Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valtion virkaan nimittäminen.. Tarvitaanko nimittämiseen hakijan suostumus?

Vierailija

Eli siis onko nimittäminen sama asia kuin hakijan valinta virkaan, vai tarkoittaako se nimittäminen, että hakija on ottanut paikan vastaan?

Kommentit (10)

Vierailija

Mutta siis mites se peruminen menee siinä vaiheessa, kun jos ei haluakaan paikkaa, vaikka siihen on jo nimitetty?

Onks se tavallaan prosessina jo vastaava kuin irtisanoutuminen?

Vierailija

Mä olen kaksi kertaa hakenut sitä virkaa jonka tehtäviä jo teen, jotan mitään hyväksymistä minulta ei ole kysytty, jo pelkkä hakeminen on riittänyt osoittamaan että haluan ko viran eli minut on nimitetty suoraan. En tiedä käytännöistä, jos hakee ns ulkopuolisena ja tulee valituksi, että miten protokollan mukaan toimitaan. Oletan että ilmoitetaan että valinta kohdistui sinuun ja silloin voi ilmoittaa että kiitos mutta valitsen toisen homman ja silloin ei tietenkään nimitetä.

Ja nimittämiskirja on valtiolla työsopimus, muuta ei minulla ainakaan ole koskaan ollut.

Vierailija

Sama ihminenhän voi hakea useampaa virkaa tai muuta työtä. Oishan se kummaa, jos tulisi valituksi useampaan ja kaikkiin nimitettäisiin ilman kyselemisiä.

Tai hakija toteaa esim. haastattelun jälkeen, että nuiva paikka, en halua sinne, mutta voitaisiin nimittää ilman kyselemisiä. Eihän työhakemus ole vielä mikään sitova suostumus työn vastaanotosta. Se on vasta osoitus kiinnostuksesta paikkaa kohtaan, jonka jälkeen molemmat osapuolet katsovat sopisiko hakija/haettava paikka heille.

Vierailija

Eli jos et jostain syystä halua ottaa virkaa vastaan, mutt aolet sitä jo hakenut, sun pitää perua hakemuksesi joko jossain virntäyttöprosessin vaiheessa tai viimeistään siinä vaiheeessa, kun nimitystä tehdään (kyllä ne ilmoittaa etukäteen). Mun omalla kohdallani virkamääräyksissä/nimityskirjoissa on ollut myös kohta "nimitettävän suostumus) johon on pitänyt vetäistä nimmari - jo ennen nimittäjän nimmaria.

Uusimmat

Suosituimmat