MAALIS'05 Tammikuu 2009

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Oikein hyvää uutta vuotta kaikille!!!

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

kuten huomaatte, mie olen vielä kotona. Eilen oli vieläkin lämpöä, mutta nyt näyttäisi, että on ensimmäinen kuumeeton päivä. Kyllä tässä on sairastettukin. Miulle kävi vain niin, että miun työsopimus ei alakaan 2.1 vaan nyt huomenna 9.1. Olin harmissani, että sairastelut meni omaan piikkiin..mutta onneksi sitten soitin liittoon niin saankin päivärahan näiltä päiviltä. Kävin tuossa äsken työkkärissä hoitamassa asian. Tuli parempi mieli. Olin kovin suruissani, kun enhän mie tälle prkleen taudille mitään voi.

Huomenna mekin saamme aloittaa arjen. Kyllä täälläkin sitä odotetaan, kun on neljän seinän sisällä oltu. Meillä Mimmi ei taas oikein tykkää mennä nukkumaan. Hyvä idea nuo tarrat, mekin voisimme ottaa ne käyttöön. Muutenkin seesteinen aika on nyt ohi ja Mimmi ottaa kovia kievareita ihan mitättömistä asioista. Tyttö huutaa meille naama punaisena kädet puuskassa ja sitten menee omaan huoneeseen ovet paukkuen. Kohta sitten tulee pyytämään anteeksi ja "olen niin pahoillani". Ei saisi toisen suurille tunteille nauraa, mutta välillä meinaa pokka mennä =). Mitään pettymystä tai odottelua ei kestä. Moona sitten matkii tietysti joka asiasta.

Pitkän loman jälkeen on neideillä ollut hieman vaikeaa jäädä hoitoon. Tytöt on tänään toista päivää. Hyvä nyt taas harjoitella lyhkäsillä päivillä. Huomenna sitten alkaa tosi aikaiset herätykset.

Tällaista meille. Menen syömään aamupalan ja sitten luen sängyssä päivän lehden. Lepotuokion jälkeen imuroin, käytän koiran ja sitten saakin mennä hakemaan tyttöjä ja mennään muskariin. Mitähän siitä tulee tauon jälkeen..

Tuulia

Vierailija

Ei miulla mitään asiaa, vaan odotellaan sitä aurinkoa ja lämpöä!! Kyllä se mieliala sitten alkaa taas nousemaan!!

Me leivottiin tuossa mustikkamuffineita. Oli hyvää ja herkullista. Tytöt oli oikeita kokkikolmosia ;), näkisittepä nuorimman neidin kasvot.

Eipä muuta! Heissan!

Tuulia

Vierailija

Kalamamille vastaan minäkin. Että miehän olen tämä ikuinen painon pudottaja/ tarkkailija. Ja miulla on edelleen ne 2kg, mitkä ei lähe niin ei lähe. Mutta mukana ollaan silti.

Kiitos noista leikkijutuista. Mie oon miettinyt taas että oonko mie huono äiti, kun en jaksaisi leikkiä. Olen nyt luvannut, että pikku kakkosen jälkeen on koko perheen leikkihetki.

Mimmi tuottaa noilla yöunillaan päänvaivaa. Illat menee nyt ihan ok, mutta yöllä Mimmi herää siihen johonkin painajaiseen. Viime yönä klo 2. Sitten hän kärtti, huusi, itki valitti, että haluaa äidin viereen. Se kun ei onnistu, niin hän sitten huusi tunnin. Lopulta hiljeni, eikä tänään ole asiasta puhunut. Hän on nyt saanut 6 tarraa nukkumaan käymisestä, ja tänään yllätin sitten uudella mekolla ja lettukesteillä. Kerroin ja kehuin, että on niin hienosti käynyt nukkumaan. Siihen Mimmi, että hän haluaa antaa minulle yllätyksen. Sanoin, että paras yllätys ja mikä tekisi äidin tosi onnelliseksi, että nukut kiltisti koko yön omassa ihanassa sängyssä, ilman huuteluja. Saas nyt nähdä miten ensi yö menee.

Suohomppelin galluppiin..että meillä myös likat nukkuu pk:ssa. Kotona sitten ei, mutta huilata täytyy. Menevät sitten itse päivällä nukkumaan, jos niin kovin väsyttää.

Tämmöttis meille kuuluu. Nyt mie meen pitkällee hetkiseksi.

Tuulia

Vierailija

Moi,

mekin sairastetaan. Neidille iski vesirokko tiistaina. Eihän siinä mitään, mutta ensi viikolla piti lähteä etelään. Mies ja poika eivät ole kumpikaan sairastaneet vesirokkoa, joten olisivat sitten sairastuneet reissussa, eikä takaisin tullessa olisi päässyt koneeseen (varmistettiin matkatoimistosta). Jouduttiin siis perumaan reissu, ja sitä märehtiessä meni muutama päivä. Tänään kuitenkin varattiin uusi reissu maaliskuulle ja nyt taas elämä hymyilee :) Neiti on kärttyinen kuin mikä, mutta aika lievä onneksi taitaa tauti olla.

Ja tulipa lisäaikaa painonpudotukseen ennen kesävaatteisiin änkeytymistä :)Vuoden alusta olen saanut karistettua sellaiset 2,5 kg, ja vielä olis semmonen 6 kg edessä. Olo kyllä tuntuu nyt jo paljon kevyemmältä ja sellaiset vaatteet, mitkä ei oo aikoihin mahtuneet päälle, mahtuu taas. Mutta vaikeeta on!

Eipä mulla muuta ihmeellistä. Kotiviikonloppu meilläkin on edessä (sattuneesta syystä). Mutta mukava niin.

Nyt katsomaan Meandin uutta vaatemallistoa ja varaamaan jo valmiiksi hotellia Madonnan keikkaa varten :) Vielä kun onnistuisi saamaan liput...

Kivaa viikonloppua!

P

Vierailija

Ja terveisiä etäpäivältä! Ei siis tarvinnut vielä tänään lähteä junailemaan kohti pääkaupunkia ;-) Mulla on lapsetkin kotona, kun Saana on yskässä ja nuhassa (ei tosin kuumetta) ja päätin jättää kotiin, jos vaikka menis sitten ohi, kun lepää päivän kotona. Nuuttikin halusi sitten jäädä kotiin (kun ei kuulemma halua nukkua päikkäreitä hoidossa - hyvät syyt...), ja ajattelin, että jääköön nyt, kun ensi vuonna ei sitten enää pysty, kun on koulussa. Täytyy käyttää nyt tänä keväänä nämä vapaamahdollisuudet tarkkaan hyväksi.

Viikonloppu meni tosi leppoisasti. Oltiin ihan leppoisasti lähinnä kotosalla. Lauantaina käytiin luistelemassa, Saanakin oli elämänsä ekaa kertaa luistimilla. Oppi yllättävän nopeasti pysymään pystyssä ja vähän luistelemaankin - ilmeisesti se, että on jo vähän vanhempi ekaa kertaa luistellessaan, auttaa siihen, että vartalon hallinta on parempaa ja luistelukin helpompaa. Nyt pitää vaan oottaa ton flunssan ohimenoa, niin mennään sitten uudestaan.

Lauantain ohjelmaan kuului myös siivousta ja saunomista, eli ei mitään ihmeellistä. Eilen oltiin sitten yhden kaveriperheen lapsen synttäreillä, ja minä pääsin taas pitkästä aikaa bodypumpiinkin (teki tosi hyvää).

Nyt on siis mieliala huomattavasti parempi kuin perjantaina ;-)

Täällä sataa lunta, kivaa! Vois vaikka päästä hiihtämään lähiaikoina. Pakkasta on mukavat 4,5 astetta. Ei ehkä uskalla kyllä tänään tuon neidin kanssa lähteä ulos, mutta kiva silti, että on talvinen ilma.

Tällä viikolla ohjelmassa ei ole ihmeempää, eli normaalia töissäoloa. Tänäänkin koetan saada tehtyä töitä, vaikka nuo lapset tuossa vieressä ovatkin. Saas nähdä, kuinka käy...

Jahas. Jos siis jatkaisi duuneja...

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Terhi & muksut

Vierailija

Uusi vuosi vaihtui meillä rauhallisesti. Olin aattona töissä klo 21 asti. Annettiin lasten valvoa pidempään, että sain heidän kanssa hetken viettää aattoiltaa. Leikittiin ja annettiin heille herkkuja. Niitä mutustelivat onnellisina. Lapset laitettiin nukkumaan noin 22.30 ja itse menin tuntia myöhemmin. Uuden vuoden aloitin työnteolla eli oli heti töitä 7.00 alkaen...

Teittekö jotain uuden vuoden lupauksia? Mä taas kerran ajattelin, et rupeaisin syömään terveellisemmin ja liikun enemmän. Olenkin nyt viimeisen viikon aikana liikkunut enemmän mutta tuo syöminen...ei nyt niiin terveellistä ole. Ja tänään tulee vieraita niin tulee taas herkuteltua. Lasten hoitaja perheensä kanssa tulee meille ihan pikapuoliin. Eivät ole meillä ennen käyneet vaikka Henri on ollut hoidossa jo 9 kk. Tää hoitotädin poika on Henrin paras kaveri : )

Olen tosi onnellinen kun sain jo kesätöitä ensi kesäksi! Tää onkin mun viimeinen kesä opiskelijana!!! Pääsin sinne vanhaan tuttuun kesätyöpaikkaan eli menen Yliopistolliseen sairaalaan sydänosastolle sairaanhoitajan sijaiseksi. Olen kesällä yhtä työharjoittelua vaille valmis sairaanhoitaja mutta en siis voi ihan kaikkea tehdä eli en voi antaa suonensisäisiä lääkkeitä mutta muuten kyllä voin tehdä kaikenlaista. Paljon pitää sydänasioita opiskella ennen kesää mutta ehtiihän tässä vielä. Raskas kevät on tulossa opiskelujen suhteen joten en paljoa pysty tai jaksa keikkailla mutta hiihtolomaksi ja pääsiäiseksi menen varmasti töihin. Hiihtolomaksi olen jo töitä kysynyt. Ihana kun opiskelee alalla, jossa töitä riittää.

Eeli on oppinut hurjasti uusia sanoja. Joka päivä tulee ainakin yksi uusi sana. Tänään sanoi ensimmäistä kertaa ammu (=lehmä) ja ankka. Nopeammin on oppinut kuin Henri aikoinaan mutta niinhän monesti toinen oppii kaiken nopeammin. Nyt sanoo noin 40 sanaa ja muistaakseni neuolassa 1,5 v tarkastuksessa riitti, että joitakin sanoja tulee. On ihana seurata pienen kehitystä : )

Ai niin, Miuqun perheelle hurjan paljon onnea uudesta tulokkaasta!!!! Tule kertomaan, miten teillä on vauvan kanssa mennyt.

Tuulialle pikaista paranemista! Et sitten päässyt tänään uuteen työhön???

Nyt meen siivoamaan vielä keittiön ja sit vieraat jo tulee.

Kalamami, Henri ja Eeli

Vierailija

Ihan googlen kautta pääsee hyvin liikkeelle; mä taisin aloittaa hakusanalla kikhernesalaatti.. Mun suosikkiblogit ovat vegemisiä ja pastanjauhantaa. Yleensä näissä blogeista löytyy vinkkilista muista blogeista. Ja koukussa ollaan!

-kua-

Vierailija

Mekään ei oikein olla lihan ystäviä, niin laitatko jotain nettiosoitteita mistä löysit uusia ohjeita? Onko siulla miun sähköpostiosoitetta, niin sinne? Tänne ei varmaan saa laittaa? Tai facebookkiin? Löytyy miun nimellä.

Me kyllä syödään lihaa, jos sen on joku muu valmistanut ;) Harvoin siis meidän kaapista punaista lihaa löytyy.

Tuulia

Vierailija

Tänään ei kyllä jaksais mitään. Harmittavaa kun maalisneitikin kärsii omalta osaltaan äitinsä univajeesta. Ei jaksa mitään touhuta eikä pihalle mennä :/

Meil on nyt koko tää kuukausi ollut tosi risaisia öitä takana. Viime yönä pikkuneiti nukkui 24-05 ja lopun aikaa vaan rätkytti.

Alkaa keinot loppumaan. Joka ilta laitetaan petiin klo 21, yleensä nukahtaa suht helposti mut viime yönä vasta puoliltaöin. Jatkuvaa öhräämistä ja pyöriskelyä ja sit viideltä konttaili pitkin sänkyä jne. Otin viereen mutta ei sekään auttanut. En tosiaan enään tiedä mitä tekisin! Sänky siirrettiin omasta huoneesta meidän huoneeseen mutta ei sekään tunnu auttavan. Kylässä nukkui kyllä hyvin mutta ei kotona.

En muista kerroinko mutta maalisneidinkin hoitoasiat järjestyi. Kuukauden päästä olis sit töihinlähtö jo lähellä. Oi voi tätä ajan kulua!

Eipä tänne kummempaa, sori, taisi tulla valitusvirsi!

Vierailija

Näin uuden vuoden kunniaksi ajattelin saada itsestäni sen verran irti, et kirjoitan muutaman sanasen meidän kuulumisia.

Joululoma meni meillä juhliessa, ensin oli Olivian kastajaiset, sitten joulu, meidän isän kuuskymppisjuhlat ja vielä uusi vuosi. Viimeinen jäi kyllä jo melkein huomiotta. Ei näin vanhana enää jaksa :) Paukuteltiin kyllä rakettejä ja lapset sai herkkuja.

Meillä arki alkaa taas rullaamaan, saa nähdä miten alkaa mennä... Meillä kun nuo lapsukaiset on niin kovia tappelemaan keskenään, että jatkuvasti saa olla välejä selvittelemässä. Ovat osa-aikaisesti päivähoidossa, mutta kauhee homma aina menemisessä ja tulemisessa. Kolme lasta täytyy pahimmillaan pukea ja riisua kauheista toppauksista, kun 1,5 kilometriä matkaa joka mennään rattailla.

Me pidettiin Eeliä ja Oonaa erillään joululomalla ja silloin ei ole kummankaan kans mitään ongelmia. Mä en enää tiedä mitä voitais tehdä noiden riitapukarien kanssa... Riidat aiheuttaa pääosin Eeli joka vie Oonalta lelut ja lyökin välillä ihan syyttä. Oonakin on alkanut jakaa piruutta ja käy tekemässä samoin Eelille, mutta se on harvinaisempaa.

Teistä joku taisi olla päiväkodissa töissä, joten kysäisen jos jollain olisi tietoa: Kertooko päiväkodin hoitajat, jos havaitsevat noin pienellä jotain epänormaalia? Ylivilkkautta, keskittymisongelmia ym?

Eeli on nimittäin aina ollut vähän "ongelmallinen", varvastamisen takia sitä tutkittiin jo pienenä mutta varvastuksen loputtua jumpan myötä ei enää jatkettu tutkimista. Mielestäni Eeli ei ole ihan normaaleissa määrin vain vilkas lapsi vaan käytös menee jotenkin yli aina välillä. Päiväkodin keskusteluissa ei ole kuitenkaan tullut esille mitään erikoista.

Joululomalla Eelikin oppi hiihtämään, harmitteli kovasti, kun tultiin takaisin Vantaalle eikä ole lunta.

Oona taas on ihan normaali kiukkuinen itsensä =) Ihana tyttö se on, tällä hetkellä taitaa vaan uhmakausi olla taas valloillaan, kun päivät meinaa olla yhtä kiukkua vain. Oona onneksi leppyy yhtä nopeasti kuin suuttuukin. Ja imetysleikit on meilläkin in. Samoin kaikki muu vauvoihin liittyvä.

Olivia on nyt kohta 4 kuukautta ja on ollut tosi kiltti vauva. Naureskelee vain hereillä ollessa ja nukkuu vielä tosi paljon.

Suurimmaksi osaksi meidän perhe-elämä on ihanaa, mutta tuo Eelin käyttäytyminen tuo välillä harmia. Töihin tuskin palaan vielä vuoteen, viihdyn hyvin kotona ja Tämä on kuitenkin viimeinen äitiysloma niin aion ottaa siitä kaiken irti. Lapset on kuitenkin vain kerran pieniä.

Rosa, Eeli, Oona ja Olivia

Vierailija

Nolo tilanne tänään kaupassa: Olin maksamassa pankkikortilla isoa kasaa ostoksia, kun kassaneiti huomautti, että kortti ei kelpaakaan... Samassa pälkähti sitten päähäni, että korttihan meni vanhaksi vuoden vaihtuessa. En sitten ollut tajunnut, että tosiaan vuosi on vaihtunut ja olisi pitänyt ottaa uusi kortti käyttöön... No, onneksi oli toinenkin kortti mukana ja tilillä rahaa, joten sain ruuat ym. maksettua - ja kotona otin sitten uuden kortin heti laatikosta lompakkoon ;-) No, sattuuhan näitä. Uusi kortti tuli niin aikaisin, että ajattelin, että ehdin vaihtaa sen myöhemminkin, ja näin sitten kävi ;-)

Vuoden vaihtaminen meni meillä tosi kivasti. Meillä oli siis useampia lapsiperheitä kylässä. Lapset viihtyivät keskenään mainiosti, eivätkä edes riehuneet hirveästi. Aikuisillakin oli kivaa ;-) Lapset ja osa aikuisista kävi katsomassa rakettien ampumista naapurustossa, minä jäin Saanan ja parin muun kanssa kotiin. Sitten lapset valoivat tinat. Vanhemmat lapset saivat valvoa puolille öin, Saana laitettiin nukkumaan jo aiemmin. Aikuisetkin simahtivat heti puolen yön jälkeen, joten rauhallista menoa oli.

Nyt olisi miehellä vielä huominen vapaata, minulla loppiaiseen asti. Kumpaakaan ei huvita työhönmeno YHTÄÄN... Lomailua olisi kiva jatkaa. Mutta kaipa se taas siitä. Lapset kyllä jo kaipailevat hoitoon...

Sellaista tänne. Jatkamme siis vielä hetken lomailua ja nautimme oman kodin rauhasta ja perheen seurasta. Mukavaa alkanutta vuotta kaikille!

Terhi&muksut

Ps. Rosalle piti sanoa, että tuo kiusaaminen ja tappelu on niiiiiiiin tuttua. Meillä lapset ovat välillä niin rasittavia, kun eivät muuta teekään kuin riitelevät. Mutta nyt on onneksi jo niitäkin aikoja, että leikkivät yhdessä ihan kivasti - toivottavasti ne hetket lisääntyvät jatkossa.

Vierailija

ei meilläkään leikitä. Mä saatan mennä hetkeksi Kaisan huoneeseen katselemaan jotain leikkiä ja sitten suostun syömään/juomaan, kun Kaisa on kattanut pöydän ja tehnyt leikkiruokaa. Mun mielestä leikki on nimenomaa lasten työtä, ei aikuisten.

Kaisa nukkuu tarhassa päiväunet ja usein myös lauantaisin kotona. Pitkillä lomilla päiväunet jää pois, ja sitten rytmiin pääseminen kestääkin aikansa. Joulusta ei olla vieläkään palauduttu, Kaisa nukahtaa 21-22 välillä ja herää kuuden jälkeen. Eikä kuulemma päivälläkään nuku pitkään ja herää itsekseen. Arvatkaa vaan asuuko meilläkin känkkäränkkä..

Tarrasysteemi auttaa totisesti, mutta on jotenkin tuskastuttavaa, kun huomaa että lahjonta on taas kerran ainut konsti. Vai pitäiskö sitä kuitenkin kutsua kannustamiseksi, niin ei tulis niin huono omatunto.

Meilläkin odotetaan syntymäpäiviä ja ollaan vakuuttuneita, että silloin saadaan jouluna saamatta jääneet lahjat. Huoh sitä lapsen uskoa. Kaipa meidänkin on kaverisynttärit järjestettävä, kun muutkin tarhakaverit niitä jo 4-vuotispäivien kunniaksi järjestävät.

Meillä käynnistyy töissäkin painonpudotuskampanja. Mä en ole motivoitunut painon pudottamiseen, vaikka noita ylimääräisiä ympärilleen onkin tullut kerättyä. Koitan saada tsemppihengen päälle, siihen asti seuraan kateellisena sivusta.

Mukavaa loppuviikkoa,

kua ja Kaisa

Vierailija

Onpas pinossa ollut hiljaista! Nostetaan nyt edes vähän. Ja tulkaahan kertoilemaan viikonlopun aloituskuulumisia!

Meillä viikko on mennyt normaalisti. Saana oli maanantain poissa hoidosta, kun oli puolikuntoinen, mutta flunssa meni ohi sitten sen kummemmitta eli oli tiistaina jo hoidossa.

Tänään käytiin Saanan kanssa silmälääkärissä, kun halusin tarkistuttaa, karsastaako neiti ja onko näkö kunnossa. Minusta kun silmät ovat välillä "vinksallaan", ja telkkariakin pitää aina katsella niin läheltä. No, kaikki oli kunnossa ja karsastuskin vain minun päässäni... Ei siis oikeasti karsasta. Saattaa kuulemma johtua esim. lapsen leveämmästä nenänselästä, joka aiheuttaa optisen harhan karsastuksesta. Näkökin oli oikein hyvä, itse asiassa parempi kuin yleensä tämänikäisellä, mikä kyllä sitten ennustaa sitä, että vanhempana tulee likinäköä (yleensä lapsilla on tässä vaiheessa n. +1-näkö). Mutta se oli ennustettavissakin, kun sekä minulla että miehellä on silmälasit. Mutta kaikki siis kunnossa, ja neiti oli superreipas lääkärissä. Niinpä ostettiin sitten palkinnoksi uusi lelu ;-)

Meillä on lököviikonloppu. Mies on työmatkalla huomisiltaan asti. Me ostimme lasten kanssa pienet sipsipussit ja karkit kaikille kolmelle (siis minulle&lapsille), ja lisäksi illalla saa ranskiksia ja kalapuikkoja... Rellestämme siis isin poissa ollessa... Huomenna pitäisi mennä joko hiihtämään tai luistelemaan, katsotaan, kumpi inspiroi enemmän. Muita suunnitelmia ei sitten olekaan.

Ainoa, mikä vähän huolestuttaa, on se, että minulla särkee paikkoja ihan hirveästi ja olo on muutenkin aika kauhea. Otin kyllä jo särkylääkkeen, jospa helpottaisi. Mutta odottelen siis, tulenko kipeäksi ihan oikeasti. Aamulla oli jo kurkku karhea ja yskitti, mutta elättelen toiveita, että menisi ohi ilman kuumetta.

Sellaisia täällä. Nasulinalle ei ole ohjeita, miten tuon nukkumisongelman voisi ratkaista, mutta tsemppiä ja jaksamista toivon! Ainoa mikä tuli mieleen oli, että oletteko miettineet, mikä on kylässä erilaista kuin kotona? Eli miksi nukkui siellä paremmin? En tiedä, onko mitään eroa tai ero kopioitavissa, joten tämä ihan heittona. Ja kyllähän tuo tietysti ohi menee, mutta rasittavaahan se on, kun ei saa nukkua... Eli voimia!!!

Ja nyt rupean keittämään kahvia.

Mukavaa viikonloppua!

Terhi & suklaavanukasta syövät lapset...

Vierailija

Vaikka pyhien päättyminen on haikeaa, mun täytyy tunnustaa, että arkikin taas kelpaa. Jotenkin mukavaa, kun saa otettua itseä niskasta kiinni ja elämä alkaa soljua rutiininomaisesti. Järjestyksen ihminen kun olen..

Kaisallakin loma nousi vähän päähän ja sitä ollaan nyt taltutettu tarrataulun kera. Joulupukki mokoma ei tuonut vauvalle polkupyörää ja sen hankkimiseksi koitetaan nyt käyttäytyä kymmenen päivän verran. Perinteiseen tapaan yhtenä päivänä tarra on jäänyt saamatta, muilta päiviltä tarrat on plakkarissa.

Mä olen jäänyt koukkuun ruokablogeihin. Päätettiin miehen kanssa jättää liha kokonaan pois ja sen seurauksena on pitänyt päivittää kasvisruokaohjeet tämän päivän makuamme vastaavaksi. Aivan uskomattomia reseptejä löytyikin internetin uumenista ja vau niitä kuvia! Nyt pannulla porisee kikherneet sun muut ja soijarouhekin on taas löytänyt tiensä ruokapöytäämme.

Terveiset siis makujen maailmasta, rentouttavaa tammikuuta kaikille.

kua ja Kaisa

Vierailija

mäkään en juuri omien lasten kanssa leiki. Tarvittaessa käytän Telin taktiikkaa eli leikin hetken ja sitten poistun takavasemmalle. Tuli mieleen auttaisko teillä erikseen sovittu leikkiaika jolloin äiti leikkii lasten kanssa. Tietty hetki illasta tai joku tietty päivä joka olisi aina sama??

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat