Tarvisi neuvoja.

Vierailija

Olen 9 luokkalainen ja minua nimitellään jatkuvasti koulussa. Tämä on jatkunut jo koko 9 luokan alun. Kiusaajat ovat toiselta luokalta ja heillä on aina kaverijengi, jossa liikkuvat kaikkialle. 1 kiusaajista on samalla tunnilla kanssani (2h viikossa) ja sielläkään en säästy nimittelyltä(tätä tapahtuu harvemmin). Kuisaajat ovat huonosti koulussa menestyviä poikia, joita koulussa ei muuta kiinnosta kuin hauskanpito ja muiden kiusaaminen. Olen fyysisesti heitä isompi(osaa) ja minulla on omalla luokallani paljon kavereita, sekä tyttöjä että poikia joiden kanssa pärjään hienosti. Kaikki todelliset kaverit ovat omalla luokallani, joiden kanssa olen ollut jo ala-asteelta asti. Huomasin juuri että olen alkanut vältellä tätä kiusaaja porukkaa nimittelyn pelossa. Olen huomannut sen asian, että kukaan jengin jäsenistä ei juuri nimittele ilman muun jengin läsnäoloa. He ovat kaiketi pelkureita, jotka hakevat turvaa joukosta.

Aina kun kuulen sen vakiohaukkumasanan,jota he yleensä käyttävät, niin sydän alkaa lyödä nopeampaa ja ja tulee pahaolo hetkeksi aikaa.Joskus he eivät sano sanaakaan vaikka kävelen heidän ohi. Tämä on outoa?

9 luokan alusta kiusaajat ovat vähentyneet,joka on helpottanut hieman.

Silti muut jengin jäsenet, jotka eivät kiusaa hymyilevät mukana kuin hyväksyen tapahtuvan. Kun olen samalla tunnilla nimittelijän kanssa niin olen alkanut nimitellä takaisin jos hän on nimitellyt. Vastaan hänen virnuileviin kysymyksiin neutraalisti ja itsevarmasti, vaikka minulla olisi pahaolo.

Koulut alkavat noin viikon päästä. Seuraavan kerran kun/jos he nimittelev'ät aion sanoa suoraan, että vien asian opettajien tietoon , jos he eivät lopeta tuota lapsellista juttua.

Toivon, että lukijat vastaisivat viestiini esittäen kysymyksiä tai mieleentulevia asioita.

Kommentit (3)

Vierailija

olet todella rohkea ja hyvän itsetunnon omaava nuori - toisin kuin kiusaajasi. Kuten itsekin sanoit, laumassa he kiusaavat useammin kuin yksin ollessaan. Ja ne "hymyilijät" tosiaan ovat tapahtuman hyväksyjiä. Eivät ehkä haluaisi olla, mutta pelkäävät, että ovat seuraavia kiusaamisen uhreja, jos eivät näytä olevansa mukana juonessa.

Usein nuori pelkää tilanteen pahenemista, mikäli kertoo asiasta aikuisille. Hyvä että sinä et! Voimaa sinulle! Toivon, että tiedät koulustasi fiksuja aikuisia, jotka auttavat, mikäli jengi ei lopeta "uhkauksestasi" huolimatta. Ja hyvä on, että sinulla on kavereita omalla luokallasi; se varmaan lisää itseluottamustasi, ettet ole yksin.

Fyysiset oireesi (sydämen lyöntitiheyden lisääntyminen, paha olo) kertovat juuri siitä, mitä kiusaaminen ihmiselle tekee: niin huonon mielen, että siihen voi reagoida koko keho. Mitään outoa siinä ei ole; niin käy aikuisillekin esim. jännittävissä tai muuten epämiellyttävissä tilanteissa.

Hienoa, että aiot tehdä asialle eli kiusaamiselle jotain. Eihän tuo näytä muuten loppuvan, joten turha jäädä kärsimään. Kiusaajat, huonosti koulussa pärjäävät ovat toki itsetunnoltaan heikkoja ja peittävät kiusaamisella omia ongelmiaan, mutta sehän ei oikeuta heitä pilaamann muiden elämää. Hyvä, ette aio alistua siihen.

Tsemppiä! Tule kertomaan, miten homma on edennyt.

Vierailija

Olen 8 luokkalainen tytto ja mua on alettu kiusata vasta tämän vuoden alussa. Kiusaajat on poikia, samalla luokalla. Aluksi se oli vain kuminauhojen ampumista mutta siirtyi pian myos tonimiseen. Pari kertaa takistani on revitty huppu irti tai laitettu poltettu tupakka huppuun. Olen luokan pienin, hiljaisin ja ujoin oppilas, jonka takia olenkin varmaan tullut kiusatuksi. Olen myos hyvä koulussa. Nyt ihan hiljattain yksi kolmesta kiusaajasta on lyonyt minua, pari kertaa,repullaan päähän. En osaa sanoa kiusaajille mitään vastaan koska pelkään purskahtavani itkuun tai että ääneni alkaa säroillä. Uskon että he kiusaavat siksi, ettei heitä itseään kiusattaisi. Eli ovat siis epvarmoja siitä, hyväksyvätko muut luokan pojat heidät. En osaa puhua asiasta vanhemmilleni tai opettajilleni. Mitä teen? Onko rikos, jos alle 15 vuotias lyo?

Vierailija

Mene juttelemaan jollekin opettajalle, joka mielestäsi on reilu oppilaita kohtaan. Entäs opinto-ohjaaja? Itse olin yläasteella opinto-ohjaajan kanssa selvittelemässä meidän porukkaamme kohdistuvaa kiusaamista ja se mielestäni auttoi. Älä pilaa seuraavaa lomaasi kärsien kiusaamisen kohteena olemisesta. Pyydä myös kavereitasi auttamaan. Nimittely on kiusaamista, muista se! Lukiossa yleensä helpottaa, koska nuorilla alkaa jo olla enemmän järkeä päässä ja halutaan olla jo aikuisia. Ei muuta kuin avoimesti vaan juttelemaan niin asiat selviää!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat