementti ja käynyt pissalla 5 minuuttia sitten. Tai sitten hän on jalaton, eikä vessaan meno enää onnistu. Vieraan silmillä katsottuna vaikutelma on se, että laiskat hoitajat ei viitsi viedä Almaa vessaan.

Eräs klassikko on tämä: "Siellä ne hoitsut taas kansliassa juo kahvia ja juoruaa.." Kyllä, siellä ne hoitsut pitää raporttia ja pitää kahvitauon siinä samalla kun muuten ei ehdi.

T. 15

Vierailija

"Lääkelaskut ovat ylivoimaisia niin isolle osalle sairaanhoitajiakin, että hirvittää.

Tästä on tehty väitöskirjatutkimus Turussa."

Viime vuoden lopusta alkaen kaikki julkisilla työskentelevät sairaanhoitajat joutuvat suoriutumaan lääkelaskuista 5:n vuoden välein tai eivät voi harjoittaa tätä osa-aluetta työssään. Joten jos on ylivoimaista niin eivät koske lääkkeisiin. Muistathan myös että yksikään ei valmistu jos ei saa VIRHEETTÖMÄSTI lääkelaskutenttejä läpi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat