Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haenko lisää sairaslomaa vai mitä ihmettä teen

Vierailija

Moikka,

Oon raskausviikolla 30 ja ollut viimeiset kolme viikkoa sairaslomalla kun supistelee niin paljon. Huomenna pitäisi palata töihin. Ainut vaan, ettei oloni ole helpottanut yhtään. Tunnen itteni ihan häviäjäksi tämän sairasteluni kanssa. Äsken kävin kiskalla ja jo tuo kävelymatka otti ihan kamalasti voimille ja supistukset alkoivat.

Kommentit (13)

Vierailija

Itse jouduin saikulle rv 28 ja olin äitiyslomaan saakka, myös supistelujen vuoksi. Minulla syynä oli kylläkin emättimen (muuten oireeton) bakteeritulehdus, joka aiheutti supistelut ja kypsytti kohdunsuuta. Lääkäri ei päästänyt enää rankkaa työtäni tekemään, vaikka antibioottikuuri toikin tilanteeseen hieman helpotusta.

Vierailija

Mullakin löydettiin emätintulehdus (oireeton tämäkin) ja sain antibiootit siihen. Itse näihin supistuksiin se ei kuitenkaan kamalasti auttanut. Levossa niitä ei onneksi esiinny, mutta jo kävely laukaisee ne uudestaan. Tosia ankea olo :(

Vierailija

Kun itse jäin aikanaan sairauslomalle raskauden aikana, niin minulla oli ainakin selvät sävelet jatkon suhteen. Aina oli joko puhelin- tai käyntiaika varattuna sairausloman päättymispäivälle ja yhdessä mietittiin neuvolalääkärin kanssa jatkoa. Pitkää sairauslomaa (siis äitiysloman alkuun) ei haluttu heti kirjoittaa, vaan parin viikon jaksoissa. Alusta lähtien oli tiedossa, että todennäköisesti en töihin enää mene, mutta silti aina katsottiin päivän tilanne.

Kuulostaa tosi oudolta, jos olet saanut melko pitkän sairausloman, eikä mitään jatkoa ole mietitty?!

Vierailija

mikä on tilanne kohdunsuullasi? Rv 30 hamittomia supistuksia kuitenkin yleensä on about kaikilla, eikä se ainakaan minun kohdallani ole koskaan ollut mikään syy saikkuun.

Vai teetkö fyysisesti kuormittavaa työtä?

Vierailija

Osittain tämä saattaa johtua, että alunperin päädyin sairaslomalle työterveyshuollon kautta. Sairasloman aikan oli sitten lääkärineuvola ja sitten sairaslomani sai osittain edellisen kanssa päällekkäin menevää jatkoa.

Neuvolan täti kyllä sanoi "jotenkin epämääräisesti", että soittaisin hänelle, jos tilanne ei muutu. Seuraava neuvola on vasta parin viikon päästä. Ehkäpä siksikin on jotenkin neuvoton olo, kun ei ole niitä "selviä säveliä" tämän asian suhteen ja siksipä taas työterveyshuoltoon raahautuminen tuntuu jotenkin melkein säälittävältä.

Ehkä neuvolalääkäri ajatteli, että antibiootit olisivat auttaneet supistuksiin tai ehkäpä hän ajatteli, että voin sitten tarvittaessa palata työterveyshuollon piiriin. Itse en oikeasti edes tiedä, että onko realistista ajatella että palaisin työkuntoiseksi enää (nuo supistelut ovat siis aika kivuliaita, eivät mitään harkkasupistuksia).

Kiitos vastauksestasi.

Vierailija

Niin mietin sitä, että pitäisikö mun raahautua töihin ja sieltä taas terveysasemalle vai koittaa sinnitellä, vai mitä ihmettä mä tekisin. Onko kellään kokemuksia samanlaisesta tilanteesta. Ap

Vierailija

Tilanne kohdunsuulla on normaali. Nämä supistukset ovat ihan erilaisia kuin ekan raskauden harjoitussupistukset. Ts. nämä ovat kivuliaita ja kohtu menee tiukaksi "palloksi" jopa useammaksi minuutiksi. Ja tosiaan jopa kävely laukaisee nämä. Kauppakassiakaan ei oikein voi kantaa. Levossa supistuksia ei tule, mutta jo kävely laukaisee niitä niin, että niitä saattaa tulla jopa useita kymmeniä päivässä. Neuvolassa oltiin kovasti sitä mieltä, että yhteys stressiin on kova.

Vierailija

Kannattaa ensinnäkin varmistaa, että se tulehdus on parantunut. Samoin se kohdunkaulan tilanne on syytä varmistaa.

Mä en oikein ymmärrä miksi työterveyyshuoltoon meno on säälittävää.

Vierailija

Mulla myös rv 30. Olen itse flunssassa ja eilen oli pakko mennä töihin, jotta saa kuun vaihteen kuntoon. Varasin kuitenkin jo tiistaina lekurin. Aamupäivän olin töissä ja onneksi aika oli sitten iltapäivälle. Olin edelleen vielä sairaana, huippasi tosi paljon. Olen nyt itse flunssan takia muutaman päivän saikulla ja katsotaan sitten tilannetta uudestaan, kun tämä flunssa on ohi. Mulla on paljon noita raskauteen liittyviä kremppoja myös (supistelut, liitoskivut, närästys) ja lääkäri sanoi, kun kysyin jatkosta, että oireiden mukaan mennään.

Eli mene huomenna töihin, varaa aika lekuriin ja käytte läpi ne oireet. Onneksi päätöstä saikusta / töissä jatkamisesta ei tarvitse tehdä itse, vaan se on lääkärin päätös.

T. rv 30, joka tiistaina pohdiskeli samankaltaista tilannetta

Vierailija

minulla oli myöskin kakkosesta aika voimakkaita supistuksia, mutta sain käskyn elää normaalia elämää (kuitenkin rauhallisesti ottaen), koska kohdunsuu oli ok. Supistukset jatkuivat koko ajan aika napakoina, mutta raskaus eteni silti mukavasti loppuun asti.

Mutta koska sinulla on taustalla tuo infektio, niin kannattaa ottaa erityisen varovasti!

Vierailija

Eihän se oikeesti tietenkään säälittävää olekaan, ehkä se on vain tämä oma olo, joka tekee fiiliksen säälittäväksi ;)

Taidanpa tehdä niin, että menen aamulla työterveyshuoltoon ja katson josko saisin lääkäriajan. Voisihan sitä sen jälkeen vielä soittaa neuvolaankin. Tuleehan siinä vähän levollisempi olo, että saisi vielä sen kohdunsuun tilanteen uudelleen tsekattua.

Hyvää uutta vuotta kaikille .)

Ap

Uusimmat

Suosituimmat