Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikeuksia löytää hyvä lasten- ja kodinhoitaja

Vierailija

työ motivaatio ja työssä viihtyminen on kiinni esimiehestä. Hyvä johtaminen on siis a ja o. Jos esim. pompotat henkilöä miten sattuu, tehtävänkuva on epämääräisesti laadittu, työajat ei ole selvät, et arvosta työntekijää tai hänen yrityksiään, perehdyttäminen työhön on heikkoa jne. niin ei kukaan fiksu tuollaista paikkaa ota. Nuo kaikki on työnjohdollisia asioita. Ehdotan, että mietit nämä asiat.

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

perheestäsi ja toimenkuvasta enemmän? Tiedän sitten tammikuussa etsiä hakemusta työvoimaviranomaisen sivustolta... siitä, vastaanko hakemaasi, en tosin tiedä!

Vierailija

Haen lasten- ja kodinhoitajaa Helsingistä. Töitä olisi vaihdellen 20-35 tuntia viikossa, välillä ehkä vähemmänkin. Hommiin kuuluisi lapsenhoitoa, kissojen laatikoiden siivoamista, ruuanlaittoa, pyykinpesua, siivousta jne. ihan tavallisia kotitöitä.

Palkkaa voisin maksaa 1300 euroa kuukaudessa - jopa niinä kuukausina, kun tunteja olisi vähemmän. Tarpeeksi hyviä hakijoita ei vain löydy. Missä vika, palkassako?

Kuinka paljon te odottaisitte palkkaa tällaisesta työstä?

Vierailija

Lainaus:

mutta täytyy sanoa, että kartan perheitä, joissa toinen vanhemmista pyörii kotona päivisin. Se koettelee työsuhdetta, sillä jompi kumpi on aina jossain välissä toisen tiellä tai sotkemassa suunnitelmia. Näin ollen en hakisi paikkaasi, vaikka tarjoaisit 2500 euroa. On hyvin mahdollista, että ammattimaisempi kodinhoitajaväki karttelee ilmoitustasi juuri em. syistä.

Hyvä kun sanoit. Pitää sitten jotenkin miettiä uusiksi tää kuvio. Harmillista, että tarvitsemamme työmäärä vaihtelee viikottain niin paljon. En haluaisi maksaa kahtatuhatta euroa ihan tyhjästä, mutta jos maksan tuntipalkkaa, niin pienellä tuntimäärällä ei paljon tienaa.

Täytyy nyt sitten pohtia, että miten tämän homman saisi hoidettua paremmin.

ap

Vierailija

Okei, jos palkassa on ongelma, voin nostaa sen vaikka 2000 euroon kuussa. Työkkärissä sanottiin, että 1300 e osa-aikaisesta kodinhoidosta on hyvä palkka, vaikka itse pidänkin palkkaa tosi pienenä.

Suurin osa hakijoista on ollut kotiäitejä, jotka nyt sitten hakevat töihin esim. 8 kotivuoden jälkeen. Sori, jos olen nirso, mutta en todellakaan palkkaa tuollaista ihmistä.

Sitten on vastavalmistuneita lähihoitajia ollut jonkin verran - ei kiitos. Lisäksi on viime kevään ylioppilaita, jotka ei ole päässyt opiskelemaan. Ei sellaisia.

Olen haastatellut muutaman vanhemman rouvan. Kaksi oli fyysisesti liian huonossa kunnossa. Yksi tupakoi selvästi. Yksi oli liian suttainen ja epäsiisti.

Nostan palkan nyt sitten 1700 euroon ja katson, löytyykö sopivampia meidän tarpeisiin.

ap

Vierailija

ja kumminkin vaadit kodinhoitajaa olemaan päivystysvalmiudessa 24/7, jolloin toista osa-aikatyötä on mahdoton ottaa vastaan lisätienestin toivossa

Vierailija

ns. vialla? 30 hakemusta tuollaiseen tehtävään on paljon, samoin neljä haastattelua ilman palkkausta! Mitä sinä odotat saavasi?

Sille, joka kommentoi palkkaa; vajaasta työviikosta, jopa puolikkaasta, 1300 euroa on ammattilaisellekin paljon. Eri asia on, paljonko on liikkeellä hakijoita, jotka haluavat tinkiä tunneista ja samalla palkastaan.

Vierailija

Joten SUN käytöksestäsi sen on pakko johtua!

Lainaus:

Hakemuksia on tullut kolmisenkymmentä, joista vain neljää olen haastatellut. Nämä neljä olisi kaikki ottaneet työpaikan vastaan, mutta itse en halunnut heitä palkata. Kukaan ei ole vielä edes töihin asti päässyt, joten kyse ei voi olla mun käytöksestä.

ap

Ne sanoo ottavansa työpaikan vastaan, koska muuten ne saa työkkäriltä karenssia. Kuitenkin, koska sun vaatimukset on selvästi liikaa (palkkaan nähden), ne tekee jotain, mikä saa sut olemaan palkkaamatta heitä.

Itse en sitoutuisi tekemään 25-35 tuntia viikossa töitä 1300 eruon palkalla. Työ tuntimäärä estäisi kuitenkin käytännössä toisen työn etsimisen ja tekemisen ja silti tuolla 1300 eurolla ei oikesti elä. Esim kouluavustajan palkka on 1700 kuussa. Siitä pitäisi lähteä. Lisäksi se, että tuntimäärä vaihtelee kymmenellä viikotain kertoo siitä, että odotat ihmisen pomppivan tahtosi mukaan juuri ennalta varoittelematta. Hänen pitäisi siis päivystää kotona se 40 tuntia viikossa joka päivä, voimatta tehdä omia suunnitelmia, siltä varalta että sinä tarvitsisit häntä. Kuitenkaan et maksa siitä odottamisesta...

Vierailija

Millainen hoitaja on teille sopiva? Oletko ollut esim. puistossa lasten kanssa, olisitko siellä tutustunut johonkin äitiin, jonka tunnet ja joka voisi tulla oman lapsensa kanssa teille töihin?

Minkä ikäisiä lapsia teillä on? Terveisin alalla ollut.

Vierailija

ai siis miksi et palkkaa kotiäitejä periaatteesta? Hehän juuri ovat olleet kotona ja tietävät käytännössä mitä se kodin ja lastenhoito on. Noi muut vielä jotenkin ymmärrän tyyliin ylioppilas joka ei sitten ehdikään olla kauaa kun pian lähtee opiskelemaan, mutta siis kerropa meille SUN ideaali hakijasi. Millainen pitäs olla?!

Vierailija

Lainaus:

työ motivaatio ja työssä viihtyminen on kiinni esimiehestä. Hyvä johtaminen on siis a ja o. Jos esim. pompotat henkilöä miten sattuu, tehtävänkuva on epämääräisesti laadittu, työajat ei ole selvät, et arvosta työntekijää tai hänen yrityksiään, perehdyttäminen työhön on heikkoa jne. niin ei kukaan fiksu tuollaista paikkaa ota. Nuo kaikki on työnjohdollisia asioita. Ehdotan, että mietit nämä asiat.

Hakemuksia on tullut kolmisenkymmentä, joista vain neljää olen haastatellut. Nämä neljä olisi kaikki ottaneet työpaikan vastaan, mutta itse en halunnut heitä palkata. Kukaan ei ole vielä edes töihin asti päässyt, joten kyse ei voi olla mun käytöksestä.

ap

Vierailija

ja sellaista ei ihan vähällä löydy. Olisiko helpompi joko olla vielä puoli vuotta kotona opiskelematta tai hakea vauvalle pk-paikkaa ja lopettaa imetys? Siivousfirmoilta voi sitten ostaa niitä siivous- ja kodinhoitopalveluja.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat