Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseni opettaja, joka on sellainen vastavalmistunut n. 24-vuotias tyttö teitittelee

Vierailija

aina minua. Olen 33-vuotias, joten en mikään ikäloppu, mutta ilmeisesti open silmissä vanha. Oikeasti mielestäni opelle ei ole minkäänlaista sosiaalista tilannetajua vaan on p****n tärkeä nipottaja. Ilmeisesti luulee antavansa kohteliaan ja sivistyneen vaikutelman tms. Olen jopa sanonut, että ei tarvi teititellä mutta jatkaa vaan....

Sivut

Kommentit (56)

Vierailija

Mikä siinä on, että naisista tulee ihan kauheita joka-asiasta-mätkättäjiä, kun keski-ikä alkaa lähestymään? Mikään ei enää kelpaa ja huumori kuolee kokonaan? Kuinka teidän miehenne kestävät teitä? Mitenkähän voisin itse välttyä keski-ikäistymiseltä? APUA!!!!!!

Vierailija

AIKUINEN. Nämä ikiteinit eivät varmaan millään ymmärrä sitä, itse haluavat naurettavuuteen asti itseään tytöteltävän.

Lainaus:

Johtuu varmaan siitä että näytän vanhemmalta ja käyttäydyn kypsemmin kuin nykyiset ikiteinit. Ei tulisi mieleenikään pahastua teitittelystä, päinvastoin- mielestäni se on vain hyvä asia että viime aikoina olen saanut kohteliasta palvelua johon kuuluu asiakkaan teitittely. Itse teitittelen myös asiakasta sekä minua vanhempia ja melkein aina saan niitä kuulla negatiivista muminaa, joka taas on itseasiassa sitä huonoa käytöstä.

Niin ja mielestäni minusta tuli rouva lapsen myötä (en ole naimisissa).

Vierailija

Opettaja on opettaja, vanhemmat eivätkä lapsetkaan ole opettajan asiakkaita. Opettajan esimies on rehtori, alaisia hänellä ei ole (kouluavustajatkaan tuskin hallinnollisesti opettajan alaisia). Eikä asiakkaita.

Vierailija

on usein asperger-piirteitä. Eli ovat kuulleet, että vanhempia pitää teititellä, eikä heillä ole sitten sosiaalista silmää milloin on soveliasta teititellä.

Esimerkkitapaus: ystävääme toi ensimmäsitä kertaa porukkaamme uuden miesystävänsä, joka oli meitä 10 vuotta vanhempi. Eiköhän eräs tyyppi sitten teititellyt koko illan tätä "vanhaa" miestä:DDDDDD Oli kyllä vaivaannuttavaa...

Vierailija

ei asiakkaita.

a musta on ihan ok, että opettaja insistoi käytöstavoista näinkin helpossa jutussa kuin teitittely. Kyllä mäkin odotan, että mua teititellään!

Lainaus:

Asiakashan se on aina tavallaan ylempi. AIka jäykkis ope kyllä, en haluaisi moista tiukkista lapselleni.

Vierailija

Useilla kielialueilla teitittely on edelleen osa nykyaikaista kieltä ja sitä käytetään virallisissa tilanteissa, vanhempien ihmisten seurassa ja etenkin kun puhekumppania ei tunneta. Lähes lokainen espanialainen nuori teitittelee isovanhempiaan jne.

Suomessa teititellään armeijassa ja sieltä opittuna se on ihan hyvä tapa monissakin tilanteissa.

Vierailija

Jos ei lapsesta pitäen ole tottunut teitittelymaailmaan niin varmaan voi kokea se oudoksi ja epänormaaliksi aikuisena. Sen sijaan jos jo lapsena oppii että se on kohteliaisuuden muoto niin aikuisenakin pitää sitä sellaisena eikä koita löytää siitä piilotettuja muita merkityksiä.

Vierailija

Mikset halua olla nainen? Kun kerran olet nainen etkä mikään tyttö. Inhottaa kun ihmiset ei halua olla aikuisia vaan jotain ikiteinejä koko elämänsä.

Lainaus:

Sehän vain tarkoittaa nuorta naista ja nykyäänhän palvotaan nuoruutta. Sen sijaan teitittely tarkoottaa vain,joko, että teitittelojä haluaa olla viileän etäinen tai pitää toista vanhana.

Vierailija

Lainaus:

Eli ruotsiapuhuvat ovat te ja sinä suomeapuhuva olet sä.

...joissain tapauksissa myyjillä on vain niin paljon heikompi suomenkielentaito ettei teitittely suomeksi vaan onnistu. Näitäkin on ja ihan pk-seudulla. Yksi ystäväni vaikuttaa aina välillä ulkopuolisten silmissä tosi nuivalta johtuen jostain sanamuodoista mitä hän käyttää mutta kun oikeasti hänellä on vaan tosi heikko suomenkielentaito.

Ja sama ongelma se voi olla toisinkinpäin. Minä olin nuorempana myyjänä ns. "paremmassa paikassa" ja harmitti kyllä tosi paljon kun en voinut olla ruotsiksi yhtä auttavainen kuin suomeksi ja tämä vain siksi että sanavarastoni oli auttamatta liian pieni siihen että olisin palvellut yhtä hyvin ruotsiksi kuin suomeksi.

Vierailija

Teitittely herättää ristiriitaisia tunteita, koska se erottelee väkisinkin ihmisiä eri arvostusluokkiin. Jokainen vetää jonnekin rajan keitä teitittelee ja keitä ei, esim. lapsia ei kukaan suomeksi kyllä teitittele, ja kun ihmisten teitittely/sinutteluperusteena on vaihtelevasti ikä, vieraus, asiakkuus, suhteen kylmyys vs. lämpimyys, arvostus, korkea-arvoisuus, auktoriteetti, tiukkapipoisuus, mukava ihminen vs vaikea ihminen, rentous, toivomus että häntä itseään teititellään ym. , niin kuin tästäkin ketjusta hyvin näkyy niin johtopäätökset mitä puhuttelumuodon valinnasta vedetään ei ole aina ne toivotut.

Se on politiikkaa :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat