Onko tosiaan halveksunnan paikka, jos paino nousee 20kg raskaudessa?

Vierailija

Minä ainakin lihoin sen verran ja laihduin sitten alipainoiseksi imetysaikana. Sokeriarvot olivat koko raskauden ajan kunnossa ja lapsi normaalin kokoinen. Silti neuvolassa oltiin kauhuissaan painonnoususta.

Kommentit (15)

Vierailija

raskauden aikana. Liikunta kylläkin väheni entisestä. Mutta painoa tuli enkä voinut sen tuloa mitenkään estää.

Nyt olen taas raskaana ja neuvolassa on alettu taas kuittailemaan :/ Painonnousu noudattaa samaa kaavaa kuin edellisessä raskaudessa.

ap

Vierailija

Mun painokäyrällä (bmi<22?) oli tavoite painonnousu 14-15 kg. Lihoin 20 kg, mutta tasaisesti, joten neuvolatäti ei missään vaiheessa sanonut siitä mitään. Kommentoi aina vaan, että sopivasti on paino noussut. Nopeasta painonnoususta on syytä huolestua ainakin loppuraskaudesta. Se kun on usein turvotusta, mikä voi olla merkki raskausmyrkytyksestä.

Vierailija

Sulla on jo yksi raskaus takana josta tiedät kuin paino nousee.

Mulla on neljä raskautta takana ja toisessa yritin josko painoa ei tulisi niin paljoa ja seurasin syöntiäni. Vaan eipä ollut vaikutusta. Sama painon nousu ja turvotus tuli. Pystyin vielä edellisiin vertaamaan kun olin säilyttänyt neuvolakortit ja heittoa ei ollut kuin kilon tai kaksi/raskausviikko.

T. 4

Vierailija

todellakaan ole sokea omalle lihomiselleni. Ja kuten sanoin, paino laski rajusti synnytyksen jälkeen ja muutuin imetysaikana alipainoiseksi.

Vaikket usko mitä sanon, niin neuvolassa todella käytettiin aika rankkaa kieltä painonnousustani.

ap

Vierailija

itsellä nyt menossa 3 raskaus. kahdessa ekassa painoa tuli noin 14-16kg:tä. Tällä kertaa taitaa tulla enemmän. Syön terveellisesti. Vaikka en söisi mitään herkkuja niin paino nousee vähintään 500g:tä per viikko. Liikun myös säännöllisesti.Lähtö bmi:ni oli 24, eli olen normaalipainoinen.

En tiedä miksi näin käy. En viitsisi nälkääkään nähdä kun kerta raskaana olen saatika laihduttaa.

Neuvolan kohtelu riippuu ihan täysin neuvolan tädistä. Esim. eräällä ystävälläni, joka on todella hoikka oli myös tuollainen painosta huomauttelija neuvolantätinä. Hän jatkoi samaa huomauttelua ystäväni lapsenkin kohdalla ja väitti täysin normaalipainoista lasta ylipainoiseksi. Onneksi ystävälläni on terve suhtautuminen vartaloonsa, ja hän ei välitä yhtään tädin höpinöistä. Liiallinen painontarkkailu voi myös olla haitaksi. Sama täti sai esim. entisen anorektikon laihduttamaan raskausaikana, enkä usko, että tämä oli hyväksi äidille tai lapselle.

Mielestäni olisi keskeistä kiinnittää huomiota ennenkaikkea äidin henkiseen hyvinvointiin raskausaikana eikä yrittää nujertaa häntä noilla painojutuilla. Jos siis kaikki muut arvot kuten verenpaineet, sokerit yms. ovat kunnossa.

Vierailija

Tai itse asiassa joskus joku totesi (kun itse kauhistelin) että kyllähän hoikille ihmisille usein tulee enemmän raskauspainoa kuin paksummille. Enkä edes ole mitenkään superhoikka.

Vierailija

Painoni on kyllä aina ollut alakanttiin jonka takia ei varmaan sanonut mitään. Jokaisen raskauden jälkeen olen myös palannut lähtöpainoon vuoden sisällä.

Vierailija

Kai niille on annettu ohjeeksi aina muistuttaa, ettei tule kiloa liikaa. Niin ei tarvitse katua sitten myöhemmin.

Minulle on tullut joka raskaudessa tuo 20kg ja vuoden sisällä on paino ollut ennallaan tai jopa vähemmän. Joka raskaudessa olen saanut kuulla varoitteluja.

Tosin minulla on olut hieman koholla paastoverensokeri raskusaikoina, ei muulloin.

Vierailija

Mulle tuli myös noin 20 kg. Neuvolassa ei huolestuttu missään vaiheessa. Lähtö bmi oli 21 ja nyt olen takaisin samassa ilman mitään laihduttamisia. Imetys vei kilot vähitellen puolessa vuodessa. Raskaus sujui hyvin. Mulle ekat viisi kiloa tuli tosi nopeesti, kun syöminen piti raskauspahoinvoinni loitolla...

Vierailija

Yritän ajatella tuolla tavoin. ap

[i

Mielestäni olisi keskeistä kiinnittää huomiota ennenkaikkea äidin henkiseen hyvinvointiin raskausaikana eikä yrittää nujertaa häntä noilla painojutuilla. Jos siis kaikki muut arvot kuten verenpaineet, sokerit yms. ovat kunnossa.

[/quote]

Vierailija

Tuskin "neovulantätiä" henkilökohtaisesti kiinnostaa p*an vertaa, vaikka muuttuisit valaaksi.

Hän kuitenkin toimenkuvansa puolesta yrittää herätellä huomaamaan, jos syöminen on liiallista (= painon nousu lihomista eikä vauvan kasvuun liittyvää).

Monet ihmiset ovat sokeita omalle lihomiselleen. Toisaalta myös yrittää katsoa, onko painon nousu lihomistesta vai nesteen kertymisestä johtuvaa.

*huoh*

Vierailija

Jos on sinut itsensä kanssa, ei tarvitse muita arvostella ja halveksia niin kärkkäästi.

20 kg raskauden aikana on ihan ok (riippuu tietysti alkupainosta kuinka ok). Toisille tulee enemmän kiloja ja toisille vähemmän, ihmiset on erilaisia. Ei sen kummempaa.

Mullakin neuvolassa täti oli ihan kauhuissaan koko alkuraskauden painon nousta ja höyrysi jostain sipsien syönnistä (joita en kyllä vapaaehtoisesti syönyt), sitten viimeisillä kerroilla (kun painonnousu oli tasottunut loppupuolella), sanoi, että et kyllä millään enää taida saada aikaiseksi mitään isompaa painon nousua verrattuna lähtöpainoon... No, itse en ollut missään vaiheessa huolissani, mulle on aina ollut aika sama mitä painan (ehkä siksi kun painon kansssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia).

Vierailija

mulle ei koskaan sanonut painosta juuta eikä jaata, ainoastaan alkuraskaudessa oli huolissaan, kun paino laski reilun kilon viikolle 9 mennessä. Kummassakin raskaudessa painoa tuli 13kg, mutta en olisi kyllä ollut huolissani, vaikka olisi tullut se 20kg.

Vierailija

sai joka raskaudessaan 25 kiloa lisäpainoa. Normaalisti ihan hyttysen kokoinen nainen, ja siis oli sitä taas pian raskauksien jälkeenkin. Voitte tietty kyllä kuvitella, mitä noin isot painovaihtelut tekivät kropalle.

Ihan täysin en ymmärrä tuota kilojenkasautumistahtia, itse en saanut kasaan edes kymmentä lisäkiloa, vaikka söin ihan niin paljon, kuin vain ruokahalua oli. Toisaalta pysyin kyllä erossa makeasta ja rasvaisesta. Siksi mun päätelmä on, että noin paljon paisuu vain epäterveellisesti syömällä.

Vierailija

vaikka alkuun jouduin sokereita seuraamaankin, mutta normaalia kaikki vaan näyttää. Liikunta vaan jäi kokonaan kaiken krempan takia, mutta nyt se on alkanut jo itsestään putoomaan, rv 39+6.

Eiköhän tässäkin ole niin, että itse olen ollut pahin ruoskijani..

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat