Mistä tahosta voi oikeasti kysyä koulun arvosanojen

Vierailija

oikeellisuudesta? Tai valittaa arvosanoista? Onko se lääninhallitus, opetushallitus vai mikä?



Tiedän leimautuvani koulussa hankalaksi vanhemmaksi, mutta minulle on pienestä asti oikeudenmukaisuus ollut kaiken a ja o. Ja nyt aikuisena lapsen puolia pitäminen.

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

No sehän on aina täysin open omaa subjektiivista käsitystä ja näkemystä asiasta. MUTTA kokeet ei todellakaan kerro kaikkea pienen koululaisne osaamisesta... Kuinka kauan menee aikaa laskemiseen? Osaako muodosta aitse päättelemällä laskun sanallisesta tehtvästä? Meneekö plussa ja miinus herkästi sekaisin? Onko numeroissa kääntyilyä, eli väärin päin olevia numeroita usein.. Kaikki vaikuttaa armas ap kaikkeen matematiikan arvostelussa. Voi olla että opelle on tullut virhe, mutta se tuskin keväällä enää toistuu. Ja oikeesti noilla rasti ruutuun todistuksilla ei ole mitään väliä missään elämän vaiheessa. Meidän koulussa niitä ei edes arkistoida, toisin kuin numerotodistukset.



T:ekaluokan ope

Vierailija

otapa nyt yhteyttä ensin opettajaan ja kysy asiasta!! Mikä aikuisiin ihmisiinkin on mennyt kun ei asioista voi keskustella ja kysyä jos jokin asia ihmetyttää??? Aina ollaan heti valittamassa jonnekin korkeampaan tahoon. En voi käsittää en.

Ei ihme, että nämä muksut jo tosiaan alakoulussa heti sanovat haastavansa open oikeuteen jos määrää/pyytää tekemään jotain joka tuntuu lapsesta epäoikeudenmukaiselta (esim. siivoamaan omat sotkut pulpetin alta kun kerran on siivoojakin...)



Ja jos tosiaan asia on tuonsuuntainen kun kerroit, niin usko pois, että kokeet eivät kerro oppimisesta/osaamisesta koko totuutta. Tottahan ope pääsee koko ajan arvioimaan oppilaan osaamista tunnilla ja on vain hyvä jos on mahdollisuus antaa myös sanallista palautetta/arviointia.



Siis, kysy opettajalta, mihin hän arviointinsa perustaa ihan asiallisesti.



T. Alakoulun ope

Vierailija

Oppilaiden arvioinnille on ops:ssa selkeät kriteerit. On mahdollista vaatia uusi arviointi, jos asia ei etene yrityksestä huolimatta. Siis opettajan pitää pystyä perustelemaan antamansa arvosana todistein opetushallitukselle ja tarvittaessa suoritetaan arviointi uusiksi. Tätä mahdollisuusta ei paljoa käytetä, mutta se on mahdollista.

Vierailija

Odota kevääseen ja katso mihin suuntaan numero menee. Itselläni on onneksi järki kasvanut vuosien aikana ja tajuan, että vain yhdeksännen luokan todistuksella on peruskoulussa väliä. Vanhat numerot häipyvät sitä mukaa, kun uusia tulee.



Oletko muuten tarkistanut opettajalta, että numero on varmasti oikea? Uudet tietokonejärjestelmät tekevät tepposia. Minunkin pojallani oli viime keväänä ylimääräinen teksti todistuksessa, joka vain viivattiin yli.



Oletko pilannut koko joulun murehtimallä lapsesi arviointia? Eikö kannattaisi keksiä jotain parempaa tekemistä?

Vierailija

Esimerkiksi todistuksessa oli maininta, että tarvitset harjoitusta allekkainlaskussa vaikka pojalla oli jokaisessa koekeessa täydet pisteet ja todellakin myös nuo allekkainlaskut oikein. Samoin kirjassa aina kaikki oikein. Tosi outoa, että muka tarvisi harjoitusta. Siis tietysti kaikki tarvii, mutta ei erityisella maininnalla.

Vierailija

toki ne kokeetkin kertovat oppilaan osaamisesta, mutta lähinnä tulee mieleen juuri nämä tapaukset joissa ne eivät kerro koko totuutta :)

Nyt en voi tietää mitä muita kommentteja opella oli mahdollisuus arviointiinsa laittaa (siis mitä muissa rastikohdissa luki), mutta ehkä hän ajatteli, että ei voi ihan täysin laittaa rastia siihen että osaa, jos näyttää siltä että hieman harjoittelua kuitenkin tarvitsee (niin kuin yleensä suurin osa). Skaala voi toki tuossakin olla suuri, tarvitseeko vähän vai paljon harjoitusta.



Opena aattelisin, että suurempaa vahinkoa tekee, kun antaa vaikutelman, että oppilas osaa täysin kaiken, kuin että harjoitus olisi vähän tarpeen, vaikka kaikki ok meneekin. En kuitenkaan puhu nyt turhaan alakanttiin arvioimisesta!! Sillä kyse on vain yhdestä rastista ruutuun ja koulunkäynti on onneksi paljon muutakin.



Tässä nyt on tosiaan vaikea tilannetta tämän kummemmin arvoida, edelleen kehotan vain kysymään opettajalta hänen perustelujaan arvioinnissaan. Luulen että asialle löytyy sitä kautta selitys.

Ja toki voi olla erhedyskin, kun nämä arvioinnit koneella nyt suurimmaksi osaksi tehdään.



20

Vierailija

Eräille sanoisin, että elämä on ihmeellistä ja opettajatkin ovat ihmisiä. Minä puhuin suoraan opettajan kanssa, ei osannut perustella arvosanojaan kun esitin todistuksen ja koearvosanat ja ihmettelin arvosanojen muodostumista.



Lopulta tuli ilmi muiden vanhempien taholta muutakin ja kyseinen opettaja vaihtoi koulua.

Vierailija

On van niin, että aina ei kaikki ymmärrä asioita samalla lailla. Opettaja on voinut tarkoittaa tässä tapauksessa, että poikasi tarvitsee vielä työskentelyssä, ajankäytössä tai ihan mekaanisessa suorituksessa harjoitusta (ehkä käsiala ei ole selkeää, allekkainlaskurivit suoria, numerot ymmärettäviä yms.).



Niin ja koenumerot ei merkitse koko arvosanaa (ei myöskään kotiläksyt). On monia oppilaita, jotka osaavat asioita, mutteivat käyttäytyä oppitunneilla. Ainakin meillä ylästeella käytös merkitsee paljon arvosanoja annettaessa.



Tuli myös mieleen, että jos tämä ap on näin kärkäs jo alkuopetuksen luokilla, niin voi kiesus mitä tapahtuu kun "muru" siirtyy yläkouluun...

Vierailija

Eika ope todellakaan valita mita numeroita se antaa, ma ainakin sanon oppilaalle et laita itelles 10 jos haluat, mul on omat arviot omassa paivakirjassani, huoh

Vierailija

Hyvä, että kotona todistus tarkkaan katotaan.



Mitä tulee valituksiin, niin aina kannattaa edetä alemmalta tasolta ylemmäksi. Tuskin valitatte Keskon pääkonttoriin yksittäisen cm:n kassan asiakaspalvelusta eräänä tiistaiaamuna.

Jos opettaja on tehnyt selkeän virkavirheen (pahoinpitely yms.), niin sillon voi hypätä pari porrasta suoraan. Lääninhallituksessa korkeintaan ottavat yhteyttä koulun rehtoriin, joka sitten kysyy asiasta suoraan opettavalta opettajalta, elleivät peräti käske teitä ottamaan suoraan kyseiseen koluluu yhteyttä.

Eli siis tällaisissa asioissa aina yhteys suoraan opettajaan tai hankalissa tilanteissa rehtoriin. Kukaan muu kuin opettava opettaja ei voi antaa lausuntoa arvioinnin tilasta. Opetussuunnitelmasta näkyy arvioinnin perusta, mutta opettajalla on materiaali, jonka pohjalta oppilas on arvioinnin saanut.

Vierailija

Lainaus:

Esimerkiksi todistuksessa oli maininta, että tarvitset harjoitusta allekkainlaskussa vaikka pojalla oli jokaisessa koekeessa täydet pisteet ja todellakin myös nuo allekkainlaskut oikein. Samoin kirjassa aina kaikki oikein. Tosi outoa, että muka tarvisi harjoitusta. Siis tietysti kaikki tarvii, mutta ei erityisella maininnalla.




Luultavasti todistuksessa on virhe, tai sitten opettaja on tarkoittanut jotain tiettyä asiaa maininnallaan. Jos lapsesi menee esimerkiksi helposti "jumiin" tunnilla ja opettaja on hänen vierellään apuna. Nyt laitat sähköpostiviestin opettajalle ja kysyt asiasta ja sen jälkeen lopetat murehtimisen ja keskityt perheeseesi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat