akateemiset:

Vierailija

Millä tavalla se toinen on mukava jos muilla on jatkuvasti hänen kanssaan sellainen olo että hän paheksuu?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

kumman kanssa ystävystyisit:

ystävällinen, avoin, antelias, vieraanvarainen, avulias, asioita ajatteleva, lämminsydäminen henkilö, jonka kanssa jutut menevät usein yksiin

mutta koulutustausta matala, jotkut tiedot huomattavan vähäisiä, ei esim. kielitaitoa

vai

mukava, fiksu, älykäs akateeminen, jutut myös menevät yksiin ja ovat usein samalla tasolla, mutta ko henkilö helposti ylenkatsoo muita, yltyy neuvomaan ja on ns. besserwisser, etkä voi olla varma, oletko "riittävän" hyvää seuraa, kotisi riittävän hyvällä maulla sisustettu, lapsesi riittävän älykkäitä ja hyvin kasvatettuja, miehesi riittävän sivistynyt jne.

Vierailija

Mut en sit tiedä tuosta akateeminen / ei-akateeminen -jaottelusta. Itsekin usein ihmettelen suhteita, joissa toinen on esim. KTM ja toinen putkimies, mutta olen nähnyt paljon sellaisiakin toimivia juttuja. Ja toisaalta monella ei-akateemisella on laaja yleissivistys ja humaani maailmankatsomus. Ehkä ei pitäisi niin tarkkaan seuloa akateemisuuden mukaan.

Enkä minäkään ole kovin kieleitaitoinen, vaikka hiukan akateeminen olenkin...

Vierailija

mukaan akateemiset ihmiset on yleensä suvaitsevampia ja lämpimämpiä kuin esim. amispohjaiset ihmiset. Tosin niistäkin löytyy kaikkea. En voisi olla ystävä lähivuokratalon "musta kynsilakka murtuillut syödyissä kynsissä" -äitien kanssa, kun en vaan oikein ymmärrä niitä. Toisaalta en myöskään voi sietää ahdasmielisiä ja snobistisia ihmisiä. Useimmiten noita jälkimmäisiä löytyy sellaisista, jotka eivät ole edes akateemisia vaan juuri näitä keskinkertaisesti koulutettuja, joiden pääkoppa halkeaa onnesta, että mies on Nokialla töissä ja suurin pätemisen aihe on oma äitiys.

Vierailija

Mieheni on "vain" ammattikorkeakoulun käynyt, ex oli "vain" autokuski. Eksää tosin haittasi se, että minä naisena olin korkeammin koulutettu kuin hän.

Suurin osa ystävistäni on ei-akateemisia.

Akateemisuus ei ole minulle mikään itseisarvo - se on vain pakko, ilman sitä minulla ei olisi tätä unelmieni ammattia ja työtä.

Vierailija

kyllä mulla on ihan "normaalejakin" ystäviä, vaikka olenkin oikein AGADEEMINEN :D

Besserwisseröintiin sorrun itsekin - mutta se on luonnekysymys, olisin tällainen vaikka koulutustausta olisi se parjattu lähäri.

Vierailija

ja suurin osa ystävistänikin ovat. Mutta en ole kuvailemasi tyyppiä joka ylenkatsoo muita tai "sisustaa maulla". Olen tavallinen yh-äiti kaupungin vuokra-asunnossa kuten pari muutakin tuntemaani akateemista. Ei me vaatteilla koreilla, eikä omaisuudella, mutta puheenaiheet pyörii kyllä usein ajankohtaisissa aiheissa, kirjoissa tms joten siitä sen "oppineisuuden" ehkä sitten erottaa?

Vierailija

Ovatko kaikki akateemiset sitten ylenkatsovia besserwissereitä? Ja onko kaikilla akateemisilla hienosti sisustetut kodit? Itse olen akateemisesti koulutettu, mutta en kovin paljon katso muiden sisustusta ja miesten sivistystä. Itse henkilö ratkaisee koulutuksesta riippumatta. Sitäpaitsi kaikki tuntemani ei-akateemiset rouvat ovat kovempia sisustajia ja pukeutujia kuin minä.....

Vierailija

...olen akateeminen, mieheni ei. Miellä on kuitenkin suht samat palkat eikä tämä koulutusero ole koskaan haitannut. Aion nyt 4 lapsen jälkeen työn ohella opiskella "korkeammalle" ja mieheni kannustaa. En ole koskaan kokenut olevani besserwisser silti. Se ei riippune koulutuksesta. Yhtä hyvin duunari voi olla epämiellyttävä besserwisser.

Vierailija

Koulutustaustalla ei ole mulle mitään merkitystä, enkä myöskään mieti riitänkö jollekin jossain ainakaan noin pinnallisessa suhteessa kuten kodin sisustuksessa tai lasteni älykkyydessä. Jos jotakin haittaa mun kotini sisustuksen epätäydellisyys tai lasteni turhan matala äo niin se on hänen ongelmansa joka ei mua liikuta millään lailla.

Ja miten ystävyyteen voi vaikuttaa ystävän puolison sivistys???

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat