Miehen kanssa sovittiin, että kun täytämme 40 vuotta

Vierailija

sen kunniaksi lähdemme viettämään uutta vuotta Sydneyyn. Se on mun pitkäaikainen haave. Toivottavasti toteutuu!

Kommentit (14)

Vierailija

Meillä on haaveissa viettää 40v bileitä mökillä. Siinä on vaan sellainen pikku mutta, että pistettiin mökkirahat juuri asuntolainan lyhennyksiin ja tämä talous on nyt tämmöistä mitä on, niin saas nähdä pitääkö kutsua vieraat varastolle juhlimaan ;-)

Vierailija

Itse hoidan, sillä en halua maksaa välikäsille. Käytännössä käytän halvimpia mahdollisia keinoja sijoittaa, sillä en halua, että joku muu vie vaikka 2% tuotosta.

Suorat osakesijoitukset teen Nordnetin kautta. Sitten rahastoihin laitan Seligsonin kautta. Melkein turhankin helppoa puuhaa. Ensin tietty tarvitsee avata osakkeita varten arvo-osuustili (käytännössä tarvitsi kopion henkkarista) tai Seligsonille avata asiakkuuden, mutta on kyllä tosi helppoa.

Olen tehnyt itselleni täydellisen sijoitussuunnitelman, johon on tarkoitus laittaa 250 euroa kuussa (ja mieheltä toinen samanmoinen) ja käytännössä ostamme osalla osakkeita tai osakerahastoihin ja osalla laitamme korkorahastoon, riippuen siitä, että missä indeksit on menossa. Kun ideksit on matalalla, menee suurempi osa tuosta 500 eurosta osakkeisiin ja pienempi osa korkoihin ja tietty päinvastoin. Tällä on siis minulla tarkoitus saada aikaan sen, että ostan eniten osakkeita kun hinnat ovat alhaalla. Pohjalle ei pysty edes ammattilaiset osumaan kuin jollain Hannu Hanhen tuurilla.

Tämän sijoitustoiminnan lisäksi tarkoitus on myös säästää. Käytännössä tarkoitus on säästää mökkiä varten vähitellen ja samoin myös taloyhtiön tulevia remontteja varten. Sitä en ole vielä päättänyt, että mihin nuo rahat laitetaan, mahdollisesti joihinkin määräaikaistalletuksiin, kun rahaa on järkevä määrä.

Ja pieni hullu osa minusta haaveilee "pahanpäivänvaran" hommaamisesta. Voisin ostaa vaikka jokaiselle perheenjäsenelle kultakolikon. No, mutta kaikkeen ei rahat riitä, mutta katsellaan.

Vierailija

Alle 2000 €/hlö selviää hyvin ja halvemmallakin jos haluaa oikein säästeliäästi matkustaa. Siis tämänhetkisillä hinnoilla, eihän sitä tiedä miten hinnat muuttuvat vuosien varrella.

Lainaus:

aika monta tonnia varmaan Sydneyn reissuun sais varata, varmaan 5 tonnia per naama

Vierailija

Siis tuo ihan ap:n viesti.. :)

Meillä oli sama päätös mutta se oli aikoinaan että kun tulee vuosi tuhat täyteen.. eli v. 2000 lähdimme Australiaan.. aivan mahtava paikka!!

Me tehtiin sellainen matka, että aluksi matkustettiin muutamaksi päiväksi Singaporeen ja Balille Indonesiaan kun ne välilaskut olisi joka tapauksessa tulleet.. ja sit Sydneyhin... Ja matkattiin vielä bussilla Brisbaneen... se oli aivan MAHTAVA reissu!! Varatkaa kunnolla aikaa!!

Vierailija

Miten olet hoidellut sijoituksia? Oletko itse vai onko pankissa joku, joka hoitaa puolestasi? Paljonko laitat kk:ssa rahaa? Kiinnostaa asia, mutta tietoa ei tarpeeksi.

Vierailija

Olen tässä elämässä sen mammonan arvon tai arvottomuuden taatusti jo kokenut useitakin kertoja. Myös se, että johonkin juttuun ei halua ottaa lainaa, on osittain myös mammonan palvontaa, joten voi hyvinkin olla että joku vuosi tässä vaan otetaan ja sipaistaan se mökki velkarahalla. Samaa sopii miettiä muidenkin, että jos joskus haluaa toteuttaa unelmiaan, niin sitä voi tehdä joskus velkarahallakin. Toisaalta on tainnut viime aikoina enemmäkin olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että niitä haaveita on toteutettu heti eikä sitten kun niihin on säästetty rahaa.

Minä olen vain kiinnostunut talousasioista, mutta se ei tehne minusta mammonan perässä juoksijaa vaan lähinnä taloudellisesti tiedostavan ihmisen.

Vierailija

Musta on kivempi olla velattomana ja odotella hiukan, että rakennuskustannukset laskee ja mökin rakentajiksi saa parempaa porukkaa.

Tokihan me lainaa saataisiin vaikka heti saman verran kuin oli, mutta jotenkin ei tee mieli ottaa ja mieluummin tulee säästettyä mökkiä varten ja pistettyä rahaa osakkeisiin, jotka sen sijaan nyt näyttävät halvoilta.

Kuinka sinä sitten olisit tehnyt?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat