1-vuotiaan iltanukuttamiseen APUA !

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Nyt kaivattaisiin kipeästi neuvoja 1-vuotiaan iltanukuttamiseen. 6-kuukautisesta asti (kun poika oppi kääntymään vatsalleen) on ollut nukuttaminen hankalaa ja koko ajan tuntuu hankalammalta. Tässä on tietysti omaakin hölmöyttä kun ollaan luiskahdettu "kiellettyihin" nukutusmenetelmiin, mutta nyt ei enää tunnu toimivan nämä kielletytkään tavat. Päivissä pyritään pitämään tietty rytmi & rutiinit ja ruoka- ja päiväunet suunnilleen samaan aikaan (nukkuu yleensä yhdet päikkärit n. 12-14 kun vielä jossain vaiheessa tuntui että iltanukuttaminen sujui helpommin kun nukkui päivällä vain yhdet). Öisin heräilee vielä vaihtelevasti tissittelemään ja toistaiseksi se saa jatkua koska kiinteitä menee yleensä tosi pieniä määriä.

Iltanukuttaminen sujui vielä jossain vaiheessa tissille, mutta nykyisin ei rauhoitu siihen, vaan ollaan ensin rauhoitettu (tai nukutettu) sylissä kantamalla. Sänkyyn ei poikaa saa jäämään, pyörähtää saman tien vatsalleen ja ottaa konttausasentoa ja alkaa häärätä kaikkea vaikka olisi selkeästi todella väsynyt. Ja tätä hääräystä voi kestää vaikka kaksi tuntia kunnes vaihtuu itkuksi kun on niin lopussa että ei jaksa enää ryömiä. Nyt sitten pari iltaa ei rauhoitu edes syliin vaan alkaa huutaminen heti kun tajuaa että tässä ollaan nukkumista aloittelemassa. Illassa meillä on yleensä samat toimet, iltapuuro & pesut ja tuutulauluja kuunneltu cd:ltä samalla kun kanniskeltu (ajatuksena oli että jossain vaiheessa alkaisi yhdistämään musiikin nukahtamiseen ja musan voisi siirtää ensin makkariin ja jossain vaiheessa rauhoittuisi pelkkään musiikkiin ilman kanniskelua mutta ei taida toimia tämä suunnitelma...). Päikkärit nukutetaan vaunuihin kun ei kerta kaikkiaan jaksa sitä taistelua kahta kertaa päivässä sisällä.

Nyt olisi kiva tietää miten tämän homman saisi toimimaan ilman joka iltaista huutoa ja taistelua. Ja tiedetään kyllä että ollaan itse ryssitty homma kun ollaan nukutettu tissille ja kanniskelemalla eli sen toteamisesta ei ole enää varsinaista hyötyä, tärkeintä olisi nyt keksiä miten tilanteen saisi korjattua. Jos jollain olisi jotain vinkkejä miten pitäisi toimia niin tuhannet kiitokset !

Kommentit (5)

Vierailija

Meillä ei ole tuota nukahtamisongelmaa ollut, mutta yöllisiin heräilyihin auttoi kyllä se, että kun lopetti yösyötöt. Samoin päivällä syöminen alkoi sujua paljon paremmin. Äidinmaidossa on niin paljon energiaa, että pienellä ei vaan ole yksinkertaisesti niin nälkä päivällä. Ja kun yölliset syötöt loppuivat, päiväunet pitenivät ja yöheräilyt loppuivat. Ja ruokaa alkoi mennä merkittävästi enemmän.

Mulla ei ollut sydäntä lopettaa laakista yösyöttämistä, mutta tein sen vähitellen. Lykkäsin aina ensimmäistä syöttöä niin pitkälle kuin vain kykenin. Jos vaikka tänä yönä eka syöttö on yhdeltä, niin ensi yönä ei ennen yhtä syötetä vaikka mikä olisi. Joka yö sain aloitusajan pidemmäksi ja ehkä noin viikossa mentiin ilman yösyöttöä. Sitten lapsi heräsi muutamana aamulta kuudelta, mutta sitten noustiin vaan ylös. Sitten alkoi heräämään puoli kahdeksan aikoihin. Rinnan sijasta annoin vettä tuttipullosta.

Tuli mieleen vielä tuosta nukahtamisesta. Oletteko kokeilleet laittaa lasta aiemmin nukkumaan? Ajattelin vaan, että jos hän on niin ylivirittynyt ja väsynyt, että ei osaa rauhoittua sen vuoksi. Jos siis kokeilisi laittaa vähän aiemmin, niin voisi rauhoittua helpommin.

Vierailija

Mihin aikaan poika herää aamuisin ja monen aikaan aloitatte nukuttamisen?

Meillä käytössä myös nuo kaikki kielletyt jutut, iltaisin nukutetaan meidän 1v1kk ikäinen poika pullolla syliin ja siitä nostetaan sänkyyn. Nukahtaa kyllä siihen, mutta saattaa herätä itkemään, jolloin käydään taputtelemassa takaisin. Yöllä tulee viereen nukkumaan, jos itkee ja annan tissiäkin välillä.

Meillä ollaan aina nukuttu huonosti, joten ollaan menty siitä mistä aita on matalin. Vinkkejä kaivattaisiin täälläkin. Meillä on varmaan ainakin uniassosiaatio-ongelma, kun kerran pullolla ja tissillä nukutetaan... Vaikeaa vaan muuttaa tapoja kun on valmiiksi jo väsynyt heräilyihin ym.

Meillä poika nukkuu yöllä 21-n.7 ja heräilee pitkin yötä. Päivällä nukkuu 12-14 ja silloinkin välillä heräilee.

Vierailija

..kiitos viestistä. Nukutetaan yleensä klo 20-21 maissa (joskus siis menee pitkänkin aikaa että nukahtaa oikeasti), aamulla herää 7-8 maissa.

Pantleyn kirja on hankittu ja luettukin ja siinä oli ihan järkevän kuuloisia konsteja näiden assosiaatioden purkuun mutta kun meilläkin heräillään öisin niin ei vaan ole jaksu riittänyt että olisi oikeasti alkanut noudattaa ohjeita. Pitäisi kyllä saada itsestään irti, eihän tää tälläisenäkään voi loputtomiin jatkua.

Vierailija

Pari pointtia meikäläiseltäkin:

A) kun on riittävän väsynyt, on tosi hankala aloittaa tassuttelut ja muut, koska se tietää lisää väsymystä! Ja univelka on tosi ahdistavaa ja koko elämää hankaloittavaa. (näin olen ainakin itse kokenut). Olisiko teidän mahdollista toimia siten, että molemmat saisivat nukkua edes yhden kohtuullisen ja kokonaisen yön? Meillä on tarvittaessa käytetty hotellia, josta olen pyytänyt rauhallisen huoneen nukkumista varten ja isä on sitten jäänyt lapsen kanssa.

B) Anna Walgrenin Lapsikirjasta olemme itse saaneet apua unipulmii.. NÄitä ohjeita olemme sitten soveltaneet omaan nukkumisjärjestelyymme. Olen itse todennut ainakin sen, että nukuttamisiin liittyen keinot muuttuvat koko ajan hankalammaksi ja vaativammaksi mikäli lapsi ei opi nukahtamaan itse.

Meille ei löytynyt muuta keinoa kuin unikoulu (tassutellen) unipulmiin. Ja 4 raskasta yötä. Tällä hetkellä opetetaan poikaa jäämään yksin omaan sänkyyn nukuttelemaan. Ollaan tehty tosi paljon työtä koska koliikki- ja allergiataustalla ollaan opetettu jäbä nukahtamaan vain meidän avulla. Eli ollaan systemaattisesti ja päättäväisesti jouduttu purkamaan kaikkia keinoja. Välillä on usko meinannut loppua (JA HERMO!), mutta ei ole muu auttanut kuin jatkaa. Toivotan siis voima, tsemppiä ja päättäväisyyttä. Tärkein todellakin on, että itse tekee varmalla otteella eikä emmi. (kuten jo aikaisempi kirjoittaja totesi)

Voimia,

Magda_lena

Vierailija

Onhan teillä vielä tekemistä noiden iltatoimien kanssa, mutta illan saa myös toimivaksi. Aikaa ja kärsivällisyyttä tarvittanee, mutta kyllä se onnistuu!

Minusta tuntuisi, että teidän täytyy nyt löytää se yksi ja oikea teille sopiva tapa mennä nukkumaan illalla, ja pitää siitä tiukasti kiinni. Ajan kanssa poikanne oppii uudelle tavalle, ja oppii myös luottamaan siihen, minkä rutiinien kautta hän pääsee nukkumaan. Teillä tuo nukkumaanmeno voi olla hankalaa yksinkertaisesti siksi, että "tapa nukahtaa" kenties vaihtuu illasta toiseen, ja jos vanhemmat vielä epäröivät, että mitäs nyt olisi tarkoitus/järkevää tehdä, lapsi vaistoaa sen, ja tavallaan on itse "hukassa" oman nukahtamisensa kanssa.

Tai ei toki varsinaisen nukahtamisen, sen jokainen kyllä osaa, vaan sänkyyn rauhoittumisen, jotta uni voisi tulla helpommin.

Jos teistä tuntuu, että poika ei osaa ollenkaan nukkua mahallaan eikä häntä voi mahalleen rauhoittaa sen jälkeen kun hän on itse siihen jo kääntynyt, kääntäkää vaikka sitten aina takaisin selälleen sängyssä ja rauhoittakaa omalla tavallanne (tassuttelu tms. on yksi vaihtoehto). Tai sitten opetatte lapsen rauhoittumaan nukkumaan mahallaan, jos hän muutenkin tykkää siitä enemmän.

Oikotietä onneen ei tässä asiassa sinällään ole - kärsivällisyys palkitaan kyllä kunhan sinnikkäästi jaksatte yrittää.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat