Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömän elämä- onko se tosiaan niin vaikeaa?

Vierailija

Ymmärrän jos ei oman alan tai koulutusta vastaavaa työtä löydy.Eikö silloin pitäisi opiskella uusi ammatti tai käydä oman alan täydentävillä kursseilla eli käyttää työtön aika hyödyksi? Tai jos asuu paikkakunnalla, jossa ei ole työtä, eikö silloin etsitä työtä lähikaupungeista ja mahdollisesti työn perässä muuteta ?

Ymmärrän että työttömyys masentaa jne. eikä se nyt ole pointtini, mutta eikö työn saanti ole pitkälle myös ihmisestä itsestä kiinni?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

kivaahan tää työttömän elämä on.

Ei vain ole löytynyt sopivaa työpaikkaa. Työpaikat joko liian kaukana tai palkka niin kehno, ettei taloudellisesti kannata mennä(olen peruspäivärahalla)

Vuorotyöhön(kolmi) en suostu. Perhettäni en hylkää muuttamalla viikoiksi pois kotoa. Meillä se ei vain onnistu työn perässä muuttaminen koska sillon mies jäisi työttömäksi eikä mv:n tai tarhaajan töitä kaupungeissa tehdä.

Kouluttautumiseen ei ole varaa eikä myöskään käytännössä onnistu ilman autoa. Minulla jo on ihan siedettäväkin ammatti. Haen muutakin kuin koulutustani vastaavaa työtä, mutta kun en puhu ruottia....

Kyllä se työpaikka jossain vaiheessa löytyy. Turha panikoida.

Vierailija

90-luvun lamavuosina oli oikeesti työtätahtovia ihmisiä työttömänä, kun kaikki vaan vähensi väkeä, kukaan ei palkannut lisää.

Nyt viime vuodet työhaluiset ja ei niin ronkelit on saaneet töitä muuallakin kuin suurissa kaupungeissa.

Luulen, että suurin osa meistä on kasvatettu niin, että kunnon ihmiset tekee työtä ja se tekee työttömyydestä henkisesti vaikean. Ja sitten se voi myös turhauttaa, kun hakee aktiivisesti töitä ja aina jää vähintään kakkoseksi (vaikka hyväksikin).

Laiskat työtävieroksuvat on erikseen, mutta luulen ettei heitä niin paljoa ole.

Vierailija

...sen verran töissä olla että on ehtinyt maksaa asunnon.

Sen jälkeen voi elää tuilla, sillä pärjää kyllä kun säästeliäästi on ja hommaa lisäansioita satunnaisilla pimeillä hommilla ja luontaistaloudella. On aikaa kalastella ja marjastaa ja sienestää.

Vierailija

Mihinkään oikeaan, eli tutkintoon johtavaan ja siten hyödylliseen koulutukseen ei työtön saa mennä! Jos hän menee, hän lakkaa saamasta työttömyyskoravausta, koska hän muuttuu opiskelijaksi, eikä siis ole enää työtön. Opintotukea hän taas otodennäkösiesti ei enää saa, koska on tukensa jo käyttänyt siihen edelliseen koulutukseen. Niin että jos isäukko, aviomies tai anoppi maksaa elatuksesi niin mikäs siinä, mutta jos joku näistä ei kuulu ruotsinkieliseen tehtailijasukuun niin huonompi homma.

Vain työkkärin täysin hyödyttömille omille näennäiskursseille saa mennä menettämättä kaikkea sosiaaliturvaansa.

Vierailija

ei se ole niin vaikeaa! Mielestäni työtätekevä ihminen saa töitä. Reipas ja aloitekykyinen. Itse olin pitkään työttömänä, kun ei huvittanut mennä töihin.. Otin itseäni "niskasta kiinni" ja sain töitä. Uskon, että on tosiaan kiinni ihan omasta motivaatiosta. Voi olla että olen väärässäkin.

Vierailija

Perheen kanssa muuttaminen voi olla hankalaa. Aina ihminen ei kykene olemaan raipas ja raikas ja ottamaan itseään niskasta kiinni- työttömyys ja monet muut elämän vaikeudet voivat alentaa suorituskykyä vaikka hetkellisesti, jne. Taloudellinen tilannekin voi olla sellainen että työn perässä muuttaminen tai opiskelu ei niin vain onnistu.

Olisihan se kiva että ongelmiin löytyisi aina se yksinkertainen ja selkeä ratkaisumalli (mihin monet systeemit perustuvatkin) mutta elämä on hyvin moniulotteista ja arvaamatonta; paperilla mahtavalta näyttävä teoria tai juuri sinun elämänkokemuksesi ei toimi läheskään aina.

Vierailija

Asumme pienellä paikkakunnalla. Viime vuoden aikana laittelin joka paikkaan mihin vain koulutukseni riittää ja sellaisiin missä voi itse oppia työn. Mutta ei niin ei. Naapurikunnatkin käyty läpi. En ole saanut edes kutsua haastatteluihin. Tulin nuorena raskaaksi (ammatit oli jo). En ehtinyt käydä töissä kovin kauaa, muutaman kk. Joten minulla ei ole kokemusta tarpeeksi mihinkään. Vain kokeneet otetaan täällä päin. Kauemmas en pojan ja miehen kanssa lähde, ellei sitten ole keinoa raahata maatilat, eläimet, maat ja kaikki muut mukana :)

Vierailija

heittäytyä ihan pummiksi..

Lainaus:

...sen verran töissä olla että on ehtinyt maksaa asunnon.

Sen jälkeen voi elää tuilla, sillä pärjää kyllä kun säästeliäästi on ja hommaa lisäansioita satunnaisilla pimeillä hommilla ja luontaistaloudella. On aikaa kalastella ja marjastaa ja sienestää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat