Valehteleeko jonkun muun 3-vuotias?

Vierailija

Eihän se tietoista valehtelua ole, mutta olen huolissani, kun 3-vuotiaamme selittää ihan täysin sepitettyjä juttuja. Välillä kyllä välttelee rangaistuksiakin, kun sanoo aina, että en ole tehnyt en ole ottanut. Yleensä kuitenkin vaan selittää mitä mieleen juolahtaa. Vanhemmat lapset ovat tuon ikäisenä aina puhuneet totta. Sisaruksistaan tyttö mallia varmaan ottaakin, mutta silti tuntuu, että olemme kasvattamassa patologista valehtelijaa. Onko jollain samanlaisia kokemuksia tai ajatuksia tilanteesta?

Kommentit (9)

Vierailija

Kai ne asiat muuttuvat lapsen päässä todeksi, joiden lapsi _haluaisi_ olevan totta. Tai sitten vain huvikseen kertoilevat tarinoitaan - jos se on kivaa! :)

Vierailija

Joskus juttuja selvitettiin päiväkodissa asti (väitti, että opiskelija oli lyönyt toista lasta) ja mielikuvitusystävästä oli kertonut päiväkodissa useampana päivänä niiiiiin uskottavasti. Sekin asia selvisi päiväkodin väelle vasta, kun ohimennen kysyivät multa asiasta jotain (tyyliin onko se äidin vai isän sukulainen, kenen luona lapsi oli silloin ja silloin) ja kerroin, ettei sellaista ole olemassakaan.

Juttuja oli, riitti ja piisasi, nyt tilanne rauhoittunut (tai reilu vuosi, vajaa kaksi sitten jo) ja neiti kohta kuuden.

Vierailija

Syytetään sisarusta tuhotöistä ja kertoillaan että "ei olla katsottu isin kanssa lastenohjelmia" jne. 5-vuotiaalla on jo kai jonkinlainen "moraali" kun useimmiten puhuu jo totta (vaikka joutuisi itse vaikeuksiin), mutta 3,5-vuotiaamme latelee vielä aivan uskomattomia juttuja.

Vierailija

Täysin lapsen luonnolista kehitystä valehtelu. Ihan turha mitään moraalista ongelmaa siitä vääntää. Opetetaan tietysti että valehtelu on väärin jne.

Vierailija

Murtuu kyllä ja tunnustaa, kun vähän kovistellaan (on tosi herkkä luonteeltaan). Mutta itse en olisi ap:nä huolissani, kuuluu ikään. Ei meilläkään kaksi vanhempaa ole satuillut, mutta tämä kokki kolmonen kyllä..

Vierailija

just näissä jutuissa, että "hän ei ole tehnyt mitään, sisko vain".

6-vuotias siskokin kyllä valehtelee mitä ihmeellisimpiä tarinoita, mutta syyllisyytensä myöntää jne.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat