Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selittäkää besserwisseröinnistä:

Vierailija

miksi se on niin paha asia? Miksi neuvoja ja näkökantoja jakelevaa ihmistä pitää inhota, jopa pelätä, ja ahdistua hänen seurastaan?

Haen nyt tässä ihan kiihkottomia kommentteja asiasta, jota en oikeasti tajua. NImittäin olen kuulemma itse besserwisser, jolle on vasta viime vuosina selvinnyt (av:n kautta!) se, että kaikki eivät halua neuvoja vaikka niitä tarvitsisivat.

Jos itse olisin vaikeassa tilanteessa (ja olen ollutkin tietysti) josta toinen osaisi neuvoa pois, niin mieluummin haluaisin kuulla ne neuvot kuin mitäänsanomatonta myhäilyä; samoin keskustellessani oikeista asioista haluan kuulla uusia näkökulmia ja uusia faktoja, enkä mitään "niinnoonhanseniinkin"-muminaa. Eli hakeudun toisten besserwissereiden seuraan :) Mutta miksi muut eivät? Miksi tyylini aiheuttaa näppylöitä niin monille?

Kommentit (4)

Vierailija

erityisesti 4, joka saa pointtinsa perille olemalla besserwisser ja saamalla minut hokemaan "emmä idiootti ole, kyllä mä ton olen jo itsekin tajunnut... ...het-ki-nen...!" :D :D Joo, nyt tajuan tuon asian. Kiitos.

ap

Vierailija

Minusta varsinkin hyvin perusteltu, eri mieltä oleva kanta on arvokas ja mielenkiintoinen.

MUTTA. Monasti se tilanne on kuitenkin niin, että toinen ihminen kertoo sinulle ongelmistaan vain saadakseen sympatiaa, EI kuullakseen huonoja neuvojasi. Muutkin ihmiset nimittäin ovat yleensä aivan yhtä älykkäitä ja järkeviä ihmisiä ja ovat - koska heidän ongelmansa ovat heille jo pitkältä ajalta tuttuja ja he ovat paremmin perillä kaikista ongelman puolista kuin sinä - kyllä jo kokeilleet ja harkinneet asioita, joita sinä taritset heille kuin mitäkin viisauden kultajyväsiä.

ELI besserwisseröinnille on paikkansa, mutta joskus on järkevämpää ja hienotunteisempaa pitää suu soukalla ja KUUNNELLA, mitä toinen haluaa kertoa tuntemuksistaan ja olostaan.

Neuvot voivat nimittäin tuollaisessa tilanteessa tuntua todella loukkaavilta ja omahyväisiltä, ikäänkuin toinen pitäisi kertojaa ihan toopena.

Vierailija

vaan ihmistä joka neuvoo ja jakelee näkökantoja tajuamatta, että tämä olisi tilanne, jossa kaivataan ennemmin empatiaa, jonka neuvot lauotaan muiden yläpuolelle asettuneesta, jonka neuvot on usein toimimattomiakin sen vuoksi, ettei sitä empatiaa ja tilanteen ymmärrystä ollut ihan tarpeeksi, ja joka tuntuu saavan jotain tyydytystä siitä, että saa osoittaa muiden olevan väärässä.

Uusimmat

Suosituimmat