Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En aio olla enää missään yhteydessä keneenkään suomenruotsalaiseen.

Vierailija

Se on uudenvuodenlupaukseni. Siinä menee samalla pari kaveria, mutten heitä tarvitse. Riittää se ruotsin kuunteleminen ja hienostelu! Työpaikalla toimin samoin. En enää tervehdi alakerran typerää Anettea!

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Ruotsin vallan aikana suomen kieltä ja suomalaisia halveksittiin! Vasta tsaarin aikana suomen kielen asema tunnustettiin ja suomalaiset saivat edes jonkinlaisen aseman. Ruotsin aikana suomalaisia pidettiin vain alempiarvoisina orjina jotka olivat ruotsalaisia huonompina ja eivät muuhun juuri kelvanneet kuin sotimaan Ruotsin puolesta.

Muistelepa vain miksi Olof Palmen setäkin tuli aikoinaan Suomeen sotimaan 1918, tuo suomenkielisiä syvästi halveksiva mies. Siksi että hänen mielestään Suomi tuli palauttaa Ruotsille, koska vain siten täällä voisi olla jotain sivistystä.

Lainaus:

kun et ole plajoa jaksanut näköjään koulussa istua.

Jos riistäjistä puhut, niin puhu venäläisistä. Venäjä valloitti Suomen Ruotsilta 1808-1809 sodassa.

Suomi ja Ruotsi ovat viimeksi sotineet jotain 1600-luvulla, mitä se enää ketään liikuttaa.

Paljon tärkeämpää on se, että toisen maailmansodan aikana Suomi sai merkittävästi apua Ruotsista, mm. ruotsalaisia vapaaehtoisia tuli sotimaan venäläisiä vastaan motolla "Finlands sak är vår" , sotalapsia lähetettiin Ruotsiin ja se oli kyllä ihan suomessa syntynyt ajatus että niin toimittaisi.

Vierailija

ottaa harjoitusseuraksi! Etsi riikinruotsin puhuja!

Lainaus:

Olisi kiva kun voisi vetreyttää omaa pahasti ruosteessa olevaa ruotsinkielentaitoaan. MInusta olisi hienoa osata ruotsia.

Vierailija

...en nyt tiedä mitä pahaa olen sinulle tehnyt, ettet puhu minulle..... enkä minä ainakaan ole ylimielinen snobi..... naapurustossa tosin on pari nirppanokkaista suomenkielistä kotirouvaa.

Vierailija

Ihanaa tämä elämä näin!!!

Vaikka oli se yhtä hauskaa silloin kun olin vielä yhteydessä joihinkin suomenruotsalaisiin.

Ystävät ovat tärkeitä, ei heidän kielensä.

Vierailija

olen täysin suomenkielinen ja viettänyt taas, jälleen ja kerran ;-) ihastuttavan Uuden Vuoden ruotsinkielisten ystävieni seurassa, juttu lentää ja fiilis on mukava. Osaavat keskustella ja ovat todella mukavia, kieli sujuu minultakin eli eskustelua on helppo seurata. Olen siis aivan erimieltä kanssasi!!!

Vierailija

kun et ole plajoa jaksanut näköjään koulussa istua.

Jos riistäjistä puhut, niin puhu venäläisistä. Venäjä valloitti Suomen Ruotsilta 1808-1809 sodassa.

Suomi ja Ruotsi ovat viimeksi sotineet jotain 1600-luvulla, mitä se enää ketään liikuttaa.

Paljon tärkeämpää on se, että toisen maailmansodan aikana Suomi sai merkittävästi apua Ruotsista, mm. ruotsalaisia vapaaehtoisia tuli sotimaan venäläisiä vastaan motolla "Finlands sak är vår" , sotalapsia lähetettiin Ruotsiin ja se oli kyllä ihan suomessa syntynyt ajatus että niin toimittaisi.

Vierailija

että turkki on maailman helpoin kieli oppia?

Jos se kerta on maailman helpoin kieli niin miksei sitten valtaosa maailman asukkaista puhu ruotsia kun se on niin helppoa.

Miksi täällä Suomessa pitäisi vieläkin olla riistäjien ja valloittajien kieli ylioppilaskirjoituksissa?

Lainaus:

Itse aikanaan ruotsista L:n kirjoittanut. Ruotsi on maailman helpoin kieli oppia. ja, en on ole suomenruotsalainen vaan tunneilla viihtynyt.

Vierailija

Suomi ei edes kuulu Skandinaviaan. Miksi täällä ei saisi vapaasti valita opiskelemiaan kieliä ilman pakkoa? No sitten ihmetellään että missä on Venäjän osaajat ja itketään kun ei ole tarpeeksi venäjää osaavia työntekijöitä (itärajan kunnissa 20% asiakkaista on venäläisiä) kun aika ja rahat menee pakkoruotsitukseen.

Lainaus:

Harva tuntee tuollaista paloa vaikkapa "pakkomatematiikkaa" kohtaan. Toki jos kielipää on oikein onneton, kaikenlainen ponnistelu vieraan kielen oppimiseksi on ikävää... mutta silti tuo tunnepuoli on juuri ruotsin kielen suhteen erityisen kärjistynyt.

Onkohan se sitä, että kuvitellaan kaikkien suomenruotsalaisten olevan jotenkin koppavia tai parempiosaisia? Eli että tuo viha kumpuaa tietämättömyydestä ja rasismista.

Asun Helsingissä, olen täysin suomenkielinen ja suomenkielisestä suvusta ja silti minulla on paljon mukavia suomenruotsalaisia kavereita ja pidän ruotsin kielen taitoa rikkautena. Se avaa skandinaavisuuden ihan toisella tavalla kuin jos joutuisin englanniksi kommunikoimaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat