Hoitsujen, opejen ym. arvostelijoilla on auktoriteettiongelma

Vierailija

He itse salaa haluaisivat olla ko. ammatin edustajia, mutta jostain syystä eivät pysty siihen. Ainoa ratkaisu tähän kinkkiseen ongelmaan on olla jukuripää ja asettua vastahankaan kaikkia auktoriteetteja vastaan. Ja asenne on juuri tätä mitä av-lta saa lukea.

Mutta älkää surko. Meidät hoitajat on koulutettu ymmärtämään myös teidänkaltaisianne auktoriteettikammoisia.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

minä rakastan ihmisiä, jotka käyttävät sivistyssanoja, vaikka eivät tiedä niiden oikeaa merkitystä, vrt. tässä tapauksessa auktoriteetti tai marttyyri. Siis miten ihmeessä joku ihminen, joka ei ole samaa mieltä esim. tässä auktoriteettiasiassa, voi olla marttyyri...? Marttyyrihan on (tietämättä sanan täyttä merkitystä) henkilö, joka on valmis kärsimään tai kuolemaan uskomansa asian puolesta.

No sitten tähän auktoriteettiasiaan. Voisikos nyt ketjun aloittaja kertoa meille muille, mitä hän ymmärtää sanalla auktoriteetti? Koska se ihan ilmeisesti poikkeaa huomattavasti siitä, mitä sillä sanalla oikeasti ymmärretään. Minä itse kunnoitan kyllä sairaanhoitajia ja ymmärrän, että he tekevät meidän "tavallisesten kuolevaisten" kannalta tärkeää työtä, johon lähellekään kaikista meistä muista ei olisi. Mutta että hoitaja auktoriteetti??? Eeheh heh heh, ei helvetti!!! Tuo melkein voittaa sen hyvän vitsin jonka kuulin tässä aiemmin tällä viikolla, mutta se jääköön nyt kertomatta.

Mikäli minä menen terveyskeskukseen / sairaalaan ja saan ohjeita sairaanhoitajalta, niin kyllähän minä niitä noudatan, mutta EN sen takia, että hoitaja olisi minuun nähden joku auktoriteetti! Vapaaehtoisestihan minä sinne olen työnnäytynyt hoitoa / neuvoa saamaan. Ihmiset, ammatit tai virat tms. joilla on käskyvaltaa muihin henkilöihin, vaikka nämä muut eivät sitä haluaisikaan, mielletään yleisesti auktoriteeteiksi. Tällaisia ammatteja, virkoja tms. tehtäviä ovat mm.: vanhemmat suhteessa lapsiinsa, opettajat, poliisit, sairaankuljettajat, palomiehet, sotilaat (siis kantahenkilökunta, ei varusveijarit) yms. Lääkäreitäkään en miellä auktoriteeteiksi, koska lääkäri ei voi rangaista siitä, että hänen neuvojaan jättää noudattamatta.

Siis, summa summarum: miten ihmeessä sairaanhoitaja voi olla auktoriteetti...? En ymmärrä.

Vierailija

opekin kai tarvitsee sitä auktoriteettiä lähinnä pitääkseen oppilaat ruodussa.

Mutta on totta, että on olemassa lähinnä kai kouluttamattomien sukupolvi, jotka paikkaavat omaa surkeaa itsetuntoaan halveksimalla kaikki koulutetumpia ihmisiä ja jotka haukkuvat ja puhuvat halveksivasti juuri esim. "kyttiä", "maikkoja" ja "sossuämmiä".

Suomihan on harvinainen yhteiskunta siinä, että täällä esim. opettajat ja vaikkapa tarjoilijat voivat aivan luontevasti olla tuttavia tai jopa ystäviä. Jossain Ranskassa tällaista kuviota ei voisi olla. Joillekin reppanoille tämä tasa-arvoisuus tarkoittaa sitä, että kuvitellaan, että voidaan pomputella ja pitää jonain palvelijanaan lääkäriä tai opettajaa. Näitä ressukoita nimitetään toisella nimellä "roskaväki".

Vierailija

Hoitajahan "vaan" hoitaa potilaita, jokka saattaa olla "ylempi" arvosempia kuin hoitaja itse on.. :D Onhan hoitsullakin lääkäri ylempänä ammattinsa puolesta? Ja ties mitä osastonhoitajia..

Sen sijaan lapsi on "alemmassa" arvossa kuin aikuinen, oli tämä ammatiltaan kokki tai kätilö.

Aika harvassa on enää vieraitten teitittelijät, jokka tekee sinunkaupat ja aidosti kunnioittaa auktoriteettiä. Eli eipäs hurskastella!

Kaukana on hoitajan ymmärrys jos käsittää valittamisen kohtelusta auktoriteetin vastustamisena?

Vierailija

Annamme lääkärin lisäksi terveydellesi tärkeitä ohjeita ja neuvoja, joita oletamme sinun noudattavan oman itsesi parhaaksi. Totta kai myös auktoriteettia saa kyseenalaistaa, jos tuntee saaneensa esim. virheellistä hoitoa, neuvontaa tms.

Ei juma, mikä marttyyri-martta:

"Tähän saakka jopa arvostin ammattisi edustajia, mutta nyt se arvostus kyllä romahti kommenttiesi takia. Onnittelut"

((:

Vierailija

Monella, joka ei kykene arvostamaan muita nimittäin on. Ei välttämättä kohdistu vaan auktoriteetteihin.

Tosin pomojen haukkuminenhan on ihan kansalaisvelvollisuus (ja kyllä pomot sen tietää ja hyväksyy)...

Vierailija

Monet tällaiset vanhemmat kuvittelevat olevansa esim. opettajan kanssa eri puolella kasvatusasioissa (vähän kuin teiniaika yläasteella opea vastustaen jäänyt päälle?) eikä ollenkaan tajua, että ope haluaa lapselle pelkkää hyvää ja tahtoisi olla vanhempien kanssa samalla puolella.

Vierailija

Lainaus:

Jumpittele vain kaikkia vastaan ja ole mitä mieltä olet. Sun miehes sitä ja sun miehes tätä. Ei kiinnosta.

Kunhan et siirrä lapsiisi tuota auktoriteettikammoasi. Voi ope-parkaa muuten, kun joutuu kaltaisesi kanssa näkemään ylimääräistä vaivaa. Taidat olla juuri niitä, jotka soittelevat jatkuvasti koululle ja tyrmäät opettajan asiassa kuin asiassa, koska SINÄ tiedät paremmin. Eikö vain?

Ja lapseni opettajan kanssa tulen ihan hyvin toimeen, kiitos kysymästä. En ole kertaakaan soittanut opettajalle ja valittanut mistään, ihan normaalia kommunikaatiota meillä on ollut, sillä totta kai arvostan sitä työtä, mitä hän tekee ja sitä asemaa, joka hänellä on lapseeni nähden opettajana. Olen tullut hyvin toimeen myös muiden itseeni tai perheeseeni nähden auktoriteettiasemassa olleiden ihmisten kanssa, ja lapsilleni olen opettanut toisten ihmisten kunnioittamista, mutta en sitä, että pitäisi antaa kusen nousta kohisten päähän, jos saa jonkin ammatin tai viran.

Tässä ketjussa nyt vaan ihmiset (ml. ap) eivät tunnu tajuavan tiettyjen sivistyssanojen merkitystä, esim. nuo auktoriteetti tai marttyyri. Siihen siis alunperin puutuin.

t: 8

Vierailija

Lainaus:

Miten joku ammatti voi olla lainkaan auktoriteetti???

Surullisinta on että ap:n tapainen hoitsu oikeasti kuvittelee, että leikkimällä auktoriteettia se tekee työnsä hyvin. Tulokset on vain surkeita, mutta sehän on asiakkaan vika kun ei osaa kunnioittaa auktoriteettia.

Vierailija

Lainaus:

Annamme lääkärin lisäksi terveydellesi tärkeitä ohjeita ja neuvoja, joita oletamme sinun noudattavan oman itsesi parhaaksi. Totta kai myös auktoriteettia saa kyseenalaistaa, jos tuntee saaneensa esim. virheellistä hoitoa, neuvontaa tms.

Ei juma, mikä marttyyri-martta:

"Tähän saakka jopa arvostin ammattisi edustajia, mutta nyt se arvostus kyllä romahti kommenttiesi takia. Onnittelut"

((:

Mielestäni hoitsu ei todellakaan ole mikään auktoriteetti, sillä jos nyt ajattelet sen sanan merkitystä, niin eihän hoitajan tehtävissä se määritelmä täyty. Auktoriteetillahan (latinaksi autoritas, vaikutusvalta) käsitetään esimerkiksi syvällisten tietojensa, asemansa tai persoonansa takia kunnioitetun, arvostetun ja siten (usein myös virka-asemansa perusteella) käskyvaltaisen henkilön asemaa. Miten hoitsut tähän käsitteeseen muka sopivat? Varsinainen auktoriteetti hoidollisessa lääketieteessä on kuitenkin se hoitava lääkäri, hoitsu on vaan toteuttava välikäsi.

Kunnioitan kyllä auktoriteetteja (mm. puolisoni luetaan virallisesti ammattinsa puolesta auktoriteetiksi virka-aikanaan), mutta kyllä mulle on vähän liian paksua, että joku hoitsu väittää itseään auktoriteetiksi. Mutta kaipa se pitää ymmärtää, että joillekin vaan ilmeisesti tuottaa hillittömiä kiksejä päästä "määräilemään" ihmisiä. Tällaisen piirteen takia en kuitenkaan ketään pysty kunnioittamaan tai arvostamaan ja siksi sanoin kuten sanoin siitä arvostuksen romahtamisesta.

t: 8

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat