Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystäväni on asunut Ranskassa ja kertoi eniten järkyttyneensä suomalaisesta koulu-

Vierailija

maailmasta sitä, miten Suomessa yleisasenne on melko latistava ja negatiivinen. Numerot annetaan mieluummin alakanttiin ja jos palautetta annetaan, se on yleensä negatiivista. Ranskassa kuulemma opetajat kehuvat vuolaasti lapsia sekä lapselle itselleen että vanhemmilleen.

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Suomalaiset mörököllit kiusaavat ja latistavat toisiaan. Suomalaisen on vaikea antaa toisille kiitosta.

Milloin olet kuullut äidiltäsi tai isältäsi, että "olet todella hyvä"? Minä en koskaan, vaikka tiedän kyllä, että he arvostavat minua. Itse olen yrittänyt opetella antamaan tunnustusta omille lapsilleni ja muille ihmisille, mutta helppoa se ei ole, kun kasvaa tässä jäyhässä kulttuurissa.

Vierailija

Ja palan halusta laittaa lapset joskus suomalaiseen kouluun...

Poikani on karvaa vaille 3v ja aloitti syksyllä koulunkäynnin. Koulu on suht eskarityyppinen. Aamuisin analysoivat säätä, tekevät erilaisia älyä vaativia tehtäviä (opettelevat värejä, numeroita, kirjaimia, piirtelevät palloja + muita tarkkuuta vaativia juttuja yms) ja iltapäivät leikkivät ja muovailevat/maalailevat.

Poika kun päâsi syyslomalle, niin saimme hänen tehtävävihkonsa katsottaviksi kotiin ja meinasin todellakin lentää persuuksilleni: pojan piirrustukset+tehtâvät oli arvosteltu punaisin hymy/surunaamoin! Joitain tehtäviä ei oltu edes arvosteltu kun ne oli tehty väârin...Siis musta mikään ei voi viedä lapselta tekemisen iloa tehokkaammin kuin se että lapselle näytetään että se on huono/ ei osaa jotakin asiaa, mitä vasta leikkimielisesti pitäisi harjotella. Minä olin ylpeä tuon sikkuraisista palloista kun ei ennen ollut jaksanut niitä kotona kunnolla tehdä, vaan niitä ei oltu edes arvosteltu kun vasurina oli tehnyt ohjeen vastaisesti eli piirtänyt pallot myötäpäivään kun vastapäivään ne ois pitänyt piirtää...ah, ihkua.

Joo, koulun ovella annetaan usein palautetta lapsesta erityisesti kysyttäessä, mutta tähän asti olen kuullut vain positiivisia juttuja kaikista lapsista, eli on aika kulttuurisidonnainen juttu tämä. Yhdellâ lapsella on ollut ongelmaa kuivanapysymisen kanssa, mutta näillä pienillä ei vielä mitään suurempaa ongelmaa ole.

Meidän pojan luokalla on 19 oppilasta ja 3 opea ja lasten ikäjakauma on 2.5-4v. Ovat siis sekoittaneet kaikenikäiset keskenään, jotta isommat näyttävät pienemmille esimerkkiä.

Koulupäivät alkaa meillä 8.20-11.20, sitten tullaan kotiin syömään voi myös syödä koulussa jos vanhemmat maksaa) ja 13.20-16.20 on iltapäivän tunnit. Kaikki ranskalaislapset siis ovat aina koulussa puol viiteen asti ihan pienistä asti ja lukkari ei sen osalta vaihdu. Puoltoista tuntia jököttävät jo 6 vuotiana paikallaan ja sitten vasta on välitunti. Eli yks välkkä aamuisin ja toinen iltapäivällâ, jipii... muutenkin meno on kuin kivikaudella konsanaan, nurkkaan pääsee ja olen jopa kuullut että keppiä on tullut isommilla sormille. Opettajat saarnaa ja lapset istuu kiltisti paikoillaan. Kesäisin vanhemmat ostaa lapsilleen lomalle eri aineista "kotitehtâvävihkoja", jottei vaan pääse unohtumaan opit lomillakaan. Olikohan vielä jotain muuta mielessä? No eiköhän tässä tämâ päâpiirteittäin sitten ollutkin, kyselkâä jos jotain tulee mieleen. Sanomattakin selvää että suomen koulusysteemi rules!

Vierailija

Että suomalaisesta koulusysteemistä on tullut varmaan 20 kertaa uutisissa ja muissakin dokkareissa, sitä pidetâân täällä esimerkillisenä! Luin muuten jostakin lehdestä, että 30% ranskalaislapsista jää luokalleen jossain vaiheessa koulua/opintoja. Missä vika? Onneksi ovat nyt alkaneet kyseinalaistamaan tätä systeemiään ja uutuutena on tullut tukiopetus, vai onkohan se vielä idea-asteella, en ole ihan varma. Täällä se on "lapsen vika" jos ei pââse luokalta. Opettaja ei tule/tullut tähän mennessä vastaan.

Vierailija

jos katselee ympärilleen vaikka kaupassa, kadulla ja kirjastossa niin moniko siellä näyttää viihtyvän tai on ylipäätään suupielet ylöspäin? Jos tapaa jonkun tutun niin moniko rupattelee iloisesti niinkuin jossain etelän mailla? Ainakin sivusta tuntuu kuulevan vain valitusta terveydestä, maailman menosta, säästä jne. Voisiko siis olla ihan yleistä asennetta tuo viihtymättömyys? Onko jonkun mielestä tosiaan nuo kouluampumiset koulun vika? Itse kallistuisin ennemminkin yleisempiin yhteiskunnallisiin asioihin, väkivaltakulttuuriin, mielenterveyspalveluiden riittämättömyyteen jne.

Suomen kouluissa on avoin opetus, menkää seuraamaan lastenne koulupäivää! Aikuisena voisi jo koettaa nähdä opettajankin toisena lastaan kasvattavana aikuisena, eikä sinä omana lapsuuden opettajana, jota pelkäsi tai jota vastaan kapinoi, tai jonka ratkaisuja ei lapsena ymmärtänyt. Jos opettaja edelleen näyttäytyy hirviönä niin olkaa sitten yhteydessä rehtoriin!

Vierailija

ottaa sen vaaliaseeksi.

Jos liittoutuvat vasemmistoliiton kanssa, kaikille 5 arvosanaksi, jos kepun kanssa, niin kaikille keskimääräinen 7 ja Kokoomuksen kansas kaikille eteenpäin kannustava 10.

Siis eix onnellisuus kuulu kaikille, ketään syrjimättä.

Vierailija

kuten tuosta nro kolmosenkin vastauksesta huomataan.. joka välissä ollaan naama kuin norsun vi*****, kaikkia pitää haukkua ja jos joku edes yrittää ehdottaa, et hei koitettaisko olla positiivisia, kivoja ja antaa hyvää palautetta ja kattoa mitä siitä seurais niin tämä joku kandee kivittää...

Vierailija

Pakko myöntää, että enemmän kadehdin heidän kulttuurissaan sitä, että he arvostavat omaa kulttuuriaan (vaikka sillä onkin noita kääntöpuolia.) Suomalaisessa kulttuurissa tietysti hyvin kuvaavana on juuri tuo piirre, että kuvitellaan, että muiden tavat ovat aina parempia (tai sivistyneempiä tai hienompia tai...) kuin omat.

Lainaus:

Suomalaiset mörököllit kiusaavat ja latistavat toisiaan. Suomalaisen on vaikea antaa toisille kiitosta.

Milloin olet kuullut äidiltäsi tai isältäsi, että "olet todella hyvä"? Minä en koskaan, vaikka tiedän kyllä, että he arvostavat minua. Itse olen yrittänyt opetella antamaan tunnustusta omille lapsilleni ja muille ihmisille, mutta helppoa se ei ole, kun kasvaa tässä jäyhässä kulttuurissa.

Vierailija

Olen ihan varma, että Suomen koulujärjestelmä on ihan vertailukelpoinen muihin maihin verrattuna. Toissa vuoden lukioikäisistä 80 prosenttia sanoi tutkimuksen mukaan, että voisi haluta työskennellä opettajana. Opettajankoulutukseen ei todellakaan pääse helposti, mutta toki jotkut huonotkin yksilöt voivat tuurilla päästä tarkan seulan läpi. Lisäksi monet ihmiset muuttuvat vuosien kuluessa, eli masentuvat tai muuten sairastuvat, joten työkykykään ei pysy samanlaisena vuodesta toiseen.

Minä ainakin välitän aidosti oppilaistani. Yritän olla heille niin hyvä ja kannustava opettaja kuin mahdollista. Teen mielelläni yhteistyötä vanhempien kanssa. Päivitän jatkuvasti osaamistani lukemalla alan ammattikirjallisuutta, käymällä kursseilla usein jopa omalla kustannuksella ja palkattomalla virkavapaalla. Minulla on luokanopettajan tutkinnon lisäksi kahden oppiaineen aineenopettajan pätevyys. Pyrin antamaan arvioinnit mahdollisimman objektiivisesti. Objektiivisuutta lisää yhteistyöni (arvioinninkin suhteen) rinnakkaisluokkien ja erityisopettajan kanssa. Puutun aina kiusaamiseen ja koulussamme onkin kiusaamisen suhten nollatoleranssi.

Vaikka tiedän, että teen aina parhaani työni suhteen, niin silti tuntuu pahalta lukea näitä rankkoja yleistyksiä opettajista. Ainakin meidän koulullamme jokainen opettaja ja kaikki henkilökunnan jäsenet toimivat minun näkemykseni mukaan reilusti ja oppilaita arvostaen. Eli 500 oppilasta on luultavasti ainakin hyvissä käsissä.

Ihanaa, että kohta pääsee taas töihin!

Vierailija

tuli vain mieleen. Seuraan itse muutamaa tuttavaperheen koululaista, joille tulee aikalailla negatiivista palautetta koulusta, jota vanhempien on tosi vaikea hyväksyä. Nämä lapset ovat saaneet ainostaan positiivista palautetta ennen kouluikää, heitä kehutaan koko ajan ihmeellisiksi ja aivan superosaaviksi, jokainen pienikin piirustuskin on koko suvun ylistämä ja ihailema. Onhan ainakin tällaisen lapsen aika mahdoton koulussa ymmärtää, että opettaja ei olekaan häntä varten ainoastaan, ja lapsellekin tulee virheitä ja ei olekaan kaikessa paras.

Vierailija

minunkin lapsiani, kaikkia viittä on kehuttu ja kannustettu koulussa. Rakentavaa palautettakin on tullut. Ihan taviskoulu.

Ehkä me ollaan sitten hyväosaisia vanhempia. Itse olen pitkäaikaistyötön työrajoitteinen(fyysinensairaus) Mies on pienviljelijä

Vierailija

valittaa, marmattaa ja taivastella! ranskalaisessa kulttuurissa negatiivisten tunteiden ilmaiseminen on ihan hyväksyttyä, suorastaan ajatellaan että ihmisessä saa olla vähän 'terää'. Ranskalaiset rakastaa väittelyä, ihan siihen saakka että suomalaisesta se vaikuttaa riitelyltä, vaikka heille se on vain väittelytaitojen hiomista.

Vierailija

Vierailija - 2.1.2009 01:07 (ID 1197725) 1/1

jatkan vielä edelliseen..

Että arvosana-asteikko on 1-20 ja 20 on lähes mahdotonta saavuttaa (16 on tosi hyvä ja se suomen 10), mieheni ei esim tunne ketään joka olisi joskus saanut 20 arvosanana jostain aineesta. Tosi kannustavaa (no ranskisten mielestä se ON kannustavaa..) Mut aika hirveetä kun koulussa vaan nujerretaan, nöyryytetään eikä kannusteta

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat